اجرای عملیات بیابان‌زدایی در ۶۰۰ هکتار از اراضی همدان

معاون فنی اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان گفت: امسال ۶۰۰ هکتار عملیات بیابان‌زدایی در استان همدان انجام خواهد شد.

اجرای عملیات بیابان‌زدایی در ۶۰۰ هکتار از اراضی همدانبه گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان، عباس قبادی، معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان افزود: ۶۳۲۳ هکتار در شهرستان ملایر، ۱۷۳۰ هکتار در فامنین، ۱۷۲۰ هکتار کبودراهنگ و ۳۷ هزار و ۲۵۰ هکتار در همدان اراضی شور و بیابانی وجود دارد.

وی با بیان اینکه بیابان سرزمینی است که در مناطق خشک، نیمه خشک و نیمه مرطوب قرار دارد و فاقد پوشش گیاهی پایاست، تصریح کرد: کویر قسمت‌هایی از بیابان بوده که به صورت شوره زار و نمک‌زار درآمده است که در برخی از نقاط استان همدان این حالت را به صورت لکه‌های جزئی می‌توان دید.

قبادی دلایل بیابانی شدن دشت‌های استان را بیشتر ناشی از عوامل انسانی دانست و یادآور شد: شخم‌های نامناسب، چرای بی رویه دام و آتش‌سوزی از عوامل اصلی بیابانی شدن اراضی استان همدان است.

معاون فنی اداره‌کل منابع طبیعی استان همدان با اشاره به اینکه ۸۲۲ هزار هکتار مرتع در استان همدان وجود دارد، ادامه داد: در استان همدان چرای دام ۳ برابر ظرفیت مراتع است به طوریکه ظرفیت مراتع استان ۵۳۸ هزار و ۲۱۶ واحد دامی است.

وی با تأکید بر اینکه اجرای عملیات بیابان‌زدایی در اراضی بیابانی استان همدان باعث نجات این اراضی شده است، بیان کرد: در قسمت‌هایی که عملیات بیولوژیک و قرق صورت گرفته، پوشش گیاهی برگشت و شرایط خاک نیز اصلاح شده است.

قبادی با بیان اینکه استان همدان از سال ۹۴-۹۵ توانسته اثبات کند جزء استان‌های بیابانی کشور است، خاطرنشان کرد: با توجه به اعتبارات ملی حدود ۵۰۰ هکتار عملیات بیولوژیک در اراضی بیابانی صورت گرفته است.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه قرق اراضی یکی دیگر از روش‌های بیابان‌زدایی است، گفت: ۴۵۰ هکتار آرتیپلکس و قره‌داغ در اراضی بیابانی استان همدان کشت شده است.

وی با تأکید بر اینکه دشت قهاوند کانون بحران است، تصریح کرد: مساحت این دشت ۲۳۶ هزار هکتار است که ۳۷ هزار و ۲۵۰ هکتار آن بیابان شده است.

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی استان همدان با بیان اینکه اعتبارات سال ۹۸ هنوز تخصیص نیافته است، یادآور شد: در سال ۹۷ نیز اعتبارات ملی در این زمینه به استان تخصیص نیافت و فقط ۸۰ میلیون تومان اعتبار استانی به بحث بیابان‌زدایی اختصاص یافت که ۵۰ هکتار عملیات به وسیله آن صورت گرفت.
انتهای پیام/ج

۶۰۰ هکتار از اراضی همدان بیابانزدایی می‌شود

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.