سد دشت پلنگ نیاز آبی بوشهر به استان‎های همسایه را کاهش می‌دهد

بهره‌برداری از سد دشت پلنگ، نیاز آبی بوشهر به استان‌های همسایه را کاهش خواهد داد؛ سدی که در انتظار تامین مالی است.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر، سرپرست شرکت آب منطقه‌ای بوشهر در بازدید از بند ذخیره‌ای قیزقلعه و سد دشت پلنگ در شهرستان دشتی گفت: اگرچه صنعت سدسازی افق گسترده‌ای را در تامین آب استان ایجاد کرده، ولی تامین نشدن منابع مالی بعضی از این سد‌ها از جمله سد دشت پلنگ، روند ساختشان را کند کرده است.

حسین باشی زادگان با اشاره به اینکه بیش از ۹۰ درصد از آب آشامیدنی استان بوشهر از استان‌های همجوار تامین می‌شود، افزود: با توجه به ظرفیت‌های استان در بخش‌هایی مانند صنعت و کشاورزی، رونق آن، نیاز به تامین آب و نبود وابستگی به استان‌های همسایه ضروری است.

وی با توجه به نقش موثر سد دشت پلنگ بیان کرد: با ساخت این سد، نزدیک به ۳۵ میلیون مترمکعب آب آشامیدنی و صنعت تامین خواهد شد.

سرپرست شرکت آب منطقه‌ای بوشهر ادامه داد: با تزریق این میزان آب به خط سراسری محرم، امکان جبران بخش عمده‌ای از کمبود آب استان بوشهر فراهم خواهد شد و وابستگی ما را در زمینه تامین آب به استان‌های همجوار به مراتب کمتر خواهد کرد.

باشی زادگان با اشاره به فراهم شدن زیرساخت‌ها برای ساخت سد دشت پلنگ بیان کرد: در صورتی که فاینانس خارجی این سد ابلاغ شود، در کوتاهترین زمان ممکن شاهد عملیات اجرایی آن خواهیم بود.

وی همچنین از پیشرفت بیش از ۹۰ درصدی بند ذخیره‌ای قیزقلعه که در پایین دست این سد در حال ساخت است، خبر داد.

نماینده مجری طرح سد دشت پلنگ و بند قیز قلعه نیز گفت: سد دشت پلنگ از نوع ترکیب خاکی و بتنی (FSHD) و ارتفاع آن ۵۶ متر است که با هدف تامین حقابه‌های زیست محیطی و همچنین تامین آب صنعت، شرب و کشاورزی مورد نیاز اراضی دشت پلنگ در حال ساخت است.

رضا ارمی افزود: طول تاج این سد ۱۰۳۰ متر و حجم مخزن آن ۱۵۰ میلیون مترمکعب است و می‌تواند سالانه ۴۶.۷ میلیون متر مکعب آب تنظیمی شرب، صنعت، کشاورزی و حقابه زیست محیطی را تامین کند.

وی به اشاره به مشخصات اقلیمی دشت پلنگ بیان کرد: اکنون آب مورد نیاز کشاورزی این دشت از چاه‌ها برداشت می‌شود که موجب افت سطح آب سفره‌های زیرزمینی شده است.

نماینده مجری طرح سد دشت پلنگ و بند قیز قلعه ادامه داد: به منظور حفظ کمی و کیفی این دشت مهم کشاورزی و تامین آب مورد نیاز کشاورزان، شرکت سهامی آب منطقه‌ای بوشهر، ساخت سد دشت پلنگ را در دستور کار خود قرار داده است.

ارمی، فناوری ساخت بند ذخیره‌ای قیزقلعه را نیز در ایران بی همتا خواند و گفت: این طرح از یکی از جدیدترین فناوری‌های صنعت سدسازی در دنیا بهره می‌برد و نخستین بار است که یک بند از نوع CMD در ایران در حال ساخت است.

او عنوان کرد: طول تاج بند ذخیره‌ای قیزقلعه ۲۲۰ متر است و سالانه سه میلیون مترمکعب آب را در اختیار بخش کشاورزی خواهد داد.

نماینده مجری طرح سد دشت پلنگ و بند قیز قلعه گفت: این بند ذخیره‌ای بیش از ۹۰ درصد پیشرفت دارد و اعتبار مورد نیاز برای ساخت آن ۱۲۰ میلیارد ریال است.

انتهای پیام/ک

سد دشت پلنگ نیازمند تامین اعتبار

برچسب ها: وزارت نیرو ، بحران آب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.