پیشرفت فیزیکی ۹۶ درصداز مدول سوم تصفیه خانه فاضلاب شهر خوی

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خوی گفت: مدول سوم تصفیه خانه فاضلاب شهر خوی با پیشرفت فیزیکی ۹۶ درصد به زودی به بهربرداری می‌رسد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه ، مهندس سلطانعلی ولیزاده مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب خوی امروز در بازدید خبرنگاران از تصفیه خانه فاضلاب شهری به مناسبت هفته صرفه جویی در مصرف آب گفت: مدول شماره ۳ فاضلاب شهری با پیشرفت کاری ۹۶ درصدی با همان سیستم SBR که پیشرفته‌ترین سیستم تصفیه فاضلاب است بزودی به بهره برداری می‌رسد که با بهره برداری از این مدول در شبانه روز مقدار ۴۵ هزار مترمکعب فاضلاب در تصفیه خانه فاضلاب خوی، تصفیه میشود.

سلطانعلی ولیزاده دراین بازدیددرمورد مدول اول و دوم تصفیه خانه فاضلاب شهری به خبرنگاران گفت: فاز اول تصفیه خانه فاضلاب شهر خوی با ظرفیت ۱۵هزار متر مکعب در شبانه روز در سال ۱۳۷۵با سیستم تصفیه هوادهی ومدول شماره ۲با سیستم پیشرفته SBR با مدل خودسازی و با ظرفیت ۱۵ هزار متر مکعب در سال ۱۳۹۶ به بهره برداری رسیدند.

ولیزاده خاطرنشان کرد: آب بدست آمده از تصفیه فاضلاب بعداز گندزدایی و ضدعفونی شده جهت استفاده در محصولات کشاورزی ۲ ساله یا بیشتر از ۲ سال و آبیاری پارک‌های شهرداری و استفاده‌های صنعتی بکار گرفته میشود.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب خوی در ادامه در مورد میزان الگوی مصرف سرانه آب گفت: میزان مصرف سرانه آب در در جوامع مختلف با توجه به اعتقادات مذهبی، فرهنگی و شرایط جغرافیایی منطقه متفاوت است.

وی افزود: میزان متوسط مصرف سرانه آب در دنیا ۱۵۰ لیتر در شبانه روز است که این میزان در ایران ۲۰۴ لیتر، در استان آذربایجان غربی ۱۸۶ لیتر و درشهرستان خوی ۱۶۵ لیتر در شبانه روز می‌باشد.

ولیزاده درهمین راستا ادامه داد:این میزان در حالی است که سازمان بهداشت جهانی میزان سرانه مصرف آب در ایران را با توجه به شرایط کشور ۸۰ لیتر اعلام کرده است.

وی افزود: با این برآورد نتیجه می‌گیریم که میزان مصرف آب تقریبا ۲ برابر سرانه اعلام شده است.

ولیزاده در ادامه گفت: ۷۲ در صد مشترکین آب خوی زیر الگوی مصرف ملی هستند.

وی اظهارداشت: در دین مقدس اسلام اسراف نعمت‌های خداوند نا شکری و کفران نعمت است ودر بسیاری از آیات قرآن انسان‌های مومن از اسراف باز داشته شده اند.

ولیزاده در ادامه اضافه نمود: ما سالانه ۲۲ الی ۲۵ میلیون مترمکعب آب تولید می‌کنیم که از این مقدار ۱۸ درصد از چرخه خارج می‌شودو مابقی به عنوان آب شرب لوله کشی به مصرف عمومی می‌رسد.

مدیر آب و فاضلاب خوی در قسمتی از سخنان خود اظهار داشت: در شهرستان خوی ۳ منبع آب تصفیه شده هرکدام به مقدار ۱۰ هزارمترمکعب جمعا ۳۰ هزار مترمکعب هستند که به مصرف عمومی می‌رسد.

وی تاکید کرد: بخاطر کمبود مخازن آب دراین شهرستان امسال ۲ مخزن در حال ساخت می‌باشد.

ولیزاده در باره جزئیات این دو پروژه نیز گفت: یک مخزن ۵ هزار مترمکعبی با اعتبار ۵ میلیارد تومان با هزینه خطوط انتقال در کنار مخزن ۱۰ هزار مترمکعبی مجد آباد و مخزن دومی در شهرک، ولی عصر به گنجایش ۱۵ هزار مترمکعب با اعتبار ۱۶ میلیارد تومان در حال احداث می‌باشد که با به بهره برداری این ۲ مخزن قسمتی از کمبود مخازن آب شرب خوی برطرف میشود.

ولیزاده در پایان بخش سخنان خود گفت: ما جهت حمایت از صرفه جویی در مصرف برق شهری در ساعات اوج مصرف، از ژنراتور‌های تولید برق استفاده می‌کنیم و برق ذخیره شده مخازن را وارد شبکه برق مصرفی شهرستان می‌کنیم.

همچنین در این بازدید ابراهیم اصغرنژاد معاون بهره برداری شرکت آب و فاضلاب خوی در بازدید خبرنگاران از آزمایشگاه شیمیایی و میکروبی شرکت آب و فاضلاب خوی گفت: آزمایشگاه شیمیایی شرکت آب و فاضلاب خوی همه شهر‌های شمال استان آذربایجان غربی را تحت پوشش قرار می‌دهد.

وی افزود: کارشناسان بهداشتی شرکت مرتبا از مخازن آب شرب شهر‌های شمال استان نمونه برداری نموده و آزمایشات مربوطه را با پیشرفته‌ترین دستگاه‌های آزمایشگاهی و با استاندارد‌های بین المللی انجام می‌دهند تا مردم از آب شرب سالم استفاده کنند.

اصغرنژاد اضافه نمود: در صورت بروز هرگونه مشکل در چاه‌ها ویا مخازن آب شرب، سریعا مورد مشکل دار از شبکه خارج ودر اسرع وقت مشکل شیمیایی ویا میکروبی حل شده و دوباره به شبکه وصل می‌گردد.

 

انتهای پیام/پ

برچسب ها: آب ، وزارت نیرو
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.