رونمایی از ۷جلد قرآن نفیس و کوچک بازوبندی در آستان قدس رضوی

هفت جلد از نفیس‌ترین و کوچک‌ترین قرآن‌های بازوبندی در موزه قرآن آستان قدس رضوی در مشهد رونمایی شدند.

رونمایی از ۷جلد قرآن نفیس و کوچک بازوبندی در آستان قدس رضویبه گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، مهدی قیصری نیک معاون امور موزه‌های آستان قدس رضوی با بیان اینکه در گنجینۀ کتب خطی این کتابخانه بیش از ۲۳ هزار قرآن و جزوۀ قرآنی نگهداری می‌شود گفت: مصاحف این مجموعه در قطع و ابعاد مختلفی همچون بازوبندی، بغلی، حمایلی، جیبی، رُقعی، خِشتی، وزیری، رحلی و سلطانی است.

وی افزود: در حال حاضر ۶۸ قرآن و جزوۀ قرآنی در قطع بازوبندی که به طور معمول به ابعاد سه در دو سانتی‌متر گفته می‌شود، در گنجینه نسخ خطی آستان قدس موجود است.

وی تصریح کرد: کوچک‌ترین قرآن بازوبندی این کتابخانه، منتخب قرآن از سورۀ حمد تا سورۀ ناس به خط نسخ خفی و ابعاد ۵/۲ در ۵/۳ سانتی‌متر در ۱۵۸ برگ است.

قیصری نیک یادآور شد: مراسم رونمایی از این قرآن‌های نفیس، برای اولین بار امروز طی برنامه "سه شنبه‌های فرهنگی" در موزۀ قرآن و هدایای مقام معظم رهبری برگزار شد.

بازو بندی به نسخی گفته می‌شود که در ابعاد کوچک توسط نخی از پارچه یا چرم به بازوی اشخاص بسته می‌شوند، برخی از مردم به علت اعتقاد راسخ به ملازمت همیشگی با قرآن و تبرک، حفظ سلامتی و دفع چشم زخم، برخی برای افزایش رزق و روزی و همچنین پهلوانان برای پیروزی آن را به بازو می‌بستند.

قطع بازو بندی و قطع سلطانی به ترتیب کوچک‌ترین و بزرگترین اندازه‌های کتاب هستند.

در قالب برنامه "سه شنبه‌های فرهنگی" که از پارسال آغاز شده است، هر سه شنبه بخشی از آثار نفیس موزه آستان قدس رضوی با هدف اطلاع رسانی، احیا و کمک به پژوهشگران و علاقه‌مندان به مطالعه این آثار به نمایش در می‌آید.
 
انتهای پیام//ف.ح
 
 

رونمایی از این قرآن‌های نفیس، برای اولین بار دربرنامه سه شنبه‌های فرهنگی

برچسب ها: قرآن ، آستان قدس رضوی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.