ممنوعیت فروش محصولات دخانی به افراد زیر ۱۸ سال

مسئول کنترل دخانیات دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: فروشندگان محصولات دخانی باید در صورت مشکوک بودن سن خریدار، مدرک شناسایی مبنی بر داشتن حداقل ۱۸ سال سن را از وی تقاضا کند.

ممنوعیت فروش محصولات دخانی به افراد زیر ۱۸ سالبه گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان،مهدی خدابخشی، مسئول کنترل دخانیات دانشگاه علوم پزشکی با اشاره به اینکه فروشندگان و عرضه‌کنندگان محصولات دخانی اعم از اشخاص حقیقی و اشخاص حقوقی باید پروانه فروش داشته باشند افزود: تعداد بالایی از افراد در اثر مصرف دخانیات جان خود را از دست خواهند داد و فروشندگان باید در صورت مشکوک بودن سن خریدار، مدرک شناسایی مبنی بر داشتن حداقل ۱۸ سال سن را از وی تقاضا کند.

وی ادامه داد: بررسی‌ها نشان می‌دهد که ماده ۷ قانون جامع کنترل و مبارزه ملی با دخانیات در عمل نتوانسته به اهداف مدنظر قانونگذار برسد.

خدابخشی اظهار داشت: بر اساس قانون، وزارت صمت مکلف شد ترتیبی اتخاذ کند عرضه دخانیات فقط در اماکن و واحد‌های مجاز صورت گیرد و سه صنف «سوپرمارکت، خواروبارفروش و خرده فروش» به عنوان واحد‌های مجاز در نظر گرفته شدند، اما پس از گذشت ۱۳ سال از تصویب این قانون به نظر می‌رسد هنوز ساماندهی عرضه به صورت کامل اتفاق نیفتاده است.

خدابخشی خاطرنشان کرد: عدم ساماندهی مراکز عرضه محصولات دخانی، از یک طرف امکان اجرای دقیق و کامل قانون را از بین برده و از طرف دیگر باعث دسترسی آسان افراد به تهیه سیگار و قلیان شده است.

مسئول کنترل دخانیات دانشگاه علوم پزشکی همدان با بیان اینکه باید مراکز عرضه مواد دخانی ساماندهی شوند گفت: ساماندهی عرضه مواد دخانی ضامن اجرای قوانین است.

مسئول کنترل دخانیات دانشگاه علوم پزشکی همدان خاطرنشان کرد: آمار‌ها نشان می‌دهد در قرن بیستم ۱۰۰ میلیون نفر در اثر مصرف مواد دخانی جان خود را از دست دادند و سازمان بهداشت جهانی تخمین می‌زند اگر این روند ادامه یابد تا پایان قرن ۲۱ قریب به یک میلیارد نفر خواهد رسید.

وی با بیان اینکه یکی از مشکلات سهولت دسترسی به دخانیات است گفت: سهولت دسترسی به یک خدمت خاص، در گرایش به استفاده از آن موثر است.

خدابخشی بیان کرد: سهولت دسترسی به باشگا‌ه‌های ورزشی، فضای سبز و پارک‌ها در گرایش جوانان به ورزش اثر بسیاری دارد اگر بتوانیم جوانان را به این سمت سوق دهیم در کاهش مصرف دخانیات موثر خواهد بود.

وی با بیان اینکه طبق بررسی‌ها امروزه در کشور خرید سیگار، حتی از تهیه نان آسان‌تر شده و در کمتر از ۳ دقیقه امکان‌پذیر است گفت: دکه‌های روزنامه فروشی، سوپرمارکت‌ها، خواروبارفروشی‌ها و بسیاری از اصناف دیگر، به صورت قانونی یا غیرقانونی سیگار می‌فروشند و همین عاملی برای افزایش مصرف دخانیات به شمار می‌رود.

مسوول کنترل دخانیات دانشگاه علوم پزشکی همدان با اشاره به اینکه افزایش مراکز عرضه دخانیات از یک طرف به افزایش مصرف دخانیات منجر می‌شود و از طرف دیگر کنترل آن را سخت می‌کند افزود: در ماده ۷ قانون جامع کنترل و مبارزه ملی با دخانیات که در سال ۸۵ به تصویب رسید، مقرر شد فروش محصولات دخانی، از طریق پروانه‌هایی که توسط وزارت بازرگانی وقت براساس دستورالعمل مصوب ستاد کشوری کنترل و مبارزه با دخانیات صادر می‌شود، ساماندهی شود.


خدابخشی تاکید کرد: بر اساس این قانون، توزیع فرآورده‌های دخانی از توسط اشخاص فاقد پروانه فروش ممنوع است گفت: بر اساس ماده ۱۰ آئین‌نامه اجرایی قانون جامع نیز فروش محصولات دخانی به افراد از طریق اینترنت و دستگاه‌های خودکار ممنوع است.
انتهای پیام/ج

فروش محصولات دخانی به افراد زیر ۱۸ سال ممنوع است

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.