دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش:

تغییرات ظاهری، دستاورد تحقق سند تحول بنیادین نیست/ برخی مهندسان با نگاه ۵۰ سال پیش مدرسه می‌سازند

نوید ادهم گفت: اگر زیبایی‌های سند در دانش آموزان متجلی نشود، تنها با تغییرات ظاهری دستاوردی نداریم.

تغییرات ظاهری دستاوردی برای تحقق سند تحول بنیادین نیست/ برخی مهندسان با نگاه ۵۰ سال پیش مدرسه می‌سازندبه گزارش خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران، مهدی نوید ادهم دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش در گردهمایی مشترک معاونان وزیر و مدیران کل حوزه ستادی و ادارات کل تابعه سازمان نوسازی مدارس کشور با اشاره به درگذشت مرحوم حافظی رئیس فقید جامعه خیرین مدرسه‌ساز اظهار کرد: به این شخصیت محترم از زوایای مختلف می‌توان نگاه کرد و ایشان توانست تهدید فوت فرزند را به فرصت خیّر مدرسه‌ساز شدن تبدیل کرد.

برخی از مدیران فرصت سوزی می‌کنند

وی ادامه داد: برخی از مدیران فقط به فرصت‌ها می‌اندیشند و برخی از مدیران که متاسفانه تعداد آن‌ها هم کم نیست بیشتر فرصت سوزی می‌کنند، اما مدیر باید به موقع از فرصت‌ها بهره گیرد.

دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش با اشاره به اینکه گفتمان تعالی بخش و توسعه آفرین مبانی بر سند تحول بنیادین باید در دستور کار باشد، گفت: تغییر عمیق و ریشه‌ای و همه جانبه، نظام مند، آینده پژوهانه، مبتنی بر آموزه‌های و حیانی و معارف اسلامی مورد توجه است.

وی بر ضرورت آشنایی با سند تحول بنیادین و دلالت‌های آن در طراحی و ساخت‌های آموزشی تاکید و اظهار کرد: گاهی حرف‌های دیروز را به اسم سند تحول به کار می‌بریم، اما اگر زیبایی‌های سند در دانش آموزان متجلی نشود صرفا با تغییرات ظاهری دستاوردی نداریم.

توجه به تنوع فضا‌های فیزیکی در سند تحول بنیادین

وی تاکید کرد: مولفه فضای فیزیکی در سند تحول بنیادین اهمیت دارد و موفقیت در تامین فضا موفقیت معلم را رقم می‌زند به همین دلیل یکی از بحث‌های جدی سند توجه به فضا و تنوع فضا‌های فیزیکی خواهد بود، چرا که اکنون فقط کلای درس محل تعلیم است در حالی که باید تنوع در محیط‌های یادگیری مدیریت شود.

نوید ادهم بیان کرد: فضا به مثابه ظرفی است که تعلیم و تربیت در آن اتفاق می‌افتد و بین ظرف و مظروف باید تناسبی وجود داشته باشد؛ البته نوع خوراک هم مناسب است، در حال حاضر متاسفانه بسیاری از مهندسان و طراحان با تصویری که از آموزش و پرورش ۵۰ سال پیش دارند مدرسه سازی می‌کنند برای آموزش و پرورش جدید باید ظرف جدید داشته باشیم.

وی افزود: آموزش و پرورش امروز ما با آموزش و پرورشی زمان دانش آموزی فعلی تفاوت دارد؛ اگر فضا انعطاف و همسویی با آموزش و پرورش فعلی را نداشته باشد به نتیجه نمی‌رسد.

ضرورت ساماندهی فضا‌های آموزشی

دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش تاکید کرد: یکی از حرف‌های جدی سند، ساماندهی فضا‌های آموزشی است، در زمان دکتر فانی ساماندهی نیروی انسانی انجام شد و اکنون در حوزه فضای فیزیکی به این موضوع توجه داریم، چراکه ۴۳ هزار مدرسه کمتر ۵۰ نفر دانش آموز دارد، اما در مناطقی که امکان پذیر است، باید به سمت مدارس متوسط و بزرگ برویم که متاثر از مکان یابی و ساخت‌های شش‌گانه است، اکنون بسیاری از کشور‌ها به سمت مدارس بزرگ ۱۰ تا ۲۰ هزار نفره رفتند.

وی تاکید کرد: خیرین هم به جای مدارس ۲-۳ کلاسه، چند خیر با هم مشترک عمل کنند و مدارس بزرگتری بسارند.

نوید ادهم با اشاره به ساحت‌های شش‌گانه سند تحول گفت: در طراحی و ساخت مدارس باید تامل کرد، اگر قرار است به کمک هم تحول بنیادین را مدیریت کنیم مدیریت تغییر اقتضائاتی دارد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.