استقبال چین از تعلیق قانون استرداد مجرمان در هنگ‌کنگ

دفتر امور هنگ‌کنگ در شورای دولتی چین از اقدام رهبر این جزیره خودمختار مبنی بر تعلیق لایحه پیشنهادی استرداد مجرمان قضایی حمایت کرد.

چین نیز از تعلیق قانون استرداد مجرمان هنگ‌کنگ استقبال کردبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از اسپوتنیک، دفتر هنگ کنگِ چین امروز (شنبه) از اقدام کری لم، رهبر این جزیره خودمختار، که به دنبال اعتراضات گسترده مردمی لایحه پیشنهادی استرداد قضایی مجرمان را لغو کرده بود، حمایت کرد.

در بیانیه نماینده این شهر خودمختار در شورای دولتی پکن آمده است: «ما این تصمیم را درک می‌کنیم و به آن احترام گذاشته و از آن حمایت می‌کنیم».

لم امروز اعلام کرد دومین مرحله بررسی لایحه مذکور تا حکمفرما شدن آرامش در هنگ کنگ به تعلیق درمی‌آید. چهارشنبه گذشته ده‌ها هزار نفر در اعتراض به این لایحه در خیابان‌ها تجمع کردند و با نیرو‌های پلیس درگیر شدند. معترضان به ساختمان‌های دولتی حمله کردند که در نتیجه حدود ۸۰ نفر زخمی شدند. تجمع بزرگ‌تر پیش از آن و روز یکشنبه گذشته تشکیل شد و صد‌ها هزار نفر برای اعتراض به خیابان‌ها آمدند. انتظار می‌رود تجمع دیگری فردا (یکشنبه) برگزار شود.

پیش‌تر، گنگ شوانگ، سخنگوی وزارت امور خارجه چین، سیاستمداران غربی را متهم به تحریک اعتراضات در این زمینه کرده بود. او در یک نشست خبری هشدار داد: «هیچ کشور همچنین هیچ سازمان یا شخصی حق ندارد در امور هنگ کنگ که منحصرا در حیطه امور داخلی چین قرار دارد، دخالت کند».

براساس لایحه جدید هنگ‌کنگ درخواست‌های استرداد مظنونان از سوی کشور‌هایی که با آن‌ها توافقی صورت نگرفته نیز ممکن می‌شود. در صورت اجرایی شدن این لایحه، مقامات هنگ کنگ می‌توانند مظنونان را به حوزه‌های مختلف قضایی از جمله چین، بدون نیاز به موافقت دو جانبه که در حال حاضر برای اجرای آن لازم است، تحویل دهند.

انتهای پیام/

برچسب ها: چین ، تظاهرات
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار