باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

سرانجام نافرجام توافق پاریس/ توپ در زمین مجلس است یا محیط زیست؟!


تلاش‌های سازمان محیط‌زیست برای تصویب موافقت‌نامه پاریس در حالی است که هنوز ایراد شورای نگهبان در این مورد به قوت خود باقی است.


به گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، چند روز گذشته مسعود تجریشی معاون محیط‌زیست انسانی سازمان حفاظت از محیط‌زیست در اظهاراتی مدعی شد موضوع توافق پاریس در کشور به اتمام رسیده است. این اظهارات مبنی بر قانع شدن شورای نگهبان در مورد موافقت‌نامه پاریس در حالی است که مطابق مصاحبه اخیر علی‌محمد شاعری عضو کمیسیون کشاورزی مجلس، هنوز ایراد شورای نگهبان در این مورد به قوت خود باقی است.

تلاش‌های سازمان محیط‌زیست برای تصویب و تائید موافقت‌نامه پاریس در نهاد‌های قانونی کشور در حالی است که نماینده‌های مجلس بعد از ایراد شورای نگهبان مینی بر ارائه نشدن سند تعهدات ملی (NDC) خواستار ارائه این سند از سوی دولت برای بررسی تعهدات ارائه‌شده از سوی ایران در این موافقت‌نامه شده بودند.

پرونده توافق پاریس به کجا رسید؟

در همین راستا شمس الله شریعت نژاد دبیر کمیته محیط‌زیست کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در بهمن‌ماه سال ۹۷ اعلام کرد «در جلسه سه‌شنبه هفته گذشته کمیسیون کشاورزی، این توافق‌نامه با حضور عیسی کلانتری، رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست، سوادکوهی عضو حقوقدان شورای نگهبان و افراد صاحب‌نظری از وزارتخانه‌های نفت، نیرو، امور خارجه و کارشناسان مرکز پژوهش‌های مجلس موردبحث و بررسی قرار گرفت.»

وی در ادامه می‌افزاید «در این جلسه، مقرر شد سازمان محیط‌زیست طی ۱۰ روز آینده با مشورت دستگاه‌های مختلف، تعهداتی که ایران در قالب برنامه مشارکت ملی (NDC) می‌تواند ارائه دهد را تنظیم و برای بررسی به مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی ارائه دهد و مرکز پژوهش‌ها نیز ۱۰ روز فرصت دارد تا توانایی کشور در اجرای این تعهدات را ارزیابی کند.»

این در حالی است که هنوز با گذشت قریب به چهار ماه از این وعده سازمان محیط‌زیست، هنوز این سازمان سند تعهدات را به مجلس شورای اسلامی ارائه نکرده است.

علی‌محمد شاعری، عضو هیات رئیسه کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط‌زیست مجلس شورای اسلامی دراین‌باره می‌گوید «جلسات متعددی در خصوص توافقنامه پاریس در مجلس تشکیل‌شده، اما تاکنون سند تعهدات ایران به دستمان نرسیده است، از سازمان محیط‌زیست می‌خواهیم تا مستندات قانع‌کننده خود را هر چه سریع‌تر به مجلس ارائه کند تا تصمیمات لازم گرفته شود».

پرونده توافق پاریس به کجا رسید؟

وی همچنین بیان کرد « اگر ایرادات شورای نگهبان بر توافقنامه پاریس رفع نشود، امکان قانونی شدن مصوبه مجلس وجود ندارد. از سازمان محیط‌زیست خواسته‌ایم تا تعهداتی که جمهوری اسلامی ایران بر اساس این توافق‌نامه متعهد شده را به مجلس ارائه کند تا مجلس نیز بر اساس این مصوبات شورای نگهبان را قانع کند.»

اظهارات شاعری، عضو هیئت رئیسه کمیسیون کشاورزی به‌عنوان کمیسیون تخصصی بررسی‌کننده موافقت‌نامه پاریس در مجلس شورای اسلامی در حالی است که چندی پیش، مسعود تجریشی، معاون محیط‌زیست انسانی سازمان حفاظت از محیط‌زیست با اشاره به آخرین جلسه کمیسیون فوق در سال ۹۷ در موردنظر شورای نگهبان نسبت به موافقت‌نامه پاریس و نیز عملکرد مجلس می‌گوید «.. تمام مستندات برای شورای نگهبان فرستاده شد و بعد از آن در جلسه بعدی آن‌ها گفتند که دیگر با این توافقنامه هیچ مشکلی ندارند و تصویب این توافقنامه به مجلس برگردد. ما دیگر نمی‌دانیم باید چه‌کاری انجام بدهیم.»

پرونده توافق پاریس به کجا رسید؟

وی در ادامه می‌افزاید «فکر می‌کنم مسئله تصویب نشدن این معاهده سیاسی باشد، مجلس در چند ماه اخیر در تصویب بسیاری از معاهدات بین‌المللی درگیری‌های زیادی داشته است.»

این اظهارات تجریشی در حالی است که مطابق اظهارات شاعری هنوز سازمان محیط‌زیست، سند تعهدات را به مجلس ارائه نکرده است و ایراد شورای نگهبان نیز در این مورد هنوز به قوت خود باقی است. حال باید دید که آیا واقعاً توپ در زمین مجلس است یا سازمان محیط‌زیست؟

موافقت‌نامه پاریس در بیست و یکمین اجلاس کنوانسیون تغییرات اقلیم سازمان ملل متحد (UNFCCC) در پاریس به تائید اولیه کشور‌های حاضر ازجمله ایران رسید. هدف بلندمدت این توافق به صفر رساندن انتشار گاز‌های گلخانه‌ای انسان‌ساخت از طریق به صفر رساندن مصرف منابع انرژی مانند نفت و گاز است. بر اساس مبانی علمی این موافقت‌نامه، گاز‌های گلخانه‌ای انسان‌ساخت عامل افزایش دمای کره زمین هستند. قابل‌ذکر است که هنوز دانشمندان حوزه اقلیم‌شناسی بر سر این موضوع به اجماع نرسیده‌اند و بسیاری از دانشمندان نیز فعالیت‌های خورشیدی را عامل اصلی گرمایش زمین می‌دانند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
ناشناس
۱۷:۳۲ ۲۳ تير ۱۳۹۸
بخاطر مردم این توافق نامه رو امضا نکنید
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
ناشناس
۱۷:۲۷ ۲۳ تير ۱۳۹۸
مشکل گرم شدن زمین ربطی بهگاز و نفت نداره ...
Iran (Islamic Republic of)
امیر
۱۰:۴۴ ۲۶ خرداد ۱۳۹۸
علت اصلی گرم شدن کره زمین خورشید است نه گازهای گل خانه ای. این توافق ضربه سنگینی به اقتصاد کشورها می زند. برای همین آمریکا از این توافق خارج شد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۳ ۲۶ خرداد ۱۳۹۸
من خودم کارشناس محیط زیست هستم
لطفاً وارد این توافق نشید
بخاطر مردم
United States of America
فریبرز
۰۸:۳۸ ۲۶ خرداد ۱۳۹۸
آمریکا که یکی از تولید کنندگان بزرگ گازهای گلخانه ای است از آن خارج شده .چرا ما باید برای خود محدودیت ایجاد کنیم و توافقنامه پاریس را بپذیریم.اکثر نیروگاههای برق کشور با سوخت گاز ونفت کار میکنند به این ترتیب شاهد خود تحریمی داخلی وقطع برق خواهیم شد.
آخرین اخبار