یک منبع در وزارت خارجه ژاپن: آمریکا و اسرائیل هم می‌توانند عامل حمله به نفتکش‌ها باشند

یک منبع در وزارت خارجه ژاپن ضمن رد ادعای آمریکا علیه ایران گفت داشتن مهارت‌های ویژه برای متهم کردن یک کشور به دست داشتن در حمله به نفتکش‌ها کافی نیست.

ژاپن: مدارک آمریکا علیه ایران در حمله به نفتکش‌ها قانع کننده نیستبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، با وجود گذشت چند روز از حادثه انفجار در دو نفتکش در دریای عمان، بازار گمانه‌زنی درباره عامل این انفجارها همچنان داغ است.

در حالیکه آمریکا و متحدان منطقه‌ای آن از جمله رژیم صهیونیستی و عربستان بدون ارائه هیچ سندی ایران را به دست داشتن در این حادثه متهم کرده‌اند، مرور اخبار رسانه‌ها نشان می‌دهد این ادعای آنها با استقبال چندانی از سوی دیگران مواجه نشده است.

در تازه‌ترین مورد، یک منبع دولتی ژاپن اواخر روز گذشته (یکشنبه) به روزنامه ژاپن‌تایمز اطلاع داده که مقامات ژاپنی از توضیحات و مدارک آمریکا برای متهم کردن ایران به دست داشتن در حمله به نفتکش این کشور در دریای عمان [همزمان با حضور نخست‌وزیر ژاپن در تهران] قانع نشده‌اند.

وزارت دفاع آمریکا جمعه گذشته (یک روز پس از حادثه) ویدئویی منتشر کرد که در آن ادعا شده بود یک قایق نظامی ایرانی به یکی از نفتکش‌های حادثه‌دیده نزدیک شده و یک مین عمل‌نکرده را از بدنه آن جدا کرده است. واشنگتن این ویدئو که کیفیت آن بسیار پایین است و زمان و مکان آن و همچنین هویت قایق مذکور و سرنشینان آن نیز مشخص نیست را به عنوان مدرک خود علیه ایران ارائه کرده است.

این مقام ژاپنی که خواسته نامش فاش نشود در ادامه افزود: دولت ما از طریق کانال‌های مختلف به دنبال شواهد محکم‌تر است.»

روزنامه ژاپن تایمز همچنین با اشاره به اتهامات وزارت خارجه آمریکا علیه ایران به نقل از یک "منبع نزدیک به آبه شینزو نخست‌وزیر ژاپن" گزارش داد که «این‌ها ثابت نمی‌کند که ایران در پشت حملات بوده است.» این منبع نزدیک به آبه همچنین تاکید کرده است: «حتی اگر آمریکا آن را تایید کند ما نمی‌توانیم به راحتی بگوییم که آن را قبول داریم.»

یک منبع ناشناس دیگر در وزارت خارجه ژاپن نیز در اظهاراتی جالب‌توجه به ژاپن‌تایمز گفته است: اینکه آمریکا این حملات را به سبب تخصص و مهارت به کار رفته در آن‌ها به ایران نسبت می‌دهد درست نیست؛ زیرا در این صورت، خود آمریکا یا رژیم صهیونیستی هم می‌توانند عامل حمله باشند.

این منبع در وزارت امور خارجه ژاپن در این رابطه تصریح کرد: «اگر صرفِ داشتن تخصص و مهارت لازم برای انجام این عملیات می‌تواند دلیلی برای این نتیجه‌گیری باشد که عامل حمله ایران است، پس این امر شامل آمریکا و اسرائیل هم می‌شود.“

رد ادعای آمریکا علیه ایران از سوی مقامات ژاپنی در حالی صورت می‌گیرد که واشنگتن تلاش دارد به دلیل همزمانی حمله به نفتکش‌ها در دریای عمان با حضور نخست‌وزیر ژاپن در تهران، آن را بهانه‌ای برای مخدوش کردن چهره ایران و برهم زدن رابطه آن با ژاپن قرار دهد.

دولت ژاپن تا این لحظه از اظهارنظر درباره اینکه چه کسی مسئول حمله به این نفتکش‌ها بوده، خودداری کرده است. یکی از دو نفتکش حادثه‌دیده به نام "کوکوکا کوریجس" تحت مالکیت ژاپن قرار دارد.

انتهای پیام/

برچسب ها: آمریکا ، قیمت نفت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
سید
۱۱:۴۳ ۲۷ خرداد ۱۳۹۸
روز اول من نسبت ذهنم و دنبال کردن اخبار اول سمتی که رفت این بود خود امریکا مسبب این حادثه بود راست و درست نمیدونم هر شخصی نظری داره
Iran (Islamic Republic of)
مصطفی
۱۱:۲۳ ۲۷ خرداد ۱۳۹۸
اول گفتن مین بوده
بعد فیلم جعلی نشون دادن که ایرانی ها اومدن مین رو برداشتن.
یهو کاسه کوزه ریخت به هم :
کارکنان کشتی گفتن دو شعی پرنده بودن.
بعد گفتم اره موشک زدن ، چون با توجه به ارتفاع اسیب دیده بدنه کشتی نمیتونه کار مین یا اژدر با شه.
و حالا میگن هواپیماهای بدون سرنشین بالای سر کشتی بودن موشک ایرانی ها بهش نخورده خورده به کشتی.چطور امکان داره کشوری با این همه تکنولوژی بلافاصله بعد از پرتاب موشک از سمت ایران اون رو رسانه ایی نکنه وبقول خودشون پاسخ کوبنده نده.
مگه موشک ، تیر کمونه که به هواپیما نخوره بی افته پایین و بخوره کشتی. به نظر من کار عربستان با هماهنگی امریکابوده.
United States of America
ناشناس
۱۴:۲۱ ۲۷ خرداد ۱۳۹۸
احسنت
Iran (Islamic Republic of)
Ali
۱۰:۳۱ ۲۷ خرداد ۱۳۹۸
اگه ب حدس و گمان باشه میشه گفت اینکارا کار خود امریکاس ک ایرانو منفور کنه و ی شرایطی درس شه ک حامیان ایران دیگه نتونن ازش حمایت کنن و امریکام با نشون دادن اینکه ایران داره بیش از پیش خطرناک میشه یا با یک ائتلاف بزرگ ب ایران حمله کنه یا تحریم های جدیدتر و خیلی شدیدیو با حامیاش ب ایران تحمیل کنه الان اونقدر شرایط پیچیدس ک هرکس میتونه یک تحلیل جدید بده ولی دنیا بدونه ما ایرانیا حتی اگه بدونیم همه کشته میشیم باز جونمونو میدیم و نمیزاریم کشورای عربی و غربی پاشون ب خاکمون برسه و تحقیرمون کنن
United States of America
ناشناس
۱۴:۲۲ ۲۷ خرداد ۱۳۹۸
احسنتAli
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۲ ۲۷ خرداد ۱۳۹۸
سرویسهای جاسوسی محور شرارت (آمریکا ،اسرائیل و نوچه های بیخردشان عربستان و امارات )بصورت عجولانه و ناشیانه نسبت به طراحی و اجرای حمله به نفتکشها دست زده اند و لی درنهایت رسوایی و شکست نصیبشان خواهد شد.
آخرین اخبار