کاهش سن مصرف مواد مخدر به زیر ۱۵ سال/گرایش زنان به اعتیاد

مدیرکل بهزیستی فارس نسبت به گرایش زنان به مصرف مواد مخدر هشدار داد و گفت: سن اعتیاد به زیر ۱۵ سال رسیده است.

گرایش زنان به مصرف مواد مخدر/کاهش سن مصرف مواد مخدر به ۱۱ سال

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، سید مرتضی موسوی مدیرکل بهزیستی فارس  در نشست خبری به مناسبت هفته جهانی مبارزه با مواد مخدر، گفت: آسیب‌های اجتماعی در گذر زمان ایجاد و گسترش می‌یابند و یک پدیده را به بحران اجتماعی تبدیل می‌کنند.

وی اضافه کرد: در عرصه مبارزه با مواد مخدر یک برنامه مبارزه با تولید و توزیع است که مربوط به اداره اطلاعات و نیروی انتظامی است، اما در بحث کاهش تقاضا دستگاه‌های مختلف شکل گرفته است که بهزیستی از جمله دستگاه‌هایی است در سه حوزه ورود کرده است.

موسوی آگاه سازی عمومی، درمان و مداخله به هنگام کاهش آسیب و توانمندسازی را از مهمترین رویکرد‌های بهزیستی در امر مبارزه با مواد مخدر ذکر کرد و افزود: شاه کلید اجتماعی شدن امر مبارزه بامواد مخدر، حساسیت مردم نسبت به عوارض و مشکلات ناشی از مصرف مواد مخدر است.

وی با بیان اینکه سازمان بهزیستی فعالترین دستگاه در امر پیشگیری است، گفت: در سال گذشته، تعداد سه هزار و ۵۵۱ نفر در ۹ مرکز گذر DIC پذیرش شدند.

وی، شمار افراد پذیرش شده در مراکز سرپناه (شلتر) را هزار و ۲۸۴ نفر اعلام و افزود: تعداد ۵۰۰ نفر تحت پوشش موبایل سنتر هستند.

موسوی، به اجرای ۶۳۳ برنامه در زمینه پیشگیری از اعتیاد اجتماع محور CB (محله‌های شهری و روستایی، مهد کودک، محیط‌های آموزشی و محیط کاری) توسط گروه اجتماع محور پرداخت و ادامه داد: در محله شهری ۱۷۴، محله روستایی ۱۴۶، ۶۱ نفر محیط کاری، ۱۵۱ نفر مهدکودک و ۱۰۱ نفر گروه فعالیت دارند.

موسوی یادآور شد: سال گذشته بیش از یک میلیون و ١٩٠ هزار نفر توسط این گروه‌ها آموزش داده شدند.

مدیرکل بهزیستی فارس با اشاره به آمار درمان اعتیاد، اظهار کرد: تعداد ۲۲ مرکز درمان و بازتوانی اعتیاد سرپایی غیردولتی در سطح استان فعالیت دارد که تعداد ۲۴ هزار و ۲۹۹ نفر بیمار پذیرش شده در مراکز اقامتی میان مدت هستند و دو هزار و ۹۳۱ نفر از افراد سم زدایی شدند.

وی،  شیوع مصرف مواد در نوجوانان را آژیر خطر اجتماعی عنوان کرد و گفت: میانگین سن شروع به مصرف مواد و اعتیاد در نوجوانان ۱۵ سال است.

مدیرکل بهزیستی فارس با بیان اینکه  بین ۵ تا درصد ۱۰ زنان مبتلابه مواد مخدر هستند که نشان از زنانه شدن مواد افیونی در سطح جامعه و  روند رو به رشد اعتیاد زنان در سال‌های اخیر بسیار نگران است، ادامه داد: امروز سمت و سوی مواد مخدر از سنتی به صنعتی به ویژه آمفتامین‌ها افزایش یافته است.

موسوی با اشاره به قرارگیری ایران در کنار بزرگترین تولید کننده مواد مخدر دنیا و عبور مواد از این مسیر ترانزیتی، گفت: جوان بودن جامعه و برنامه‌ای که بیگانگان برای ما در شرایط فعلی پیاده کرده اند، علاوه بر گسترش آسیب‌های اجتماعی، شاهد افزایش گرایش به آن‌ها از جمله اعتیاد بوده ایم.

مدیرکل بهزیستی فارس با تاکید بر اینکه باید زیرساخت‌ها را اماده و در مرز‌ها امنیت کامل را فراهم کنیم، گفت: باید تفریح سالم و ایجاد امید و نشاط در جامعه را در دستور کار قرار دهیم.

مدیرکل بهزیستی فارس با بیان اینکه یکصد مرکز اقامتی کمپ ترک اعتیاد در استان فعال است، عنوان کرد: معمولا در این مراکز، افراد معتاد طی دوره ٢١ تا ۶ روزه در این مراکز سم زدایی می‌شوند.

موسوی به مرکز ماده ۱۶ که محل تجمع و ترک معتادان متجاهر است هم اشاره و بیان کرد: این مرکز ۲۴۰ نفر ظرفیت دارد. در اسفندماه ٩٧، یکهزار و ۴۰۰ نفر در هفت کمپ نگهداری شدند.

وی امار معتادان متجاهر را یکهزار و ٢٠٠ تا یکهزار و ٨٠٠ نفر در سطح شیراز اعلام کرد و گفت: ۳۵ تا ١٠٠ نفر از آن‌ها زن هستند و ۴۰ درصد از آن‌ها نیز غیر بومی هستند.

مدیرکل بهزیستی فارس ادامه داد: سال‌های ۹۵ تا ٩٦ نیز ۴۶ کمپ غیرمجاز در سطح استان شناسایی و پلمپ شدند و در سال ٩٧ نیز کمپ غیرمجازی اعلام نشده است

موسوی اظهار کرد که همه کمپ‌های تحت پوشش بهزیستی استان فارس مجهز دوربین مدار بسته هستند و نظارت توسط کارشناسان بهزیستی بطور مرتب انجام می‌شود.

وی ادامه داد: واگذاری کمپ‌ها نیز به کسانی داده شده که خود در گذشته معتاد بوده و پس از بهبودی اقدام به راه اندازی کمپ کرده اند.

مدیرکل بهزیستی فارس به اشتغالزایی ۶۰۰ معتاد بهبود یافته از سال ٨٨ تاکنون در این کمپ‌ها هم اشاره و عنوان کرد: در هر کمپ به طور متوسط ۵ تا ١٠ نفر بهبود یافته مشغول به فعالیت هستند.

موسوی به درمان‌های غیردارویی در عطاری‌ها از طریق کپسول‌های دست ساز و اصطلاحا شربت بنفشه هم اشاره و با تاکید بر آگاهی بیشتر خانواده ها، گفت: فروش این نوع دارو‌ها در عطاری‌ها را تایید نمی‌کنیم و به شدت با این موضوع برخورد می‌شود. سه عطاری طی سال‌های گذشته در سال‌های ۹۵ تا ۹۶ تعطیل شدند.

انتهای پیام/چ

اعتیاد ۵ درصد از مردم به مصرف مواد مخدر

برچسب ها: اعتیاد ، بهزیستی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.