سیمرغ موفقیت در دستان جوان ایرانی/ ساخت پمپ پنوماتیکی با دستان توانای یک مبتکر وطنی

مبتکر شاغل در پالایشگاه ششم مجتمع گاز پارس جنوبی طراحی و ساخت پمپ پنوماتیکی با کنترل کننده پنوماتیک را با موفقیت انجام داد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر، مهندس بصیری مبتکر خلاق پالایشگاه ششم گفت: در شرکت‌های صنعتی مکان‌هایی وجود دارد که آغشته به گاز‌های قابل انفجار است و در صورت تخلیه مایعات از آن محل با پمپ‌های برقی، احتمال انفجار وآتش‌سوزی وجود دارد، بنابراین نیاز به ابزاری است که قابلیت جرقه زدن نداشته باشد به همین علت از ابزار پنوماتیک استفاده می‌شود.

وی ادامه داد: با توجه به شرایط تحریم، مواد شیمیایی که به منظور جداسازی آب و روغن ارسالی از واحد‌های فرایندی استفاده می‌شود، در اختیار نداریم. به همین دلیل، به فکر ساخت یک پمپ پنوماتیک افتادم که کاملاً ایمن باشد و برای جداسازی آب و روغن در حوضچه انتهایی به سمت دریا و جلوگیری از ورود روغن‌ها و مواد شیمیایی به دریا، به کار رود.

این مبتکر افزود: پمپ‌های پنوماتیک موجود در بازار دارای وسایل متحرک دوار هستند که با هرنوع مواد خورنده‌ای سازگار نیستند و نیز استهلاک و هزینه تعمیرات زیادی در بر دارند، اما پمپ طراحی شده به علت نداشتن قطعات متحرک این معایب را ندارد و هزینه تعمیرو نگهداری بسیار پایینی در مقایسه با پمپ‌های خارجی دارد.

بصیری با اشاره به وجود مواد قابل اشتعال در نواحی صنعتی و نوع طراحی این پمپ گفت: نبود جریان الکتریسیته و قطعات مکانیکی دوار در این پمپ، باعث ایمنی بسیار بالا و جلوگیری از انفجار و آتش‌سوزی می‌شود.

این محقق با اشاره به نقش پمپ طراحی شده در حفاظت از محیط زیست، عنوان کرد: استفاده از این پمپ موجب کنترل و جداسازی آب و روغن خروجی واحد‌های عملیاتی و بازگشت و استفاده دوباره از آن می‌شود و به پایداری زیست بوم خلیج فارس کمک شایانی می‌کند.

انتهای پیام/ک

ساخت پمپ پنوماتیکی در پالایشگاه ششم پارس جنوبی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.