گاردین: مسخره‌بازی اخیر ترامپ به هیچ وجه خنده‌دار نبود

روزنامه گاردین در مطلبی نوشت تصمیمات اخیر رئیس‌جمهور آمریکا علیه ایران یک نمایش مسخره برای به خطر افتادن امنیت جهانی بود که به هدف خود نرسید.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان،  روزنامه انگلیسی گاردین  با اشاره به افزایش تنش‌ها میان ایران و آمریکا و سرنگونی پهپاد متجاوز آمریکایی در آب‌های کشورمان نوشت: بزرگترین اشتباه در سال ۲۰۱۶ روی داد، زمانی که مردم آمریکا یک احمق خطرناک را به عنوان رئیس جمهور کشورشان انتخاب کردند.

در این مطلب با اشاره به تنش‌ها میان ایران و آمریکا آمده است: توالی اتفاقاتی که موجب شد ترامپ پنجشنبه شب دستور حملات هوایی [به ایران] را صادر و سپس دقایقی قبل از حمله عقب‌نشینی کند، با ساقط شدن یک پهپاد بدون سرنشین آمریکایی توسط ایران آغاز شد. در هفته گذشته، واشنگتن تهران را به حمله به نفتکش‌ها متهم و نیرو‌های بیشتری برای حفاظت از مرز‌های خود اعزام کرد. اما حادثه سرنگونی پهپاد بود که تنش‌ها را به اوج رساند.

پنتاگون اعلام کرد این پهپاد زمانی که مورد اصابت یک موشک قرار گرفت در حریم هوایی بین‌المللی در حال پرواز بود. اما ایران به شدت این موضوع را رد کرد و گفت حریم هوایی‌اش [از سوی این پهپاد] نقض شده بود. روز جمعه، مقامات آمریکایی اظهارات ایران را تایید کردند که یک هواپیمای سرنشین‌دار دیگر - یک هواپیمای پی-۸‌ای پوسایدون (P-۸A Poseidon) نیروی دریایی آمریکا - نیز در زمان حادثه همراه با آن پهپاد حضور داشت؛ حقیقتی که آن‌ها پیشتر از اظهار نظر درباره آن خودداری کرده بودند. با این حال، ایران عکس‌هایی از لاشه این پهپاد را در آب‌های خود منتشر کرد.

ترامپ و حامیانش، روز جمعه در توئیت‌ها و مصاحبه‌های خود ادعا کردند که وی حمله هوایی به ایران را برای نجات جان انسان‌ها متوقف کرد و این که یک فرمانده محلی ایرانی بدون مجوز آن پهپاد را سرنگون کرده است و حتی این که این حملات یک توطئه زیرکانه بوده است. اما یک مقام بلندپایه دولت که خواست نامش فاش نشود ظاهرا به حقیقت نزدیک‌تر شد و گفت این حملات به علت این نگرانی متوقف شد که این پهپاد یا یک پهپاد آمریکایی دیگر یا پی-۸‌ای پوسایدون در واقع «در جایی» از مسیر خود منحرف شده و وارد حریم هوایی ایران شده بود.

گاردین در ادامه نوشت: این میزان از سردرگمی و بی کفایتی در عملیات نظامی آمریکا نباید تعجب‌آور باشد. بر اساس آمار سازمان ملل، در افغانستان و عراق، اشتباهات سیستماتیک، به خصوص از سوی نیروی هوایی آمریکا جان هزاران غیرنظامی را گرفته است. آن چه تعجب آورتر یا حتی شوکه‌کننده است این است که جلسه تصمیم‌گیری هفته گذشته در کاخ سفید چقدر پر هرج و مرج بوده است. چرا از همان اول تعداد کشته‌شدگان احتمالی این حمله به ترامپ اطلاع‌رسانی نشده بود؟

این رفتار کاخ سفید اگر تا این اندازه خطرناک نبود، می‌توانست یک نمایش مسخره باشد. اما مسخره‌بازی اخیر ترامپ خطری برای خاورمیانه و ثبات جهانی بود که به خیر گذشت و به هیچ وجه خنده‌دار نبود. این مسئله اهمیت لزوم فوری بازگشت به دیپلماسی صادقانه و تایید دوباره توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ با ایران را بیشتر نشان داد و نور تازه‌ای بر بی‌کفایتی ترامپ برای ریاست جمهوری تاباند. این همچنین یک زنگ هشدار برای کنگره است که باید به تلاش‌های خود برای محدود کردن قدرت جنگ‌افروزی رئیس جمهور بیافزاید.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار