دبیر کل جمعیت مبارزه با دخانیات:

ایران؛ بدترین نمره مالیات بر سیگار در جهان/ وزیر ارشاد در جلسات ستاد مبارزه با دخانیات شرکت نمی‌کند

مسجدی گفت: از سال ٨۵ تا به حال وزیر ارشاد یکبار در جلسات ستاد شرکت نکرده است.

روزانه ۲۰ میلیارد تومان خرج سیگار می‌شود/ وزیر ارشاد در جلسات ستاد مبارزه با دخانیات شرکت نمی‌کندبه گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، مسجدی دبیر کل جمعیت مبارزه با دخانیات در نشست خبری هفته ملی بدون دخانیات با بیان اینکه وضع دخانیات در کشور نابسامان است، اظهار کرد: دولت و مجلس و قوه قضاییه به مسئه دخانیات توجهی  ندارند و در دولت وزارت صنایع حامی صنعت دخانیات است.

سود صنعت دخانیات در مصرف است

وی ادامه داد: سال ٩۴ تعداد کارخانه‌های دخانیات ٩ مورد بود و تا سال ٩٨ تعداد کارخانه‌ها به ١٧ مورد رسید و سود صنعت دخانیات در مصرف است و مصرف قلیان دختران در دختران چند برابر شده است و قانون و آیین نامه برای مبارزه با دخانیات زیاد داریم، اما هیچ کدام از قوانین در اصناف و وزارت صمت اجرا نمی‌شود.

دبیرکل جمعیت مبارزه با دخانیات اظهار کرد: وزارت ارشاد جزء ستاد کنترل و مبارزه با دخانیات استفاده و از سال ٨۵ تا به حال وزیر ارشاد یکبار در جلسات ستاد شرکت نکرده است سینمایی اعلام کرده بود از سال ٩٧ در هیچ فیلم سینمایی سیگار مصرف نشود، اما همچنان در فیلم‌های سینمایی و سریال‌های شبکه خانگی تبلیغ سیگار را می‌کنند، در حالی که در ترکیه در سریال‌های قدیمی مصرف سیگار و قلیان را شطرنجی می‌کنند.

بدترین نمره مالیات سیگار در دنیا به  ایران رسید

مسجدی با بیان اینکه ایران عضو کنوانسیون جهانی کنترل و مبارزه با دخانیات است، گفت: از سال ٨۵ عضو معاهده و کنوانسیون جهانی کنترل دخانیات هستیم که مثل معاهده انرژی هسته‌ای است و مداوم مسئولان جهانی پیروی از کنوانسیون را در ایران بررسی می‌کنند و امسال بدترین نمره مالیات به سیگار در دنیا را به جمهور اسلامی ایران دادند و بر طبق این کنوانسیون ٧٠ درصد قیمت خرده فروشی سیگار باید مالیات اخذ شود در حالی که متاسفانه در این زمینه عملکرد خوبی نداریم.

روزانه ٢٠ میلیارد تومان خرج سیگار می‌شود

دبیرکل جمعیت مبارزه با دخانیات با بیان اینکه روزانه ٢٠ میلیارد تومان خرج سیگار می‌شود، گفت: سالی ١٠٠ هزار میلیارد تومان خرج سیگار می‌شود و بزرگترین خطر فشارخون مصرف سیگار است و خطر سکته قلبی تا ٢ برابر با مصرف دخانیات افزایش پیدا می‌کند.

مسجدی گفت: مالیات سیگار از سال ٨۵ تا٩٨ باید ١۴٠ درصد افزایش پیدا می‌کرد اما با وجود اینکه قیمت سیگار از بهمن تاکنون چند برابر شده اما ریالی از افزایش سیگار به جیب دولت نرفته و سودها نصیب واردکنندگان و تولیدکنندگان و دلالان شده است.

دولت اعتقادی به مالیات بر دخانیات ندارد

وی با تأکید بر اینکه دولت اعتقادی به مالیات بر دخانیات ندارد، گفت:، کارشناسان سازمان بهداشت جهانی ٨ جلسه در ایران جلسه گذاشتند و به خرج سازمان بهداشت جهانی افرادی را برای آموزش به ترکیه فرستادن تا مالیات بر سیگار افزایش پیدا کند، اما متاسفانه حتی این اقدام‌ها نیز موثر نبود.

سال گذشته بیش از ۵٠ میلیون دلار واردات سیگار داشتیم

دبیرکل جمعیت مبارزه با دخانیات با بیان اینکه ما در همه چیز به جز سیگار تحریم هستیم، گفت: در ۴٠ سال پس از انقلاب ما تحریم بودیم و سال گذشته بیش از ۵٠ میلیون دلار واردات سیگار داشتیم و حتی سیگار آمریکایی به ایران وارد می‌شود ما یکی از کشور‌هایی هستیم که بالاترین رقم اعتیاد در جوانان را در جهان داریم.

وی با اشاره به جمع آوری قلیان از قهوه‌خانه بیان کرد: دادستان قزوین و اصفهان و کردستان در این زمینه پای کار بودند، اما برخی نمایندگان مجلس استفساریه شمول قهوه خانه از اماکن عمومی را امضا کردند.

مسجدی تصریح کرد: با ستاد ائمه جمعه تفاهم نامه امضا کردیم و ما ٢٠٠ هزار دانشجوی طلبه در سال داریم و سالی ٢ ماه بسیج می‌شوند تا به مردم در زمینه های مختلف اطلاع رسانی کنند و مقرر شده است تا از این ظرفیت برای مبارزه استفاده کنیم.

وی ادامه داد: وزارت علوم و بهداشت از مهرماه ٩٧ دانشگاه بدون دخانیات را ابلاغ کرده است و وزارت بهداشت طرح بیمارستان بدون دخانیات را دنبال می‌کند و در این طرح تا ١٠٠ متری بیمارستان سیگار عرضه نخواهد شد و در سال بیش از ٢٢ میلیون نفر به بیمارستان‌ها می‌آیند و می‌توان از این ظرفیت برای مبارزه با دخانیات استفاده کرد.

دبیرکل جمعیت مبارزه با دخانیات با اشاره به تخصیص ارز به واردات کاغذ سیگار و توتون بیان کرد: دولت در ۵ ردیف اول تخصیص ارز واردات کاغذ سیگار و توتون را قرار داده است و مراجع تقلید نسبت به این موضوع به دولت انتقاد دارند در حالی که به گوشت و شکر ارز دولتی نمی‌دهند و مردم در مضیقه هستند، اما به سیگار ارز دولتی می‌دهند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.