۲۵۰ هزار کاشانی قابلیت پیوست در پویش ملی فشار خون را دارند

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کاشان گفت: ۲۵۰ هزار کاشانی قابلیت پیوست به پویش ملی فشار خون را دارند که تاکنون بیش از ۵۷ هزار نفر از مردم شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل به این پویش پیوستند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،ابراهیم کوچکی رئیس دانشگاه علوم پزشکی کاشان، در گفتگو باخبرنگاران اظهار داشت: حدود ۲۵۰ هزار نفر در این منطقه بالای ۳۰ سال هستند که مشمول پیوستن به این پویش هستند.

وی، با اشاره به اینکه تا کنون ۲۵ درصد مردم در کشور به بسیج ملی کنترل فشارخون پیوستند، افزود: این آمار در کاشان ۲۳ و نیم درصد است.

به گفته وی، بیش از ۳۹ هزار نفر در کاشان و بیش از ۱۷ هزار نفر در شهرستان آران و بیدگل نسبت به کنترل فشار خون خود اقدام کردند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کاشان، تصریح کرد: متاسفانه بسیاری از افراد در کشور که مبتلا به فشار خون بالا هستند، از بیماری خود، بی خبرند که بایستی در این راستا اقدام کنند.

دکتر کوچکی، یادآورشد: با اندازه گیری فشار خون افراد مشمول شاهد کاهش مرگ‌های ناشی از سکته‌های قلبی و مغزی در کشور خواهیم بود.

۴۰ درصد افراد مبتلا به فشار خون بالا از بیماری خود خبر ندارند



دکتر سید علیرضا مروجی، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کاشان، نیز در اداون گفت: ۴۰ درصد از افراد مبتلا به فشار خون بالا از بیماری خود خبر ندارند.

وی، فشارخون بالا را عامل مهم بروز سکته‌های مغزی- قلبی و نارسایی کلیه دانست و افزود: با تشخیص به موقع و رعایت سبک زندگی سالم می‌توان بیماری فشارخون را کنترل و از بروز عوارض ناشی از آن جلوگیری کرد.

به گفته وی، فشار خون بالا وضعیتی نیست که بیمار مدتی دارو بخورد و بعد به خاطر طبیعی بودن فشارخون، دارو را قطع کند و درمان را کنار بگذارد بلکه باید فشار خون را برای طول مدت زندگی تحت کنترل در آورد.

دکتر مروجی، فشارخون را یک بیماری خاموش و بی علامت، عنوان کرد و افزود: این بیماری به دلیل بی علامت بودن، بسیار خطرناک و گاه مرگبار است.

وی افزود: مردم باید بی حالی و خستگی عمومی و نیز سردرد که دونشانه شایع و مهم خطر فشار خون بالا هستند را جدی بگیرند.

به گفته وی، عدم قطع دارو‌ها به خاطر عوارض احتمالی و یا تمام شدن قرص‌ها و مصرف درست آن طبق دستور پزشک، مراجعه دوره‌ای به پزشک و مدیریت استرس مهم‌ترین توصیه‌ها در این راستا است.

شایان ذکر است: بسیج ملی کنترل فشار خون بالا با اهدافی مانند: اطلاع رسانی و افزایش سواد سلامت جامعه، شناسایی و کشف موارد فشار خون بالا و شروع مراقبت و درمان در بیماران مبتلا به فشارخون بالا تا ۱۵ تیر ماه برای شرکت شهروندان و هم‌وطنان ادامه دارد.

انتهای پیام/م

 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.