ثبت گهواره لری در فهرست آثار ملی

گهواره لری با نام (ته ته) که یکی از میراث گرانبهای قوم لر در استان‌های جنوبی کشور محسوب می شود در فهرست آثار ملی به اسم استان کهگیلویه و بویراحمد به ثبت رسیده است.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یاسوج،  گهواره لری با نام (ته ته) مامن کودکان روستایی و عشایری استان‌های جنوب کشور شامل استان‌های خوزستان، کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری و بوشهر است.

زندگی کوچ نشینی این گهواره را می‌طلبد که برای مادر سبک و قابل حمل و برای نوزاد راحت و امن باشد.

برای آشنا شدن با چگونگی ساخت گهواره لری به شهرستان بهبهان در استان خوزستان رفتیم جایی که بیشتر گهواره‌های جنوب کشور در آنجا تولید می‌شود.

در این کارگاه کوچک ماهانه حدود ۲۰۰ گهواره لری تولید و روانه بازار می‌شود.

مادران هم در آراستن (ته ته) از انواع مهره ها، منگوله‌های رنگارنگ، قرآن کریم، دعا و نمک استفاده می‌کنند.

جایگاه گهواره لری در زندگی مردم استان کهگیلویه و بویراحمد مسئولان را بر آن واداشت تا این اثر را ثبت ملی کنند.

این اثر مردم شناسی هشتم اسفندماه پارسال در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

معاون میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه وبویراحمد گفت: هدف از ثبت این اثر احیاء و حفظ این میراث گرانبهای به یادگار مانده از اجداد و نیاکان قوم لر و حمایت از هنرمندان این عرصه است.

شفیعی افزود: با ثبت این اثر تاکنون ۷۶۰ اثر فرهنگی، تاریخی و طبیعی استان کهگیلویه و بویراحمد در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

دکتر وفایی متخصص اطفال هم با تایید مفید بودن استفاده از گهواره لری برای نوزادان می‌گوید: بر اساس یافته‌های علمی ته ته لری برای خواباندن نوزادانی که دچار کمبود کلسیم و فقر آهن هستند و به همین علت بی قراری می کنند و قولنج دارند بسیار مفید است.

فریدون داوری کارشناس فرهنگی استان هم می‌گوید:استفاده از ته ته به زمان هخامنشیان برمی گردد و گهوراه لری سابقه‌ای دیرینه دارد.

 انتهای پیام/غ

گهواره کودکان جنوب کشور در میان آثار ملی

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.