مجازات حیوان آزاری در قانون چیست؟

هر کس به عمد و بدون ضرورت حیوان حلال گوشت متعلق به دیگری یا حیوانی که شکار آن‌ها توسط دولت ممنوع اعلام شده است را بکشد یا مسموم یا تلف یا ناقص کند، به حبس از نود و یک روز تا شش ماه یا جزای نقدی محکوم خواهد شد.

مجازات حیوان آزاری در قانون چیست؟به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، روز گذشته ویدئویی با محتوای حیوان آزاری در شبکه‌های مجازی دست به دست شد. طبق گزارشات سایت‌های دیده بان حیات وحش، روز گذشته یک توله خرس قهوه‌ای در سوادکوه هنگامی که همراه مادر خود در حرکت بود از تپه سقوط کرد و از مادرش فاصله گرفت.

توله خرس به دلیل سقوط گیج بوده که در این حین مورد هجوم عده‌ای قرار گرفت. این افراد با ضربات سنگ و چوب خرس را زخمی کردند. این خرس کوچک در نهایت کشته شد.


بیشتر بخوانید:شناسایی ضاربان توله خرس تلف شده


یکی از ضربان هم ساعاتی پیش دستگیر شد. اما بقیه این افراد هنوز شناسایی نشدند، طبق ادعای رییس اداره حیات وحش محیط زیست استان مازندران، نیرو‌های محیط زیست شهرستان سوادکوه در حال ردگیری و شناسایی حمله کنندگان به توله خرس در منطقه دراسله این شهرستان هستند تا تصمیمات قضایی در مورد آن‌ها اجرایی شود.

مجازات حیوان آزاری در قانون چیست؟

ماده ۶۷۹ قانون مجازات اسلامی درباره مجازات حیوان آزاری است. بر این اساس، «هر کس به عمد و بدون ضرورت حیوان حلال گوشت متعلق به دیگری یا حیوانی که شکار آن‌ها توسط دولت ممنوع اعلام شده است را بکشد یا مسموم یا تلف یا ناقص کند، به حبس از نود و یک روز تا شش ماه یا جزای نقدی از یک میلیون و پانصد هزار ریال تا سه میلیون ریال محکوم خواهد شد.»

همچنین طبق ماده ۶۸۰ قانون مجازات اسلامی هر کس برخلاف مقررات و بدون مجوز قانونی اقدام به شکار یا صید حیوانات و جانوران وحشی حفاظت شده کند، به حبس از دو تا ده سال محکوم خواهد شد.

همچنین فصل بیست‌وششم بخش تعزیرات قانون مجازات اسلامی تحت عنوان «احراق و تخریب و اتلاف اموال و حیوانات» به تعیین مجازات حیوان‌آزاری پرداخته است.

منبع: خبر فوری

انتهای پیام/

چه مجازاتی منتظر کسانی است که توله خرس قهوه‌ای را کشتند؟

برچسب ها: حوادث ، دانستنی ها
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۸
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
مریم
۱۳:۳۵ ۲۹ آبان ۱۳۹۹
متاسفانه در قانون فقط در مورد حیوانات حلال گوشت و حفاظت شده جرم انگاری شده در صورتی که در مورد حیوانات حرام گوشت مثل سگ و گربه و خیلی از حیوانات مسکوت مانده مگر سایر حیوانات جان ندارند!؟ لذا به نظر من قانون ایران به هیچ وجه در خصوص حیوان ازاری و حقوق حیوانات اقدامی نکرده و فقط ب نوعی کپی برداری از فقه نموده.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۴۵ ۱۱ مهر ۱۳۹۹
با خودشون یک ظره این فکر را نمیکن که آن حیوان گناه دارد و چقدر درد میکشد
Iran (Islamic Republic of)
یاسمن
۱۳:۳۱ ۲۸ شهريور ۱۳۹۹
فقط جریمه نقدی.حقوق حیوانات تو کجای این کشور جا داره . این مسئولین چرا یه ذره درک وفهم ندارن . چرا باید فقط جریمه نقدی باشه باید به دار ببندین همچین آدمایی رو که اذیت میکنن . حیوانات رو توایران میسوزونن . کور میکنن . هیچ عکس العملی نشون نمیدید براتون متاسفم من وقتی آزار حیوانات رو میبینم کل بدنم میلرزه حیوانات رو خیلی بیشتر از خودم دوست دارم .
Iran (Islamic Republic of)
هاتیه
۰۵:۱۳ ۰۲ بهمن ۱۳۹۸
تا وقتی مجازاتش جریمه نقدیه مملکت رو هواس این ادما بیمارن باید چکاب و درمام بشن وگرنه خیلی زود نوبت به بچه های ما میرسه
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۲۰:۴۴ ۰۵ مرداد ۱۳۹۸
باید هم فرهنگسازی بشه هم قانون باش چرا انسان اگه کسیاکشت اعدلم ولی حیوان جریمه؟ باید حداقل حبس عبد یااعدام باش اونه م مخلوق خداوند نباید کسیا اذیت کرد چه حیوان چه انسان چون اون دنیاخیلی بدجور مجازات میشیم اینا نم مجازات میشیشم
Netherlands
ناشناس
۱۲:۳۲ ۲۷ تير ۱۳۹۸
به نظر من باید تیر بارون بشن
Iran (Islamic Republic of)
Iman
۱۶:۳۲ ۳۱ خرداد ۱۳۹۸
باید مجازات سخت داشته باشه نه جریمه نقدی ، امیدوارم انسان که اشرف مخلوقات نامیده میشه کمی از شعورش کمک بگیره و دیگه دست به چنین کارهایی نزنه...
Iran (Islamic Republic of)
امیر
۲۲:۲۷ ۳۰ خرداد ۱۳۹۸
به نظرم این مجازات خیلی خیلی کم هست و اصلا نباید مجازات اینگون حیوان ازاری و حیوان کشی با پول باشه و مجازات خیلی خیلی سفت و سخت باید تعین بشود تا شاهد اینگونه حیوان آزاری نباشیم.