رئیس پلیس فتا خبر داد؛

شناسایی ۴۰۰ تارنما در خصوص عرضه اسلحه/ دستگیری ۳۸ مروج خشونت در فضای مجازی

سردار مجید گفت: حدود ۴۰۰ تارنما در خصوص عرضه اسلحه شناسایی و در حال برخورد با آن‌ها هستیم.

رئیس پلیس فتا در نشست خبری:به گزارش خبرنگار حوزه حوادث و انتظامی گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، سردار وحید مجید رئیس پلیس فتا در نشست خبری امروز خود با اصحاب رسانه اظهار کرد: ۱۲۰۰ تارنما، سایت و شبکه اجتماعی مورد رصد عام پلیس فتا قرار گرفت و حتی تصویر افراد با یک اسلحه بادی هم رصد شد.

وی افزود:۲۵۰ مورد محتوا حذف شد. حدود ۴۰۰ تارنما در خصوص عرضه اسلحه شناسایی و در حال برخورد با آن‌ها هستیم.

سردار وحید مجید خاطرنشان کرد: ۳۸ مروج خشونت در فضای مجازی از ۱۰ اردیبهشت تا امروز دستگیر شده اند.

وی با اشاره به آمار کاربران در فضای مجازی افزود: تعداد کاربران اینترنت رشد چشمگیری داشته و بیش از ۳۶۰ میلیون نفر برای نخستین بار آنلاین شده اند؛ به بیان دیگر هر روز بیش از یک میلیون نفر به این جمع افزوده شده اند.

 رئیس پلیس فتا ادامه داد:۵۷ درصد جمعیت جهان یعنی ۴ میلیارد و ۳۸۸ میلیون نفر از جمعیت ۷ میلیارد ۶۷۶ میلیون نفر دنیا به اینترنت متصل می‌باشند.

وی تصریح کرد: در ایران از ۸۳ میلیون نفر، ۷۳ میلیون کابر اینترنت با ضریب نفوذ ۸۹ درصد اعلام شده که نسبت به سال ۲۰۱۷، ۲۹ درصد افزایش یافته است.

 رئیس پلیس فتا بیان کرد: استفاده کنندگان از اینترنت موبایل ۶۳ میلیون نفر می‌باشند که ۶۷ درصد با ضریب نفوذ ۷۷ درصد اختصاص داده اند.

سردار مجید با اشاره به سیم کارت‌های رجیستر شده در ایران گفت:سیم کارت‌های رجیستر شده در شبکه‌های مخابراتی معادل بیش از ۱۲۳ میلیون بوده است که نرخ متوسط بهره برداری دو سیم کارت است.

وی درباره خرید آنلاین افراد اظهار کرد:۹۲ درصد افراد دارای حساب بانکی می‌باشند که ۴۶ درصد افراد اقدام به خرید آنلاین می‌نمایند که ۵۲ درصد آقایان و ۴۱ درصد بانوان هستند.

  رئیس پلیس فتا با اشاره به حفظ حریم خصوصی افراد گفت:با توجه به اینکه در کشور ما شبکه‌های اجتماعی خارجی فعال هستند و سرور‌های آن‌ها در خارج از کشور است، حفظ حریم خصوصی و امنیت فضای مجازی در این خصوص بسیار مهم است و می‌طلبد که نظارت‌های کلان فنی جدی در این رابطه اعمال شود.

وی با اشاره به برخی از فرمایشات مقام معظم رهبری پیرامون امنیت فضای مجازی سایبر بیان کرد: بلافاصله در تاریخ ۱۰ اردیبهشت ۹۸ طرح‌هایی در ارتباط با مبارزه با عرضه کنندگان سلاح و مهمات و همچنین مقابله با ترویج خشونت تدوین و طراحی و به سراسر استان‌های کشور ابلاغ شد.

سردار مجید ادامه داد:از مجموع تارنما‌های رصد شده بالغ بر ۷۵۰ تارنما با مضامین عمومی و فاقد محتوای مجرمانه مرتبط با موضوع استخراج که از این تعداد بالغ بر ۲۴۰ تارنما که عمدتا موارد جعلی، تبلیغاتی و با هدف جذب فالوئر و بعضا کلاهبرداری‌های اینترنت است و اخذ وجه از کاربران بوده، مورد رسیدگی واقع واز دسترس خارج شده اند.

  رئیس پلیس فتا افزود:حدود ۴۰۰ تارنما با محتوای مجرمانه که ۷۶ درصد در اینستاگرام، ۱۴ درصد تلگرام، ۶ درصد سایت‌ها و ۴ درصد سایر بستر‌های سایبری تحت رسیدگی واقع و اقدامات شناسایی و مقابله‌ای توسط پلیس تخصصی در این رابطه به عمل آمده است.

وی با اشاره به دیگر اقدامات به عمل آمده در راستای فرامین برنامه ریزی طراحی و تامین امنیت پلیس سایبر افزود:طرح‌هایی در خصوص ارتقای توان عملیاتی، فنی و هوشمند سازی حوزه‌های رصد، پایش پلیس فتا در حوزه‌های سایبر که ارتقای توانمندی‌های پایش و رصد ما، ظرفیت سازی در داخل ناجا، ظرفیت سازی در بیرون ناجا و استفاده از کلیه دستگاه‌هایی که در خصوص امنیت فضای مجازی دارای مسئولیت هستند، که در این خصوص امنیت فضای مجازی را علارغم تمام مشکلاتی که وجود دارد ارتقاء و تامین ببخشیم.

سردار مجید با توجه به توزیع کمی و کیفی پلیس فتا در سایر شهرستان‌ها که فاقد پلیس فتا هستند، گفت:در ۱۷۱ مرکز استان و شهرستان‌های بالای ۲۰۰ هزار نفر پلیس فتا وجود دارد.

وی افزود:برنامه ما این است که این توسعه را کماکان ادامه داده و به کلیه شهرستان‌هایی که دارایی این استعداد هستند در این رابطه مستقر و استقرار ببخشیم.

سردار مجید ادامه داد:در همین ارتباط هم در سال ۹۸ ما موفق شدیم در ۱۷ شهرستان پلیس فتا را در سال جدید مستقر کنیم.

وی با بیان این‌که در حوزه تهران بزرگ که ۲۸ درصد جرائم کل کشور اختصاص دارد، اظهار کرد: متوسط ایجاد پایگاه‌هایی به جهت تقویت توان عملیاتی پلیس فتا در فاتب و همچنین تسریع در رسیدگی به پرونده شهروندان داریم.

رئیس پلیس فتا در پاسخ به این سوال که برنامه‌ای برای بکارگیری هکر‌ها در پلیس فتا دارند، اظهار کرد: هکر‌ها در پلیس فتا جایگاهی ندارند واین افراد پس از شناسایی و بازداشت به دستگاه قضایی معرفی می‌شوند، تخصص این افراد مورد استفاده ما نیست و اگر هم باشد از آن‌ها استفاده نمی‌کنیم. زیرا که نیرو‌های ماهر و متخصص در این امر داریم.

وی درباره تخلفات در سایت‌های دیوار و شیپور و دیگر سایت‌ها بیان کرد: اگر موضوعات قابل بررسی باشد، پیگیری و کنترل‌های لازم انجام می‌شود، طرح ایمن‌سازی در حوزه کسب و کار تهیه شده، بالغ بر سه ماه و ۱۲۰ جلسه تخصصی با کسب و کار‌ها صورت گرفته و اقدامات پلیس ادامه دارد.

رئیس پلیس فتا درباره اجرای طرح رمز‌های دوم یک بار مصرف نیز اظهار کرد: سند الزامات رمز‌های پویا بانک مرکزی با پلیس فتا داشت که قرار شد طی سه فاز انجام شود که از اول خرداد باید رمز‌های پویا جایگزین رمز‌های ایستا می‌شد، بانک‌ها همکاری بسیاری خوبی در این زمینه داشتند و زیرساخت‌ها را فراهم نمودند، اما اکنون موضوع اجبار این کار به دلایلی توسط بانک مرکزی اجرا نشد که پیگیری اجرای آن هستیم.

وی در پاسخ به این سوال که آیا پلیس فتا به موضوع کلیپ‌ها در مدارس ورود پیدا کرد؟ افزود: درخصوص کلیپ‌های منتشر شده مواردی رسیدگی شد و مشخص‌ترین آن در مهاباد کلیپی منتشر شد که توسط پلیس فتا مورد رسیدگی قرار گرفت و نتیجه آن به وزارت آموزش و پرورش اعلام شد.

این مقام مسئول در پاسخ به چگونگی برخورد پلیس فتا با فروشندگان اقلام غیرمجاز فضای مجازی، گفت: برای امسال ۱۱ طرح کشوری و ۳۰ طرح استانی بر مبنای آلودگی‌های فضای مجازی داریم و طرح مقابله با دارو انجام می‌شود که این طرح نیز طرحی بین‌المللی است و این فعالیت‌ها همچنان در حال اجراست

انتهای پیام/

برچسب ها: ناجا ، حوادث
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار