هشدار ناتو درباره هزینه بالای استفاده از ناوگان کهنه هواپیما‌های نظارتی

مقامات ارشد ناتو هشدار دادند چناچه به زودی ناوگان هواپیمایی سیستم کنترل و هشدار هوایی این سازمان جایگزین نشود، زیان بزرگی در آینده متوجه این نهاد نظامی خواهد بود.

هشدار ناتو در خصوص هزینه بالای استفاده طولانی مدت از ناوگان کهنه هواپیما‌های نظارتی آنبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از رویترز، مقامات ارشد ناتو اعلام کردند چناچه به زودی برای جایگزین کردن ناوگان کهنه هواپیما‌های نظارتی بوئینگ E-۳A سیستم کنترل و هشدار هوایی تصمیم‌گیری نشود زیان بزرگی در آینده در انتظار این سازمان خواهد بود. این ناوگان هوایی اغلب «چشم آسمان» کشور‌های عضو ناتو نامیده می‌شود.

مایکل شوسمن، مدیرکل آژانس سازمان پیمان آتلانتیک شمالی که مدیریت ناوگان هوایی آن را برعهده دارد در این خصوص گفت انتظار دارد تا ماه دسامبر قرارداد ۷۵۰ میلیون دلاری با شرکت سازنده بوئینگ برای افزایش عمر این هواپیما‌ها تا سال ۲۰۳۵ بسته شود. بعلاوه آنکه ۲۵۰ میلیون دلار برای طراحی، قطعات یدکی و آزمایش‌ها اختصاص داده شود.

او در ادامه افزود بسیار ضروری است که برای چگونگی جایگزینی هواپیما‌هایی که در سال ۱۹۷۹/۱۹۸۰ ساخته شده‌اند تصمیم گیری شود. در غیر این صورت ناتو مجبور خواهد بود پرواز آن‌ها را برای طولانی مدت که هزینه بالایی نیز در برخواهد داشت بپذیرد. شوسمن در ادامه افزود: «باید اطمینان حاصل کنیم که سیستم‌هایی خریداری شود که قابلیت رشد داشته باشند؛ اما این نیز به دلایل مالی و زمانی به توانایی‌های موجود وابسته است».

این دسته از هواپیما‌ها جزء دارایی‌های محدود نظامی هستند که مالک آن‌ها ناتو محسوب می‌شود. این هواپیما‌ها برای انجام ماموریت‌هایی نظیر نظارت هوایی، حمایت از عملیاتی که برای مبارزه با تروریسم انجام می‌شود، تخلیه شهر‌ها و یا مناطق در هنگام وقوع حوادث و همچنین در مواقع بحران استفاده می‌شود.

انتهای پیام/

برچسب ها: ناتو ، آمریکا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار