وزش باد با سرعت ۹۷ کیلومتر بر ساعت زابل را درنوردید

مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان گفت: بیشینه سرعت وزش باد در زابل به ۹۷ کیلومتر بر ساعت رسید و گردوخاک حاصل غلظت ذرات معلق در هوای این شهر را از حالت عادی خارج کرد.

محسن حیدری مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان  در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان ، اظهار داشت: همانطور که انتظار می‌رفت و طی اطلاعیه جوی شماره ۱۲ اداره کل هواشناسی استان نسبت به آن هشدار داده شده بود، از عصر دیروز وزش باد در نواحی شمال استان شدت گرفت و سبب کاهش دید افقی و کیفیت هوا شد.

وی افزود: از عصر دیروز تا صبح امروز بیشینه سرعت وزش باد در زابل به ۲۷ متر بر ثانیه معادل ۹۷ کیلومتر بر ساعت رسید و گردوغبار حاصل غلظت ذرات معلق در هوای این شهر را به ۴۴۳ میکروگرم بر متر مکعب معادل ۳ برابر حد مجاز رساند.

مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان افزود: وزش این باد شدید تمام پنج شهرستان شمال استان را فرا گرفت به طوریکه علاوه بر زابل، وزش باد در زهک نیز موجب خیزش گردوخاک و کاهش دید افقی به ۲۰۰۰ متر شد.

حیدری ادامه داد: دیروز در زاهدان نیز وزش باد شدید سبب کاهش دید افقی به ۳۰۰۰ متر شد و کیفیت هوای این شهر را به شدت کاهش داد.

وی گفت: بر اساس خروجی نقشه‌های پیش یابی و مدل‌های جوی انتظار می‌رود وزش باد‌های ۱۲۰ روزه همچنان در شمال استان ادامه داشته باشد. البته پیش بینی می‌شود سرعت وزش باد تا چهارشنبه از شدت بیشتری برخوردار باشد.

مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان افزود: در این مدت سرعت وزش باد بین ۷۰ تا ۹۵ و گاهی بیش از ۹۵ کیلومتر بر ساعت پیش بینی می‌شود که در مناطق مستعد موجب خیزش گرد و خاک، کاهش دید افقی و کاهش کیفیت هوا می‌شود.

حیدری تصریح کرد: در این مدت در زاهدان و سایر نقاط نواحی مرکزی و جنوبی علاوه بر افزایش غبار، وزش باد و گرد و خاک با شدت کمتر نسبت به شمال استان انتظار می‌رود. همچنین احتمال اختلال تردد در جاده‌های مناطق شمال و غرب سیستان و بلوچستان به ویژه زاهدان - زابل، زاهدان- بم و ایرانشهر - بم وجود دارد.

 

انتهای پیام/پ

 طوفان شدید در زابل

برچسب ها: آب و هوا ، هواشناسی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار