حجت‌الاسلام و المسلین ذوعلم:

آخرین جزئیات انحلال پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش/ مدارس نمی‌توانند دانش‌آموز را در تابستان تنها بگذارند

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی با اشاره به اهمیت دوره‌های تربیتی گفت: حذف یا انحلال پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش مد نظر نیست.

حذف یا انحلال پژوهشگاه مد نظر نیستبه گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، حجت‌الاسلام و المسلین علی ذوعلم رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار کرد: نیازمند یک تحول بزرگ در عرصه برنامه درسی هستیم که کارآمد باشد و قواره ای که اکنون وجود دارد پاسخگوی ما نیست.

وی ادامه داد: تربیت باید به گونه‌ای باشد که بدون اجبار  دانش‌آموز را با مصادیق پسندیده آشنا کنیم؛ به عنوان مثال اگر در مدرسه ای دانش‌آموز به اجبار مدیر درس بخواند تربیت اسلامی رخ نداده است و به این ترتیب نه تنها دانش‌آموزان با اسلام آشنا نمی‌شود بلکه نسبت به آن زاویه پیدا خواهد کرد.

منفعل کردن دانش‌آموز برای تربیت مناسب نیست

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی تصریح کرد: منفعل کردن دانش‌آموز تربیت مناسبی محسوب نمی‌شود و باید الگوهای تربیتی را که تنها نام پیشرفته دارند، بررسی کنیم.

حجت‌الاسلام و المسلین ذوعلم با اشاره به ضرورت بازآفرینی الگوهای تربیتی در کشور تصریح کرد: نیروهای زبده‌ای در طراحی برنامه های درسی به کار گرفته شده‌اند تا مدرسه محوری و کارآمدی محقق شود، اکنون چراغ مدرسه محوری با تغییر مدیران کم فروغ یا پر فروغ نمی‌شود.

تداوم آموزه‌های تحصیلی در فصل تابستان

وی با انتقاد از عدم توجه کافی به نظام تعلیم و تربیت گفت: مقام معظم رهبری هر ساله به نقاط ضعف و قوت آموزش و پرورش توجه دارند اما کم توجهی نسبت به این دستگاه وجود دارد، هر چند عملکرد فعلی دستگاه تعلیم و تربیت قابل دفاع است اما باید ارتقا پیدا کند.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی به تداوم آموزه‌های تحصیلی در تابستان تاکید و اظهار کرد: آموزش و پرورش نمی‌تواند دانش‌آموز را در این ایام تنها بگذارد و باید برنامه‌هایی را در قالب برنامه‌های نشاط آوری برای آنها ارائه کند.

تعیین تکلیف پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش

ذوعلم به موضوع تعیین تکلیف پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش هم اشاره و تصریح کرد: حذف یا انحلال این مجموعه مد نظر نیست و باید اهداف آن را تقویت کنیم.

حجت‌الاسلام و المسلمین ذو علم ادامه داد: قصد داریم تغییر عنوان در پژوهشگاه داشته باشیم تا بر این اساس پژوهشگاه مطالعات معاونت پژوهشی تغییر نام دهد که با این تغییر نام ماموریت این سازمان‌ هم تغییر خواهد کرد و به جز پژوهش‌های سازمان دیگر موارد را هم مد نظر قرار می‌دهد.

وی تصریح کرد: تعیین و تکلیف پژوهشگاه مصوبه ابلاغی سازمان اداری و استخدامی بوده است و سعی کرده‌ایم به گونه‌ای که رسالت این سازمان تغییر نکند این برنامه را اجرایی کنیم.

تعدیل در پژوهشگاه با نگرش‌های سیاسی

حجت‌الاسلام و المسلمین ذو علم درباره تعدیل افراد با نگرش‌های سیاسی در پژوهشگاه اظهار کرد: اینکه افرادی منافع خود را بر کشور ترجیح دهند و آن را قربانی طمع خود داشته باشند کاری اشتباه است، در میان اعضای فعلی پژوهشگاه هرگز چنین فردی وجود ندارد و حتی باید کادر ما تکمیل شود که البته این افراد باید مورد تایید کشور و اهداف مقام معظم رهبری باشند.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی درباره کناره‌گیری آقای بطحایی از وزارت گفت: در تماس‌هایی که کارشناسان استانها با بنده داشتند ابراز رضایتی از این اقدام آقای بطحایی وجود نداشت و این کناره‌گیری از این کشور هزینه دارد هر چند می‌دانیم که خیلی معلم‌ها از عملکرد وزیر راضی نبودند اما از کناره‌گیری هم خوشحال نشدند.

وی درباره توجه به اجرای برنامه زنده مدرسه زندگی اظهار کرد: مدارس ما با خلاء‌ها و آسیب‌هایی مواجه هستند که باید آنها را نقد و نقایص را برطرف کنیم و مدلی تهیه کنیم تا به سمت بهبود سوق داده شوند.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی به بیانیه گام دوم انقلاب و تصریح کرد: عباراتی از گام دوم انقلابی روی جلد کتاب‌های درسی آمده است و دانشگاه به این عبارات توجه کنند و از معلمان می‌خواهم که این موضوعات را به منظور تعمیق آموزه‌ها مورد بحث قرار دهند.

ضرورت تشکیل سازمان نظام معلمی

وی درباره ضرورت تشکیل سازمان نظام معلمی اظهار کرد: با کلیت این تشکیلات موافق هستم اما در تفسیر ابعاد و اختیارات باید بحث و بررسی شود.

حجت‌الاسلام و المسلمین ذو علم گفت: وجود یک تشکیلات مردمی در بدنه آموزش و پرورش به پیشبرد اهداف سند تحول بنیادین کمک می‌کند که باید به این سمت پیش رویم.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی با اشاره به انتقاداتی که به آموزش و پرورش مبنی بر تربیت افرادی فاقد اطلاعات کامل تاریخی و تمدنی وارد است، گفت: دیواری کوتاه‌تر از آموزش و پرورش پیدا نمی‌شود البته باید به طور کلی تلاش کنیم تا آموزش پرورش از تک ساحتی بودن خارج شود و همه ابعاد زندگی فرد را در بر گیرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.