رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی مطرح کرد؛

اختصاص هزار میلیارد تومان خط اعتباری به صندوق‌های پژوهش/ تعدادی بانک در ساختمان صندوق نوآوری و شکوفایی مستقر می‌شوند

وحدت گفت: در حال حاضر نزدیک به هزار میلیارد تومان به صندوق‌های پژوهش و فناوری خط اعتباری اختصاص داده‌ایم.

شرکت‌های دانش‌بنیان خدمات مورد نیاز خود را به صندوق نوآوری منعکس کنندبه گزارش  حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، علی وحدت رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری در نشست با شرکت‌های دانش بنیان پیشگام فعال در حوزه معدن، متالوژی و فولاد، صندوق نوآوری و شکوفایی را یک سازمان جوان خواند که عمر کوتاهی از فعالیت آن سپری شده است و اظهار داشت: صندوق نوآوری و شکوفایی پنج سال است که فعالیت خود را آغاز کرده است، لذا می‌توان آن را یک نهاد جوان دانست. مسئولانی که در دوره‌های گذشته در صندوق مشغول فعالیت بودند، زحمت بسیاری کشیده‌اند، اما چون ما در کشور مشابه این نهاد را نداشتیم و الگوبرداری‌های دقیقی نیز انجام نشده بود، در برخی حوزه‌های ماموریت، شاهد بعضی همپوشانی‌ها بودیم، از همین رو ورودی ما که شرکت‌های دانش بنیان در زمینه‌های مختلف و با اندازه‌های وسعت‌های متفاوت هستند، در یک صف واحد قرار می‌گرفتند و برای ارائه خدمات به این شرکت‌ها نیز سرویس‌های خدماتی یکسانی در نظر گرفته شده بود.

وی در ادامه با اشاره به برنامه جدید صندوق نوآوری و شکوفایی برای حمایت ویژه از شرکت‌های دانش بنیان بزرگ، گفت: به دلیل اهمیت شرکت‌های دانش بنیان بزرگ، خط ویژه‌ای در صندوق برای آنها در نظر گرفته‌ایم تا از این طریق بتوانیم نیازهایشان را رفع کنیم. به بیان ساده‌تر ما منطبق بر نیازهای آنها سرویس‌های ارائه خدمات را تعریف می‌کنیم. از همین رو شرکت‌های کوچک را به سوی صندوق‌های پژوهش و فناوری که در حال حاضر نزدیک به ۲۰ صندوق فعال هستند، هدایت کرده‌ایم.

وی افزود:‌ در گذشته صندوق‌های پژوهش و فناوری به عنوان کارگزار فعالیت می‌کردند، به این معنی که ارزیابی و نظارت را بر عهده داشتند، اما در حال حاضر نزدیک به هزار میلیارد تومان به آنها خط اعتباری اختصاص داده‌ایم، لذا انتظار ما این است که شرکت کوچک‌تر برای رفع نیازهای خود به سراغ صندوق‌های پژوهش و فناوری بروند.

رفع نیاز دانش بنیانی‌ها، ماموریتی اساسی در صندوق نوآوری

وحدت نبود سرویس‌های موازی را امری ضروری دانست و گفت: در حوزه ماموریت با شرکت‌های بزرگ، به دنبال تعریف سرویس‌های موازی نیستیم، به این معنی که تلاش داریم دریابیم که در کنار حیات مالی شرکت‌ها، ما چه نقشی می‌توانیم داشته باشیم؟ از همین رو برخی سرویس‌ها را تصحیح و برخی را تسریع کردیم، چرا که رفع نیاز شرکت‌های دانش بنیان یکی از اساسی‌ترین ماموریت‌های صندوق نوآوری و شکوفایی است.

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی در ادامه با اشاره به تسهیلات و خدمات این صندوق به شرکت‌های بزرگ دانش بنیان گفت: بحث اول مربوط به ضمانت‌نامه‌هاست که باید یک سرویس با دسترسی بسیار آسان و سهل باشد.

وی با اشاره به همکاری شبکه بانکی برای ارائه خدمات ضمانت‌نامه به شرکت‌های دانش بنیان گفت: زمانی که بخش خصوصی طرف قرارداد شرکت‌هاست، ضمانت‌نامه‌های صادر شده از جانب بانک‌ها، می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد که همان ضمانت‌نامه بانکی معمول است. یکی از اقدامات اساسی، در این زمینه استقرار چندین بانک در ساختمان صندوق نوآوری و شکوفایی برای سهولت کار و رفع نیازهای شرکت‌های بزرگ است.

بررسی جدی سوابق فنی شرکت‌ها توسط صندوق نوآوری

وحدت تصریح کرد: برای ضمانت‌نامه بانکی نیاز است تا یک بار حد اعتباری شرکت‌ها برای صندوق مشخص شود. تعیین حد اعتباری صندوق با حد اعتباری بانک‌ها تفاوت زیادی دارد. دلیل آن هم این است که صندوق نوآوری سوابق فنی شرکت‌ها را به طور جدی مورد بررسی قرار می‌دهد. این نوع ضمانت‌نامه‌ها معمولا یک روزه صادر می‌شوند.

وی سرویس لیزینگ را از دیگر خدمات صندوق نوآوری و شکوفایی به شرکت‌های بزرگ دانش‌بنیان عنوان کرد و گفت: اگر شرکت‌های بزرگ تعامل مناسبی با ما داشته باشند، این سرویس ابزار خوبی برای تحریک تقاضاست، چرا که اگر محصول با یک بسته مالی همراه شود، می‌تواند جذابیت آن را برای خریدار چند برابر کند.

 خدمات صندوق نوآوری و شکوفایی

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی تسهیلات نمونه‌سازی را نیز به عنوان یکی دیگر از خدمات این صندوق برشمرد و گفت: گاهی نمی‌توانیم به بخش تحقیق و توسعه کمک کنیم، لذا به آنها تسهیلات نمونه‌سازی می‌دهیم. در شرکت‌های بزرگ ما به صورت قرض‌الحسنه برای هزینه‌هایی که در بخش تحقیق و توسعه دارند، خدمات ارائه می‌دهیم. این سرویس عملا به تحقیق و توسعه شرکت‌های بزرگ کمک می‌کند.

وی ادامه داد: خدمت دیگر سرمایه در گردش است که بانک‌ها به سه صورت یک ساله، دو ساله و سه ساله با نرخ سود متفاوت ارایه می‌دهند که در صورت معرفی ما به بانک، آنها الزام به پرداخت دارند و ما ورود فنی به این درخواست‌ها نخواهیم داشت. علاوه بر این، تسهیلات دیگری هم برای خرید، ساخت و یا توسعه دفتر یا محل کارخانه و کارگاه در نظر گرفته‌ایم که شرکت‌ها در صورت تمایل می‌توانند از آن استفاده کنند.

وحدت در پایان خطاب به شرکت‌های دانش بنیان گفت: چنانچه خدمتی دیگر مدنظر شرکت‌های دانش‌بنیان است می‌توانند آن را به ما منعکس کنند چرا که ما به دنبال تعامل دو سویه با شرکت‌های دانش بنیان و فناور هستیم. در این حوزه فرض ما بر این است که ما با حدود کمتر از ۵۰۰ شرکت دانش بنیان بزرگ روبه‌رو هستیم، لذا اساس کار ما بر این است که نیاز این شرکت‌ها را به صورت تک‌تک بررسی کرده و آنها را رفع کنیم. تمام این اقدامات زمان می‌برد و همان‌طور که می‌دانید، اصلاح فرهنگ یک سازمان نیز کار راحتی نیست اما تمام پرسنل صندوق نوآوری و شکوفایی تمام تلاش خود را برای تحقق این مهم به کار می‌برند.

ارائه خدمات غیرمالی به شرکت‌های دانش بنیان

مرضیه شاوردی، مدیر توانمندسازی صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری نیز در خصوص خدمات توانمندسازی صندوق گفت: این خدمات به صورت غیرمالی به شرکت‌های دانش بنیان در هفت دسته کلی عرضه می‌شود؛ یکی از مهمترین آنها توسعه بازار است که از شرکت‌ها برای حضور در نمایشگاه‌های داخلی و خارجی حمایت می‌شود. علاوه بر این، صندوق در بحث حفاظت از مالکیت فکری نیز تسهیلاتی را در نظر گرفته است. در حوزه عارضه‌یابی نیز مشکلات و مسایل مربوط به هر شرکت را در زمینه‌های مختلف مورد بررسی قرار می‌دهیم و در نهایت راهکارهایی برای بهبود روند رشد شرکت‌ها به آنها ارایه می‌شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.