اردوغان: ترکیه در موضوع خرید سامانه‌ اس-۴۰۰ عقب‌نشینی نمی‌کند

رئیس‌جمهور ترکیه بار دیگر تاکید کرد کشورش برای خرید سامانه‌های اس-۴۰۰ از روسیه مصمم است.

اردوغان: ترکیه در موضوع خرید سامانه‌ اس-۴۰۰ عقب‌نشینی نمی‌کندبه گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پایگاه اینترنتی روزنامه صباح چاپ ترکیه‏، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه که برای شرکت در کنفرانس تعامل و اعتمادسازی در آسیا به تاجیکستان سفر کرده بود، در بازگشت از دوشنبه در گفتگویی (با اشاره به نامه سرپرست وزارت دفاع آمریکا به وزیر دفاع ملی ترکیه و درخواست از آنکارا برای انصراف از خرید سامانه‌های اس-۴۰۰) گفت وزارت دفاع ملی ترکیه سرگرم تهیه پاسخ به نامه پاتریک شاناهان است.

اردوغان افزود: چارچوب و محتوای نامه مشخص شده و ترکیه احتمالا در روز‌های آینده پاسخ نامه وی را ارسال خواهد کرد.

رئیس جمهور ترکیه تاکید کرد: دولت ترکیه دولت یک روستا نیست. اینجا جمهوری ترکیه است. قرارداد خرید سامانه‌های اس-۴۰۰ امضا شده و همه چیز به اتمام رسیده است.

وی در خصوص هواپیما‌های اف-۳۵ نیز گفت: ما یک میلیارد و ۲۵۰ میلیون دلار بابت خرید این هواپیما‌ها پول پرداخت کرده ایم. ما به تعهداتمان عمل کرده ایم. اینکه آمریکایی‌ها بگویند هواپیما‌ها را تحویل نمی‌دهیم، رفتار صحیحی نیست. هنگامی که با ترامپ در این باره گفتگو می‌کنم وی سخن متفاوتی می‌گوید، اما مقامات آمریکا نیز به گونه متفاوتی رفتار می‌کنند.

این مقام ترک هشدار داد: ما تا نقطه مشخصی صبر خواهیم کرد. با رئیس جمهور آمریکا در حاشیه اجلاس سران گروه بیست به صورت مفصل گفتگو خواهم کرد، اما اگر مقام پایین تری سخن متفاوتی بگوید با ترامپ تماس خواهم گرفت و تلاش خواهیم کرد مسئله را از راه دیپلماسی حل کنیم.

رجب طیب اردوغان در پاسخ به این سوال که آیا تصور می‌کنید این مسئله حل خواهد شد؟، گفت: حداقل مایلم باور داشته باشم که این مسئله حل خواهد شد زیرا آمریکا و ترکیه دو کشور عضو ناتو و شریک راهبردی یکدیگرند. یک شریک راهبردی نباید علیه شریکش مرتکب چنین اشتباهی شود.

وی با تاکید بر اینکه ترکیه روابط بسیار خوبی با روسیه دارد‏، خاطرنشان کرد روسیه در صدر کشور‌هایی قرار دارد که با ترکیه روابط تجاری دارند. تجارت دو کشور به سالانه ۲۵ میلیارد دلار رسیده و ما رسیدن به رقم صد میلیارد دلار را هدف گذاری کرده ایم.

رئیس جمهور ترکیه ادامه داد: اواخر سال جاری میلادی خط لوله ترک استریم را افتتاح خواهیم کرد. ما در زمینه احداث نیروگاه هسته‌ای نیز با روسیه همکاری می‌کنیم و اجرای این طرح در ترکیه به سرعت ادامه دارد.

او درباره روابط با چین نیز گفت: در روابط با چین هم هدف هایمان را افزایش می‌دهیم. به شی جین پینگ پیشنهاد کردم میزان مبادلات تجاری میان دو کشور را به سالانه ۵۰ میلیارد دلار افزایش دهیم. وی نیز از این پیشنهاد استقبال کرد.

اردوغان در ادامه درباره اوضاع منطقه نیز اظهارنظر کرد. وی گفت: من در سخنرانی در کنفرانس تعامل و اعتماد سازی بر ضرورت حفظ ثبات، صلح و همکاری در سراسر جهان تاکید کردم. ما نمی‌توانیم وضع ۴ میلیون آواره سوری را گوشزد نکنیم. به تاثیرات منطقه‌ای و جهانی بحران سوریه اشاره و تلاش هایمان برای دستیابی به راه حل سیاسی را تشریح کردم. من بر موضع ترکیه در قبال مسئله فلسطین هم تاکید و این را نیز گوشزد کردم که جایگاه قدس خط قرمز ما است.

انتهای پیام/

برچسب ها: ترکیه ، روسیه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار