افزایش مصرف برق در خوزستان، خاموشی در پی دارد/نیروگاه کارون ۳ همچنان در مدار تولید نیست

سرپرست شرکت توزیع نیروی برق خوزستان نسبت به احتمال وقوع خاموشی در استان در پی گرم شدن دما و افزایش مصرف برق ابراز نگرانی کرد.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، حسن کریمی، سرپرست شرکت توزیع نیروی برق خوزستان در نشست شورای آب و برق خوزستان در سالن جلسات اداره کل مدیریت بحران استانداری، با بیان اینکه صنعت برق یکی از اهداف تحریم‌های اقتصادی علیه کشور است، گفت: خوزستان اگر چه از نظر تولید برق مشکلی وجود ندارد، اما در تأمین تجهیزات برق اعم از خطوط و پست‌های توزیع، انتقال و فوق توزیع با محدودیت و مشکلاتی مواجه هستیم.

وی درخصوص خاموشی‌های چند روز اخیر در برخی مناطق اهواز بیان داشت: در بخشی از شهر اهواز از نظر ترانس فوق توزیع مشکل داریم و بار ترانس در یکی از مناطقی که جمعیت عظیمی دارد، به بالای ۹۵ درصد می‌رسد، بنابراین به نظر می‌رسد اعمال خاموشی کوتاه مدت در این مناطق بهتر از خراب شدن تجهیزات و خاموشی‌های اجباری چند روزه باشد.

کریمی در ادامه افزود: در برخی شهرستان‌ها نیز در خطوط و انتقال برق دچار مشکل هستیم.

نیروگاه کارون ۳ همچنان از مدار تولید خارج است

به گفته مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق اهواز تصریح کرد: یک واحد نیروگاه کارون ۳ که در سیلاب اخیر به دلیل تولید مداوم دچار مشکل شده بود، هنوز به چرخه تولید باز نگشته است.

حسن کریمی با بیان اینکه از ابتدای خرداد ماه امسال وارد پیک عمده برق شدیم اذعان داشت: امسال به دلیل ذخیره کافی در سد‌ها و آمادگی نیروگاه‌های برقابی این تصور وجود داشت که نیازی به مدیریت مصرف نیست، اما با هماهنگی‌های صورت گرفته با استانداری، کاهش ساعت اداری و اعلام تعطیلی به موقع به اجرا درآمد و در حال حاضر در کشور نیز این برنامه از خوزستان الگوبرداری شده است.

وی بیان کرد: دما در خرداد ماه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته، ۳ تا ۴ درجه سانتیگراد افزایش داشته، این در حالیست که به ازای هر درجه افزایش دما مصرف برق ۳۰۰ مگاوات بیشتر می‌شود، به این ترتیب مصرف انرژی نسبت به سال گذشته یک هزار و ۲۰۰ مگاوات افزایش یافته است.

این مقام مسئول فازود: با کاهش ساعت کار اداری در سال جاری ۴۷۰ مگاوات مدیریت مصرف برق صورت گرفته است.

کریمی همچنین به راه اندازی مرکز پایش انرژی در چند شهرستان اشاره و بیان کرد: در این مراکز میزان مصرف انرژی اندازه گیری و رصد می‌شود.

جلوگیری از فشار به تجهیزات با اعمال خاموشی برنامه ریزی شده

سید مهرداد بلادی موسوی، معاون برق منطقه‌ای خوزستان نیز در این نشست، خواستار تصویب خاموشی‌های برنامه ریزی شده در اهواز و برخی شهرستان‌ها در شورای آب و برق استان شد.

وی اظهار داشت: با وضعیت اقتصادی کشور و تحریم‌ها، جایگزینی تجهیزات برق دشوار و یا غیرممکن است به همین دلیل نیاز است که با اعمال خاموشی برنامه ریزی شده از فشار به تجهیزات جلوگیری کنیم.

بلادی موسوی با بیان اینکه برای دومین بار رکورد پیک سال گذشته شکسته شده، تصریح کرد: به دلیل گرمای هوا و رشد مصرف در یک ماه گذشته، در ۲۶ خرداد با مصرف هشت هزار و ۲۷ مگاوات، مصرف برق ۱۴ درصد نسبت به مدت مشابه پارسال افزایش را نشان می‌دهد.

لزوم چاره اندیشی برای جلوگیری از خاموشی با برنامه

این پیشنهاد برق منطقه‌ای با مخالفت کیامرث حاجی زاده، مدیرکل مدیریت بحران استانداری روبه رو شد.

وی با بیان اینکه خاموشی برنامه ریزی شده در اهواز را تحت هیچ شرایطی نمی‌پذیریم، افزود: موافقت استان با کاهش ساعت اداری و اعلام تعطیلی در روز‌هایی که دمای هوا به ۵۰ درجه می‌رسد، مشروط به اعمال نشدن خاموشی در خوزستان بوده است، بنابراین شرکت‌های برق باید برای مدیریت مصرف چاره اندیشی کنند تا خاموشی با برنامه نداشته باشیم.

در روز‌های اخیر برق برخی محله‌های اهواز و تعدادی از شهرستان‌ها در چندین نوبت قطع شده، این در حالیست که دمای هوا در خرداد ماه امسال در چندین نوبت به بالای ۴۹ درجه رسیده است. چهارشنبه گذشته نیز به دلیل وقوع دمای ۵۰ درجه ادارات استان تعطیل اعلام شد.

مشکل تأمین آب در هیچکدام از حوزه‌های آبی وجود ندارد

داریوش بهارلویی، مدیر برنامه ریزی منابع آب سازمان آب و برق خوزستان در ادامه این نشست با اشاره به سیاست رهاسازی آب از سد‌های استان در تابستان امسال، گفت: مدیریت منابع آب به صورتی انجام می‌شود که ضمن تأمین حداکثری نیاز‌ها در تابستان، در پاییز آینده آمادگی کامل هم برای کنترل سیلاب و هم تأمین نیاز‌ها را داشته باشیم.

وی اذعان داشت: سیاست برنامه ریزی منابع آب در حالی اتخاذ شده که هنوز پیش بینی هواشناسی از سال آبی آینده مشخص نیست و معلوم نیست در پاییز خشکسالی، ترسالی و یا سال نرمالی را تجربه کنیم.

بهارلویی با بیان اینکه مشکل تأمین آب در هیچکدام از حوزه‌های آبی وجود ندارد اظهار کرد: از ابتدای سال آبی تا کنون، بیشترین آب ورودی آب به استان معادل ۵۶ درصد آورد حوزه‌های آبی مربوط به کرخه و دز بوده است.

وی افزود در حال حاضر خروجی سد گتوند ۶۰۰ مترمکعب در ثانیه، سد دز ۳۵۰ مترمکعب در ثانیه، سد کرخه ۲۵۰ مترمکعب در ثانیه و سد مارون ۷۰ مترمکعب در ثانیه است.

انتهای پیام/گ

برچسب ها: وزارت نیرو ، برق
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.