وزیر بهداشت:

کپی‌کاری و مونتاژ، دانش‌بنیان بودن نیست/ شرط پوشش بیمه‌ای دارو‌ها اثربخشی است

نمکی گفت: کپی کاری محصول دانش بنیان بودن نیست و اسم مونتاژ کردن را دانش بنیان نمی‌گذاریم.

کپی کار و مونتاژ دانش بنیان بودن نیست/ شرط پوشش بیمه‌ای داروها اثربخشی استبه گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، نمکی وزیر بهداشت در مراسم رونمایی از هفت محصولات دانش بنیان اظهار کرد: در تعاریفی که از توسعه مطالعه کردم کشور توسعه یافته کشوری است که نیروی انسانی را به سرمایه انسانی تبدیل کند و کشور‌هایی هستند که ابزار توسعه یافتگی دارند، اما هرگز توسعه یافته تلقی نمی‌شوند، چرا که انسان ادبیات توسعه نیست بلکه انسان توسعه یافته هدف غایی توسعه یافتگی است و این توسعه یافتگی را در شرکت‌های دانش بنیان در کشور می‌ببینم و عهد کرده‌ام در شرکت‌های دانش بنیان یا فناور با محصول جدید حضور پیدا کنم و روز گذشته چند محصول دانش بنیان رونمایی شد.

وی ادامه داد: تحریم‌های ظالمانه باز هم مشوق و محرکی شد تا در عرصه شرکت‌های دانش‌بنیان بنیاد حضور بیشتری داشته باشیم و سالهاست تلاش ما این است در درون مرز‌ها به افتخاراتی به کمک نیروی انسانی مجرب دست پیدا کنیم.

 اسم مونتاژ کردن را دانش بنیان نمی‌گذاریم

نمکی درباره شرکت‌های دانش‌بنیان بنیاد اظهار کرد: در مرحله نخست نباید سراغ محصول مشابه تولید داخل برویم، کپی کاری محصول دانش بنیان بودن نیست و اسم مونتاژ کردن را دانش بنیان نمی‌گذاریم.

وی افزود: در رابطه با تنگنا یا گشایش تسهیلات دارو و تجهیزات پزشکی قرارگاهی ایجاد کردیم تا با رعایت سلامت ملی محصولات را تولید کنیم چرا که ما متولی سلامت مردم هستیم و همانطور که به واردات رانت نمی‌دهیم به تولید داخل رانت نمی‌دهیم و ما به شکل قرارگاهی تصمیم می‌گیریم و بازار شرکت‌های دانش بنیان را مدیریت می‌کنیم و اجازه واردات محصول مشابه تولید شرکت‌های دانش بنیان را نمی‌دهیم..

نمکی گفت: هیچ تولیدکننده‌ای به نقطه سر به سر محصول نمی‌رسد مگر اینکه بازار خارجی مورد توجه قرار دهد یا اینکه ما به عنوان دولت همواره سوبسید بدهیم و این نیز ممکن نیست و چین اگر بازار دنیا را گرفت به این دلیل است که به بازار درونی خود اکتفا نکرد.

وزیر بهداشت درباره لزوم توجه به پزشکی از راه دور و حوزه سلامت دیجیتال از سوی شرکت‌های دانش بنیان گفت: امیدواریم به کمک شرکت‌های دانش بنیان و با کمک پارک علم و فناوری بتوانیم در حوزه سلامت طرحی نو در اندازیم، تا کی می‌خواهیم بیماران را به مراکز درمانی بکشیم ما با تجویز از راه دور و با تله مدیسن هزینه‌های نظام سلامت را کم کنیم.

سهم بالای حوزه سلامت از درآمد ناخالص ملی

وزیر بهداشت گفت: سهم حوزه سلامت از درآمد ناخالص ملی بسیار بالاست و مجبوریم به سمت کیفی کردن خدمات برویم و محصولات از نظر ما ماده اولیه و دارو و تجهیزات پزشکی نیست مکانیسم تسهیل گر ارتباط با مردم نیز محصول دانش بنیان سلامت است و به اصطلاح «چشم‌ها را باید شست و جور دیگر باید دید». ما مبتنی بر شیوه سنتی نمی‌توانیم نظام سلامت را اداره تا ابد اداره کنیم اگر بتوانیم با کیتی سرطان را در مرحله اولیه تشخیص دهیم به طول عمر بیمار و کاهش هزینه‌ها کمک کرده‌ایم.

نمکی افزود: مصوبه‌ای داشتیم که اگر محصولی وارداتی تولید شود تحت پوشش بیمه قرار خواهد گرفت، اما من به عنوان وزیر بهداشت این مصوبه را قبول ندارم و باید در صورتی که هزینه اثر بخشی را دیده باشیم دارو تحت پوشش بیمه قرار گیرد.

سرمایه گذاری برای تولید واکسن پنوموکوک و روتاویروس و HPV

وی افزود: برای واکسن پنوموکوک و روتاویروس و HPV سرمایه گذاری می‌کنیم، اما برای دارویی که نمی‌دانیم که چه میزان اثر بخشی دارد نمی‌توانیم پوشش بیمه‌ای داشته باشیم و شرط پوشش بیمه‌ای دارو‌ها هزینه اثربخشی است.

وزیر بهداشت یادآوری کرد: توانبخشی پیشگیری جز پوشش بیمه‌ای نیست و تلاش می‌کنیم که این موارد تحت پوشش بیمه قرار گیرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار