ثبت ملی قنات «شبانکاره» میمند فیروزآباد

قنات تاریخی باشا شبانکاره میمند فیروزآباد در فهرست میراث ملی ثبت شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، درنا شهبازی رئیس میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری فیروزآباد اظهار کرد: پرونده ثبت قنات تاریخی شبانکاره میمند فیروزآباد پس از تهیه و تنظیم توسط کارشناسان ثبت میراث فرهنگی استان به شورای تخصصی ثبت آثار غیرمنقول کشور ارسال و پس از بررسی و تأیید اعضای شورا این اثر تاریخی در فهرست میراث ملی کشور به ثبت رسید.

با اشاره به ویژگی‌های این قنات تاریخی افزود: این اثر تاریخی متعلق به دوره قبل از اسلام بوده که دارای ۷۰۰ متر طول است.

وی ادامه داد: زمین‌های کشاورزی این منطقه با استفاده این قنات آن مورداستفاده قرار می‌گرفته که تا پیش از احیاء آن کاملاً خشک و ۱۵ سال به‌صورت متروکه بوده است.

مسوول میراث فرهنگی فیروزآباد افزود: این قنات از کوه سپیدار سرچشمه می‌گیرد و درگذشته آب شرب مردم روستای شبانکاره و باغ‌ها و اراضی پیرامون آن را با مساحت قریب به ۳۰۰ هکتار را آبیاری شده است.

شهبازی اضافه کرد: هزینه احیاء این قنات کهن در بخش میمند از سوی کارشناسان مربوط به جهاد کشاورزی ۱۶ میلیارد و ۳۰۰ میلیون ریال برآورد و پیش‌بینی‌شده بود که باهمت و تلاش، همکاری و همیاری عده‌ای از همشهریان و نیرو‌های جوان بومی شهر میمند این قنات با تقریباً بیش از یک‌سوم هزینه پیش‌بینی‌شده به بهره‌برداری رسید.

وی تصریح کرد: مبلغ اندکی از هزینه‌های احیاء و لایروبی این قنات از سوی جهاد کشاورزی انجام و درصورتی‌که حمایت بشتری از سوی دیگر مسوولان صورت گرفته بود کار احیاء تا مادر چاه جدید به پایان و استخراج آب بیشتری در اختیار داشتیم.

شهبازی با اشاره به خطرات تهدیدکننده قنات‌های تاریخی، گفت: تعیین نکردن عرصه و حریم رشته قنات‌ها از گذشته تاکنون و تصرف راه دسترسی به قنات و مادر چاه توسط کشاورزان و مالکین زمین‌های اطراف قنات جهت توسعه زمین‌های خود منجر به تخریب تدریجی این آثار می‌شود که امیدواریم با ثبت آن‌ها در فهرست میراث ملی بتوانیم گامی مؤثر در جهت حفاظت و پاسداری از این مواریث ارزشمند برداریم.

منبع: فارس

انتهای پیام/چ

ثبت ملی قنات در فیروزآباد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار