تشکیل کارگروه طرح جامع تالاب آق گل

نمایندگی اداره محیط زیست خنداب از تشکیل کارگروه طرح جامع تالاب آق گل خبرداد.

تشکیل کارگروه طرح جامع تالاب آق گلفراهانی مسئول نمایندگی اداره محیط زیست شهرستان خنداب در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اراک، از تشکیل کارگروه طرح جامع تالاب آق گل با مشارکت اداره کل محیط زیست استان مرکزی و استان همدان خبرداد.

فراهانی با اشاره به تنوع زیستی گونه‌های گیاهی و جانوری تالاب آق گل از حضور ۴۶ گونه از پرندگان مهاجر و وحشی در آق گل و تنوع اکولوژیکی بالای این تلاب خبر داد.

وی اضافه کرد: تالاب آق گل، تالابی فصلی است که با توجه به بافت و ضخامت تشکیلات زمین شناسی دارای قدمتی ۴۰ هزار ساله و زیستگاه مهمی برای پرندگان وحشی، مهاجر و کوچ کننده مانند فلامینگو، قو، غاز خاکستری، اردک مرمری، اردک سبز، درنای معمولی، چوب پا، کبک شده است.

تالاب آق گل بعد از ۱۲ سال به طور کامل آبگیری شد

تالاب آق گل در گروه تالاب‌های با آب‌های شیرین طبقه بندی شده و از سال ۸۶ خشک بوده و بعد از بارش‌های بهاری و سیلاب‌ها بعد از ۱۲ سال به طور کامل آبگیری شده که وضعیت بی سابقه‌ای در ۲۰ سال گذشته دارد.

آق گل تالابی مستطیل شکل با وسعت ۱۰ کیلومتر مربع و مساحت ۸۰۰ مربع در ارتفاع هزارو ۶۴۵ متری از سطح دریا در حد فاصل استان مرکزی و استان همدان در ۲۵ کیلومتری شمال غرب شهر خنداب در روستای قاسم آباد از توابع بخش مرکزی قرار گرفته است.

حضور ۴۶ گونه از پرندگان مهاجر و وحشی در آق گل و تنوع اکولوژیکی بالا نیازمند برنامه‌های حفاظتی و مدیریت مناسب است.

توجه و رسیدگی به جاده و ایجاد فضای تفریحی و مکان مناسب توسط مسئولین در حاشیه تالاب میتواند تالاب را به منطقه‌ای روح نواز تبدیل کند و باعث افزایش گردشگران در شهرستان خنداب شود.

انتهای پیام / ج

برچسب ها: محیط زیست ، آب و هوا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.