باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

صادرات متهم اصلی گرانی سیب زمینی/ نوسان قیمت سیب زمینی تا پایان مرداد ادامه دارد

با توجه به آنکه برخی مسئولان صادرات را بی‌ارتباط با گرانی سیب زمینی در بازار مطرح می‌کنند؛ اما در مقابل رئیس اتحادیه بارفروشان صادرات را یکی از عوامل نوسان قیمت می‌داند.

صادرات متهم اصلی گرانی سیب زمینی/نوسان قیمت سیب زمینی تا پایان مرداد ادامه داردبه گزارش خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در روزهای پایانی سال گذشته، قیمت سیب زمینی روند افزایشی به خود گرفت که مسئولان امر به منظور تنظیم بازار، صادرات را ممنوع اعلام کردند و همین امر موجب شد تا نرخ این محصول روند نزولی به خود بگیرد؛ اما ماجرا تنها به این جا ختم نمی‌شود، چرا که از نیمه اردیبهشت امسال، قیمت سیب زمینی مجدد سر به فلک کشید که هر یک از مسئولان امر دلایل خاصی برای این گرانی‌‌ها مطرح کردند.

بسیاری از مسئولان بر این باروند که رفع ممنوعیت صادرات، وقوع سیل، کاهش سطح زیر کشت محصول به سبب متضرر شدن کشاورزان در سال ۹۶ همگی دست به دست یکدیگر داده تا عرضه نسبت به تقاضا کاهش یابد.

بررسی‌ها از سطح بازار نشان می‌دهد که با افزایش مجدد قیمت سیب زمینی، نرخ این محصول در خرده فروشی‌ها به ۸ تا ۹ هزار تومان رسیده است که بنابر اظهارات مسئولان نوسانات قیمت همچنان تا اواخر مرداد و اوایل شهریور همزمان با عرضه محصول نو در بازار استمرار دارد که این امر مشکلات متعددی در شرایط فعلی اقتصاد برای خانوار‌ها ایجاد کرده است.

با توجه به آنکه برخی مسئولان صادرات را بی‌ارتباط با گرانی سیب زمینی در بازار مطرح می‌کنند؛ اما در مقابل رئیس اتحادیه بارفروشان صادرات را یکی از عوامل نوسان قیمت  می‌داند، به همین دلیل از مسئولان ذی‌ربط انتظار داریم که تدابیری برای تنظیم بازار و کاهش قیمت این محصول در سبد خانوار بیندیشند.

حال به سراغ مسئولان ذی‌ربط می‌رویم تا از آخرین وضعیت تولید، عرضه، دلایل نوسان قیمت و راهکارهای موثر در تنظیم بازار با خبر شویم:

گرانی سیب زمینی ارتباطی به صادرات ندارد/ امکان رقابت با نرخ جهانی سیب زمینی در بازارهای هدف وجود ندارد

رضا نورانی، رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به اینکه گرانی سیب‌زمینی ارتباطی به صادرات ندارد، اظهار کرد: بنابر آمار و ارقام گمرک، بعد از رفع ممنوعیت، به سبب نبود کیفیت لازم سیب زمینی‌های تولیدی، صادراتی نداشتیم.

وی افزود: اگرچه بخشی از سطح زیر کشت سیب زمینی در استان گلستان به زیر سیل رفت، اما با جایگزینی استان‌های دیگر پیش بینی می‌شود که قیمت سیب زمینی همانند پیاز در ۲ الی ۳ هفته آتی در بازار به تعادل برسد.

نورانی ادامه داد: امسال قیمت پیاز و سیب زمینی در بازار به حدی بالا بود که کشاورزان زیادی اقدام به کشت این ۲ محصول کردند.

رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی با اشاره به اینکه قیمت فعلی سیب زمینی با نرخ‌های جهانی همخوانی ندارد، بیان کرد: هم اکنون قیمت هر کیلو سیب زمینی در بازار‌های جهانی حدود ۳۰ تا ۳۲ سنت است که با احتساب ارز نیما، قیمت آن حدود ۳ تا ۳ هزار و ۵۰۰ و با ارز آزاد ۴ هزار تومان بوده که نرخ ۶ هزار تومانی سیب زمینی در بازار بیانگر عدم رقابت در بازار‌های جهانی است.

وی با بیان اینکه سیب زمینی فعلی موجود در بازار کیفیت صادراتی ندارد، افزود: در چند روز آینده با عرضه سیب زمینی اصفهان و سایر استان‌ها در صورت افزایش تولید و کنترل قیمت، امکان صادرات وجود دارد.

نورانی با انتقاد از اتخاذ تصمیمات یک شبه مسئولان مبنی بر ممنوعیت و رفع ممنوعیت صادرات گفت: ممنوعیت صادرات منجر به از دست دادن مشتریان بازار‌های هدف و بی اعتباری کتاب مقررات صادرات و واردات می‌شود چرا که صادرکنندگان زمانی که وارد بازار تجارت می‌شوند، تجار خارجی برای واردات کالا روی ما حساب باز می‌کنند.

رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی حفظ بازار‌های هدف را مهم‌ترین رکن دانست و افزود: این در حالی است که مسئولان ذی ربط هر از گاهی بنا به دلایل مختلف همچون افزایش یکباره قیمت و کمبود در بازار داخل، صادرات را ممنوع اعلام میکند که این امر منجر به از دست دادن بازار‌های هدف می‌شود.

وی ادامه داد: در حال حاضر عدم شناسنامه دار بودن صادرات، زمینه را برای استفاده از کارت‌های یکبار مصرف رواج داده است و حتی در برخی موارد شاهدیم که تجار ترکیه با ورود در میدان مرکزی میوه و تره بار، اقدام به خرید می‌کنند که این امر زمینه را برای افزایش قیمت آن محصول در بازار فراهم می‌کند، به همین دلیل شناسنامه دار شدن صادرات ضرورت به شمار می‌رود.

سیب زمینی  ظرف  ۱۰ تا ۱۵ روز آینده بر مدار کاهشی قیمت قرار می گیرد/ آمار دقیقی از میزان کشت در دسترس نیست

محمدرحیم نیازی، رئیس هیئت مدیره انجمن ملی سیب زمینی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به دلایل گرانی قیمت سیب زمینی در بازار اظهار کرد: هم اکنون هر کیلو سیب زمینی درجه یک با نرخ ۴ تا ۵ هزار تومان سر مزرعه به فروش می‌رسد که متاسفانه به سبب کمبود و نبود نظارت دستگاه‌های متولی، فاصله قیمت از مبدا تا مقصد بسیار چشمگیر است.

وی افزود: در ۱۰ تا ۱۵ روز آینده با ورود سیب زمینی نو از مناطق مختلف کشور همچون اصفهان، طارم، زنجان، شیراز، همدان و عجب شیر قیمت‌ها بر مدار کاهشی در بازار قرار می‌گیرد که تا پاییز این روند استمرار خواهد داشت.

نیازی بارندگی‌های شدید، وقوع سیل و سرما در استان‌های خوزستان، گلستان و سایر مناطق را عامل اصلی تاخیر در زمان کاشت و کاهش عرضه سیب زمینی به بازار دانست و گفت: امسال کشاورزان استان گلستان به سبب زیان سال گذشته رغبت چندانی به کشت نداشتند که در نهایت تمامی این عوامل دست به دست یکدیگر داد تا قیمت سیب زمینی با نوساناتی در بازار روبرو شود.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه عرضه و تقاضا تعیین کننده قیمت سیب زمینی در بازار به شمار می‌رود، بیان کرد: در ۱۰ تا ۱۵ روز آینده با ازدیاد عرضه محصول از مناطق مختلف، بازار به تعادل می‌رسد به طوریکه برای تولیدکننده و مصرف کننده مقرون به صرفه است.

رئیس هیئت مدیره انجمن ملی سیب زمینی با بیان اینکه قیمت تضمینی سیب زمینی جوابگوی هزینه‌های تولید نیست، اظهار کرد: با توجه به افزایش هزینه‌های حمل و نقل، تورم و نهاده‌های کشاورزی همچون سم، کود، ماشین آلات کشاورزی، بذر، اجاره زمین، هزینه سردخانه و نگه داری، قیمت‌های تضمینی برای کشاورزان صرفه اقتصادی ندارد.

وی با اشاره به اینکه کشت سیب زمینی در برخی مناطق سردسیری همچنان ادامه دارد، افزود: سیب زمینی به انداز کافی در کشور تولید و به مرور وارد بازار خواهد شد. اما آمار نهایی تولید و سطح زیر کشت ظرف ۱۰ روز آینده در کشور اعلام می‌شود.

عوامل متعددی بر کمبود عرضه و گرانی سیب زمینی در بازار دامن زد/ نرخ هر کیلو سیب زمینی نو در میدان میوه و تره بار ۶ هزار تومان

حسن صابری، رئیس اتحادیه بارفروشان میدان مرکزی میوه و تره بار در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،  صادرات را یکی از علل گرانی سیب زمینی دربازار اعلام کرد و گفت: مساله صادرات در کنار شرایط جوی و وقوع سیل در استان‌های گرگان و آق قلا باعث شد، عرضه نسبت به تقاضا کاهش یابد.

وی تصریح کرد: اگرچه در سال‌های گذشته در همین مقطع زمانی تا عرضه سیب زمینی نو به بازار دچار کمبود بودیم، اما امسال مسئله سیل بر کاهش عرضه دامن زد.

صابری نرخ کنونی هر کیلو سیب زمینی نو در میدان مرکزی میوه و تره بار را ۵ هزار و ۵۰۰ تا ۶ هزار و سیب زمینی کهنه را ۳ هزار و ۵۰۰ تا ۴ هزار تومان اعلام کرد و افزود: تا عرضه سیب زمینی همدان از اواخر مرداد و اوایل شهریور، نوسانات قیمت همچنان در بازار ادامه خواهد یافت.

رئیس اتحادیه بارفروشان میدان مرکزی در پایان کاهش تولید سیب زمینی و سطح زیر کشت محصول را یکی دیگر از دلایل افزایش قیمت در بازار اعلام کرد و گفت: درصدی برای این کاهش قیمت نمی‌توان در بازار اعلام کرد، چرا که آمار دقیقی از میزان تولید، سطح زیر کشت و سرانه مصرف نداریم و همین امر موجب شده تا در یک سال تولید محصول به قدری بالا رود که برداشت آن برای کشاورز صرفه اقتصادی نداشته باشد و در یک سالی به حدی تولید کاهش یابد که مصرف کنندگان با قیمت‌های بالا اقدام به خرید محصول کنند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳۶
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۵:۴۶ ۰۸ آبان ۱۳۹۸
باسلام وعرض ادب
هرهکتارسیب زمینی چیزی حدودصدمیلیون تومان هزینه دارد تاتوی انباریاسردخانه برسه حالا کشورماحدودا چهل میلیون نفرکشاورز داره که ازاین جمعیت حدودا دوازده میلیون سیب زمینی کشت میکندوهرکشاورز حدودا سه الا چهارنفرخانواده داره که نیاز به تحصیل پوشاک خوراک وخیلی چیزای دیگه دارن حساب کنیدیک هکتارسیب زمینی برداشتش سی الا چهل تن می باشد که کیلویی سه هزارتومان چقدرمیشه وچقدرسودآوری برای یک خانواده داره
امااگه سیب زمینی صادربشه وتوی بازاربشه کیلویی هفت هزارتومان چقدرارز آوری دارد وبرای مصرف داخلی چقدرصرفه جویی دریک وعده خورشت قیمه که ربع کیلو سیب زمینی مصرف میشه حالا صدگرم مصرف بشه چه اتفاقی میوفته
امااگه ضرر وزیانی این بیست سی میلیون نفررادربر بگیره چه اتفاقی میوفته
اعتیاد فقر سرقت حاشیه نشینی اطراف شهرها براثرمهاجرت بی ربیه قاچاق وخیلی عوامل خطرناک دیگه
Iran (Islamic Republic of)
مجید
۲۰:۲۸ ۰۶ آبان ۱۳۹۸
سلام توراخدا کسی خبر داره سیب زمینی الان قیمتش چنده ایا اذر۹۸ گرون ترمیشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۴۸ ۱۱ آبان ۱۳۹۸
احتمال گرانی هست
Iran (Islamic Republic of)
کشاورز
۱۹:۲۴ ۲۰ مهر ۱۳۹۸
آخه این انصافه که بذر سیب زمینی رو بخری ۴۷۰۰ بعد بکاری بفروشی ۱۳۰۰؟؟ کجای قرآن و شریعت نوشته اینجوری به داد قشر محروم برسید محرومتر از کشاورز هم داریم؟ بدبخت تر از کشاورز هم داریم؟ نون رسیده به هزار سیب زمینی همون قیمت دوسال پیشه بابا انصافتون کجاست؟ کشاورزها زندگی ندارن؟ سخت ترین کار رو دارند و کمترین درآمد.. درد دلمون رو کجا ببریم خدا
Iran (Islamic Republic of)
امیر
۲۰:۰۱ ۱۲ مهر ۱۳۹۸
به خدا ما کشاورزیم آنقدر امسال هزینه کردیم که هیچکس باورش نمیشه اگه بگم از کود و سم و هزار چیز دیگه گرفته...تورو خدا مسئولین به فکر ما هم باشن خواهشن.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۵ ۰۶ مهر ۱۳۹۸
خدایا خودت عدالتو تو کشور برقرا کن.واقعا جای تا سف است بیچاره کشاورز الان انقد سیب زمینی مونده رو دستمون .آدم باید دردشو به کی بگه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۱۵ ۱۷ شهريور ۱۳۹۸
سیب زمینی درجه یک تو میدون بار تهران ۳۵۰۰ تومن میباشد
United States of America
سعید
۲۱:۴۰ ۱۳ شهريور ۱۳۹۸
بخدا من بذر سیب گرفتم ۶۲۰۰ بعد محصولم باید ۱۶۰۰ سر زمین بفروشم .اخه داد به کجا ببریم این قانونیه که کشاورز بدبخت باید ضرر کنه .کل کشورا از کشاورز حمایت میشه غیر از اینجا توروخدا ب داد ما برسید
Iran (Islamic Republic of)
بهنام
۱۱:۳۲ ۰۳ شهريور ۱۳۹۸
به خدا اینجوری هم نیست کشاورز چیکارکنه اخه سیب زمینی هر هکتاری ۷۰ الی ۸۰ میلیون تومان هزینه برداشته بعد برداشت متوسط از سیب هر هکتاری ۴۰ اای ۵۰ تن برداشت میشه از هر کیلویی ۲ تومن حساب کنیم به زور هزینشو در میاره هزینه های خورده کاری زیادی هم هست که بگم خیلی میشه لطفا از کشاورزان حمایت کنید الان گوجه فرنگی کیلویی ۵۰۰ تومنه ولی کارخانه رب اصلا ۱ ریال هم قیمتو کاهش نداده اخه این چه قانونیه
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۶:۰۱ ۰۷ مرداد ۱۳۹۸
اخه کشاورز بدبخت چی کنه وقت همه چی افتاد دست دلال و بار فروش الان سر زمین سیب زمینی ۲ هزار تومن هست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۱۴ ۰۸ تير ۱۳۹۸
بنده خدا کشاورز بذر سیب زمینی رو خریده کیلویی ۵ هزار تومن هر عدد کود رو خریده ۱۰۰ هزار تومن اون موقع کسی چیزی نمیگفت هر سال کشاورز بدبخت متضرزر میشد هیچ مسئولی پاسخ گو نبود الان که قیمتش هم نسبت به اقلام دیگه متعادل شده همه میگن گرون شده الان بیشتر از ۱ سال هست که ملت رب رو هنوز میخرن ۲۰ هزار تومن کسی صداش در نمیاد تخم مرغ رو... و و و
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۰ ۰۴ تير ۱۳۹۸
قیمت یک سیب زمینی را چرا نظارت نمی کنید؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۳ ۰۴ تير ۱۳۹۸
عجب دولتی داریم!!! کاری با مردم کردن که سیب زمینی خریدن هم شده دغدغه.وقتی سیب زمینی اینجوریه دیگه وای بحال میوه و سبزیحات دیگه.کاری کردن که فقط به فکر شکممون باشیم و بقیه چیزای مهمتر به حاشیه برن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۷ ۰۴ تير ۱۳۹۸
از همین الان فکر قیمت گوجه فرنگی باشید

جلو صادرات گوجه فرنگی رو بگیرید یا محدود کنید
چرا باید محصولات رو با قیمت دلار بخوریم اما حقوق به قیمت ریال
Iran (Islamic Republic of)
مجتبی
۱۰:۵۴ ۰۴ تير ۱۳۹۸
خودمون تو ایران چنان مسولین توجیه کن وتوپ تو زمین طرف مقابل بنداز داریم که دچار خود تحریمی و خودگرانی میشیم .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۳ ۰۴ تير ۱۳۹۸
بزودی ملت ایران بخاطر گرونی و نخوردن جزء خوش اندام ها یا همون باربی میشند!
-
ناشناس
۰۹:۵۴ ۰۴ تير ۱۳۹۸
من دیروز دوکیلو سیب زمینی را به قیمت بیست تومن خریدم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۵ ۰۴ تير ۱۳۹۸
سیب زمینی هم نمی خوریم پس چی بخوریم هیچی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۰ ۰۴ تير ۱۳۹۸
هوا!
فعلا ارزونه تا گرون نشده باید جای سیب زمینی خورد!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۵ ۰۴ تير ۱۳۹۸
سیب زمینی هم نمی خوریم پس چی بخوریم هیچی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۱۴ ۰۴ تير ۱۳۹۸
ديگه سيب زميني هم داره پرواز ميکنه مثل طلا و سکه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۰۴ ۰۴ تير ۱۳۹۸
خجالت آوره به نوبت کالاهای اساسی رو گران میکنن و کسی نیست به داد مردم بیچاره کشور برسه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۳۸ ۰۴ تير ۱۳۹۸
راه مبارزه با تحریمها اینه که مرزها رو ببندیم و چند سال سختی رو تحمل کنیم تا بتونیم همه چی رو خودمون بسازیم. هم نیروی کار داریم هم منابع
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۲۲ ۰۴ تير ۱۳۹۸
چراالگوی کاشت روتعریف نمی کنند
الان کشاورزان به دلیل قیمت بالای سال گذشته گوجه فرنگی به کاشت این محصول هجوم اوردند چرا ساماندهی کاشت برای چنین محصولاتی در نظر گرفته نمی شود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۱۶ ۰۴ تير ۱۳۹۸
امان از بي فکري مسئولين
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۰۲ ۰۴ تير ۱۳۹۸
اي داد بيداد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۵۴ ۰۴ تير ۱۳۹۸
يعنی وزارت کشاورزی هیچ برنامه ای برای این وزارت خانه مهم ندارد؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۳۳ ۰۴ تير ۱۳۹۸
در مورد تخم مرغ وقتی داشت ارزان میشد دوباره اجازه صادرات دادند تا مرغداران دچار ضرر نشوند اینطور که باشد دیگر حکومت سرمایه داری است چرا نباید تخم مرغ ارزان شود
Iran (Islamic Republic of)
محمد زاده
۰۶:۲۷ ۰۴ تير ۱۳۹۸
اگر بخواهیم به صورت اجمالی دلایل نابسامانیها در زمینه محصولات کشاورزی و دامی در ابعاد مختلف را بیان کنیم ، این است که :
نه بخشهای دولتی (متولیان تولید و توزیع ) به وظایف خود عمل می کنند ! و نه تشکلهای صنفی !!!!
جزئیات مربوط به این مدعا ، قابل ارائه است !!!!
Iran (Islamic Republic of)
هوتن
۰۱:۴۶ ۰۴ تير ۱۳۹۸
وقتی دولت به این بزرگی نمیتونه عرضه وتقاضای سیب زمینی را مدیریت کنه. دیگه چه انتطار از این دولت می‌توان داشت.. واقعا باید تاسف خورد
Iran (Islamic Republic of)
مرگ بر امریکا
۰۱:۴۵ ۰۴ تير ۱۳۹۸
سیب زمینی تو مغازه ها شده 10 هزار تومن...مگه داریم مگه میشه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
یک بازنشسته
۰۱:۰۱ ۰۴ تير ۱۳۹۸
من همیشه از صادرات محصولات کشورمان به خدا عوض اینکه خوشحال بشوم ، بسیار ناراحت و اذیت می شوم . اصلا به صادرات غیرنفتی مان نمی بالم . چون چوبش را ما طبقه پایین می خوریم . به علت سیاست های غلط دولت مردان مان ، همیشه طبقه پایین اذیت شده اند به خاطرکارهای اینچنینی دولت مردان مان . بابا اول داخل را غنی کن پر کن بعد اضافه اش را صادر کنید . این که برنامه ای آشکار است .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۵۵ ۰۴ تير ۱۳۹۸
آقای روحانی تو رو خدا دیگه سیب زمینی را از این ملت نگیر گوشت در توان نداریم بخریم این سیب زمینی را نه بر از سفره ما ما دیگه چه کنیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۴۸ ۰۴ تير ۱۳۹۸
مردم دیگه بایستی سیب زمینی را هم فضایی بدونن فقط موندم یکی نیست بپرسه از این مسولین مردم چی بخورن بااین فشار اقتصادی سیب زمینی هم که از سفره های ملت پرید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۴۰ ۰۴ تير ۱۳۹۸
پس امسال ارزانی سیب زمینی نخواهیم داشت
آخرین اخبار