اصفهان، پیشگام در بیابان زدایی

رئیس اداره امور بیابان منابع طبیعی استان اصفهان گفت: گسترده‌ترین جنگلِ دست کاشت در استان متعلق به شهرستان آران و بیدگل با وسعت ۹۶۰۰۰ هکتار است.

رئیس اداره امور بیابان منابع طبیعی استان اصفهان در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،، علت وقوع پدیده ریزگردهارا یکی از پیامد‌های خشکسالی، تخریب زمین و از بین بردن پوشش گیاهی دانست و گفت: ۳۲/۵ (سی و دو. وپنج) میلیون هکتار از سطح کشور پوشیده از بیابان است که از محدوده‌ی جنوب استان البرز شروع می‌شود و استان‌های تهران، خراسان، سیستان و بلوچستان، کرمان، یزد، بیابان لوت و مرکزی را در برمی گیرد.

وی ادامه داد: در بخش بیابان زدایی ۳۰۷ هزار هکتار جنگلِ دست کاشت، در اراضی بیابانی ایجاد شده که استان اصفهان نسبت به استان‌های دیگر پیش قدم بوده و رتبه اول را دربین استان‌های بیابانی به خود اختصاص داده است و این در حالی است که بیشترین جنگل دست کاشت در استان متعلق به شهرستان آران و بیدگل با وسعت ۹۶۰۰۰ هکتار است.

حسینعلی نریمانی افزود: بر اساس بررسی‌های انجام گرفته در استان اصفهان ۳ میلیون و دو هکتار از اراضی استان اصفهان در شهرستان‌هایی مثل نایین، برخوار، نطنز، کاشان، آران و بیدگل، اردستان و خور و بیابانک با سطح‌های متفاوت در معرض بیابان زایی هستند.

رئیس اداره امور بیابان منابع طبیعی استان اصفهان اظهار کرد: در حال حاضر بیشترین سطح اراضی بیابانی در شهرستان نایین می‌باشد و در سطح عرصه‌های طبیعی ۱۶ کانون بحران فرسایش بادی وجود دارد که شدیدترین آن در سجزی و در محور انارک نایین قرار دارد.

نریمانی اقدامات انجام شده به منظور بیابان زدایی و طرح‌های بیولوژیک را که شامل بذر پاشی و نهال کاری و روش‌های مکانیکی نظیر مالچ پاشی و احداث بادشکن و روش تلفیقی بیو مکانیکی که تلفیقی از این دو است رابه عنوان موفق‌ترین طرح‌ها در این زمینه برشمرد.

رئیس اداره امور بیابان منابع طبیعی استان اصفهان در پایان گفت: بیابان زایی یک زلزله خاموش است و با توجه به اینکه اصفهان اقلیم خشک دارد باید برای پیگیری از بیابان زایی اقدامات جدی صورت بگیرد.

انتهای پیام/ی
 
 


بیابان، تهدیدی که با برنامه ریزی به فرصت تبدیل می‌شود

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.