اعطا در جمع خبرنگاران مطرح کرد:

جزئیات میزان افزایش عوارض ساخت و ساز در مناطق ۲۲ گانه

اعطا جزئیات میزان افزایش عوارض ساخت و ساز در ۳ دسته از مناطق شهرداری تهران را تشریح کرد

کاظمی/ جزئیات میزان افزایش عوارض ساخت و ساز در مناطق ۲۲ گانهبه گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، علی اعطا سخنگوی شورای شهر تهران ظهر امروز در پایان جلسه شورای شهر تهران در جمع خبرنگاران حضور یافت و با اشاره به لایحه تعدیل عوارض شهرسازی که امروز در جلسه شورای شهر بررسی و تصویب شد، توضیحاتی ارائه کرد.

سخنگوی شورای شهر تهران با اشاره به لایحه‌ای که در ۱۱ بهمن سال ۹۷ در این رابطه از شهرداری دریافت شده بود، گفت: این لایحه تحت عنوان ارزش افزوده قانونی ناشی از طرح‌های توسعه شهری بود و لایحه دیگری هم در مورد نحوه اخذ عوارض پارکینگ و نحوه هزینه آن دریافت شده بود.

وی افزود: بعد‌ها این لوایح با عنوان عوارض افزایش ارزش قانونی ناشی از طرح‌های توسعه شهری و ساخت پارکینگ محله‌ای با مجموعه اصلاحاتی تهیه شد که در جلسات شورا به تصویب رسید و در تاریخ ۱۵ بهمن ۹۷ هم به شهردار تهران ابلاغ شد.

اعطا با اشاره به ماده یکم تبصره سوم این مصوبه اظهار کرد: در این ماده شهرداری تهران مکلف شده است تا پایان خرداد ۹۸ نسبت به تهیه ضرایب تعدیل ارزش معاملاتی بلوک‌های شهر تهران بر اساس ارزش معاملاتی املاک به منظور واقعی کردن ماخذ محاصره و گواهی‌های ساختمانی اقدام و جهت تصویب به شورا ارائه نماید.

سخنگوی شورای شهر تهران با تاکید بر اینکه برای واقعی کردن این ارقام باید شهرداری ضرایب را ارسال می‌کرد، گفت: در قانون ارزش افزوده گفته شده که هر نوع عوارض برای تصویب باید تا ۱۵ بهمن تصویب شود تا در سال بعد قابلیت اجرا داشته باشد و اینکه گفته می‌شد ممکن است با مالیات بر ارزش افزوده مغایرت داشته باشد به آن علت بود که فرمانداری به آن اعتراضی نداشت و امروز تعدیل ضرایب مطرح شده است.

وی با اشاره به آنچه که در بهمن ماه تصویب شد ادامه داد: در آن مقطع به دلیل شرایط خاص زمانی که وجود داشت و باید تا ۱۵ بهمن آن را تصویب می‌کردیم این کار انجام شد، اما لایحه تا آن زمان نیاز به بررسی بیشتر داشت.

اعطا با اشاره به میانگین افزایش عوارض نوسازی که در بهمن تصویب شد گفت: در آن زمان مقرر شد عوارض مناطق ۱ تا ۸ به میزان ۱۲۲ درصد، ۹ مناطق ۹ تا ۱۵ به میزان ۲۱۳ درصد و مناطق ۱۶ تا ۲۲ هم به میزان ۱۴۰ درصد افزایش داشته باشند که این ارقام از یک منظر برای ما محل اشکال ا ست، چون در مناطقی، افزایش قیمت مسکن با سرعت بیشتری صورت گرفته؛ و لذا باید عوارض بیشتری هم بدهند.

وی افزود: جمع بندی کارشناسی ما این بود که در مناطقی که ساخت و ساز با تقاضای واقعی نیست و به خاطر سودا گری در بازار است، عوارض این مناطق باید تغییر کند که در مصوبه امروز مقرر شد عوارض مناطق ۱ تا ۸ به میزان ۹۹ درصد، مناطق ۹ تا ۱۵ به میزان ۷۰ درصد و مناطق ۱۶ تا ۲۲ به میزان ۵۷ درصد افزایش یابد.

سخنگوی شورای شهر تهران تصریح کرد: در این مصوبه به دلیل اینکه مناطق ۱ تا ۸ برخوردار‌تر هستند عوارض آن‌ها را بیشتر افزایش دادیم و به دلیل تورمی که در بازار مسکن داشتیم نسبتی میان عوارض و تورم وجود نداشت و در نهایت نرخ عوارض به شکل کنونی مصوب شد

اعطا با اشاره به اینکه در سال ۹۸ به میزان شش‌دهم درصد از قیمت یک ساختمان را عوارض آن تشکیل می‌داد، گفت: اما در حال حاضر ۴۱ درصد آن را تشکیل می‌دهد و اگر چه از سال ۹۳ تا کنون افزایش نداشتیم، اما شاید درست نباشد به گونه‌ای عمل کنیم که در این شرایط اقتصادی به بازار شک وارد شود و لذا بهتر است این کار به صورت تدریجی و به مدت ۲ تا ۳ سال انجام شود.

وی با اشاره به آمار بانک مرکزی مبنی بر اینکه رشد قیمت مسکن از اردیبهشت ۹۷ تا ۹۸ در تهران ۱۱۲ درصد بوده است، گفت: در این بازه عوارض ساختمان ۱ درصد هزینه ساخت ساختمان بوده است و در مناطق برخوردار هم میزان عوارض ۲ درصد هزینه ساخت ساختمان بوده است و لذا این رقم موجب شکاف طبقاتی نمی‌شود و تاثیر جدی ندارد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار