وزیرنیرودراصفهان:

بازار ۲۰۰ میلیون نفری در منطقه خاورمیانه در انتظار ایران است

اردکانیان گفت: بازار ۲۰۰ میلیون نفری در منطقه خاورمیانه برای ارائه محصولات در انتظار ایران است و ما می‌توانیم با استفاده از تعرفه‌ای ترجیحی محصولات خود که اکنون نیز وارد بازارهای منطقه‌ای می‌شود با سرعت بیشتری به فروش برسانیم.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،رضا اردکانیان وزیر نیرو بعدازظهر امروز در جمع خبرنگاران در ارتباط با عملیاتی شدن توافق‌نامه‌های امضا شده میان دو کشور ایران و روسیه اظهار داشت: وظیفه اصلی کمیسیون‌های مشترک فراهم سازی چارچوب‌های همکاری میان کشورهاست و عملیاتی کردن آن در اختیار بخش‌های خصوصی دو کشور است.

وی افزود: بر این اساس ما تلاش خود را در راستای فراهم ساختن تسهیلات و امکانات برای این مبادلات تجاری به کار خواهیم بست، اما جای امیدواری وجود دارد که در عمل نیز به نتایج ویژه‌ای دست پیدا کنیم.

وزیر نیرو ابراز داشت: ایران به اتحادیه اقتصادی اوراسیا متصل شده است و بر این اساس شاهد جهش چشمگیر در مبادلات دو جانبه میان دو کشور هستیم.


ایران سهمی از واردات ۳۰۰ میلیارد دلاری روسیه ندارد


وی با بیان اینکه در حال حاضر اگر مبادلات منطقه خاورمیانه را بررسی کنیم رقم بالایی وجود ندارد، ابراز داشت: به عنوان مثال روسیه در منطقه به تنهایی در منطقه حدود ۳۰۰ میلیارد دلار واردات اقلام مختلف دارد، اما ما سهم چندانی از واردات این کشور نداریم.

اردکانیان با اشاره به امضای ۱۲ توافق نامه در اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های اداری و تجاری جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه تاکید کرد: این توافق نامه‌ها زمینه و مکانیزمی را ایجاد می‌کند که تولیدکنندگان محصولات کشاورزی، صنعتی و مصنوعات و داروسازی وارد بازار شوند.


بخشی از توافق نامه‌های مشترک ایران و روسیه شامل پروژه‌های سنگین صنعتی است


وی ادامه داد: بخشی از این توافق نامه‌ها نیز شامل پروژه‌های سنگین صنعتی مانند احداث نیروگاه‌ها، برقی کردن راه آهن‌ها و ... است که بخشی در قالب وام‌های دولتی، توافقاتی انجام شد و بخشی نیز شامل فاینانس‌های مختلف است.

وزیر نیرو تاکید کرد: در مجموع بازار ۲۰۰ میلیون نفری در منطقه خاورمیانه برای ارائه محصولات در انتظار ایران است و ما می‌توانیم با استفاده از تعرفه‌ای ترجیحی یا معافیت‌های تعرفه‌ای محصولات خود که اکنون نیز وارد بازار‌های منطقه‌ای می‌شود با سرعت بیشتری به فروش برسانیم.

وی اضافه کرد: امسال دولت حدود ۱۴ میلیارد دلار ارز برای واردات کالا‌های اساسی در نظر گرفته است که بخشی از آن از کشور‌های تولیدکننده منطقه می‌تواند تأمین شود و زمانی که قیمت و کیفیت مناسب باشد روسیه می‌تواند یکی از این کشور‌ها باشد.

اردکانیان با بیان اینکه در ارتباط با تعاملات آبی با روسیه کارگروهی داشتیم که چندین سال متوقف شده بود، گفت: در این زمینه بیشتر چشم ما به خدمان فنی مهندسی است تا زمینه‌هایی که شرایط مناسب تری داریم خدمات خود را ارائه کرده و از تکنولوژی‌های برتر آن‌ها نیز استفاده کنیم.


انتهای پیام/م

برچسب ها: وزارت نیرو ، روسیه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار