پدخندق نقطه عطفی در جنگ هشت ساله دفاع مقدس

صبحدم چهارم تیر ۱۳۶۷ در منطقه عمومی هورالعظیم حماسه دژ و پدخندق یکی از روز‌های سرخ فام دفاع مقدس بویژه برای رزمندگان کهگیلویه وبویراحمدی است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یاسوج ، از دیرباز روحیه حق طلبی و وطن دوستی دلیل مردان و شیر زنان خطه دنا و  آنانی که نیاکانشان در برابر هیچ قدرت سلطه گری سر تسلیم فرو نیاورده بودند آشکار بود. همیشه رشادت‌های مردم این استان از همان زمان که آریوبرزن یکی از سرداران بزرگ تاریخ ایران در برابر یورش اسکندر مقدونی به ایران زمین، دلیرانه از سرزمین خود پاسداری کرد و در این راه جان باخت تا پایان جنگ هشت ساله دفاع مقدس گویای حقیقت بوده است.

این جوان مردان از جان گذشته اولین تفنگداران قدم گذاشته در راه عشق بودند، که با توجه به آشنایی شان با تاکتیک‌های رزمی بومی خویش وارد عملیات شدند.

در ۲۷ عملیات، رزمندگان استان کهگیلویه و بویراحمد، این سبز پوشان سخت کوش، بسیجی‌های بی ادعا، سنگرسازان بی سنگر، حماسه‌های بی بدیلی را خلق کردند که در تاریخ جنگ بی بدیل است.

نقش مردم استان کهگیلویه و بویر احمد در دفاع مقدس

کهگیلویه و بویراحمد در سال ۱۳۶۵ بیش از ۴۱۱ هزار نفر جمعیت داشت که اعزام ۳۳ هزار نفر به جنگ نشان می‌دهد، بیش از هشت درصد مردم این استان به جبهه‌ها اعزام شدند.

این استان در اعزام نیروی داوطلب به جبهه‌های جنگ از نظر جمعیت مقام اول را در دفاع مقدس کسب کرد که این آمار سند گویای علاقه‌مندی مردم این استان به نظام مقدس جمهوری اسلامی و عشق به رهبر کبیر انقلاب بود.

روحیه وطن پرستی و عملکرد نیرو‌های اعزام شده این استان به جبهه و جنگ مسئول امر را واداشت که آن‌ها را دریگان رزمی مستقل سازماندهی نمایند.

ابتدا در عملیات والفجر ۸ در لشکر ۲۵ کربلا و تحت محور سه به فرماندهی حاج سیف الله، ید الله، روح الله، جندالله، ثارالله و حزب الله در شب اول عملیات افتخاری بزرگ و حماسه‌ای جاودان خلق نمودند.

نیرو‌های استان در لشکر ۱۹ الفجر و المهدی و سایر تیپ ها و لشکرها حضور داشتند و پس از عملیات و الفجر ۸، در قالب تیپ ۱۵ امام حسن (ع) سازماندهی شدند که در عملیات کربلای یک و بازپس گیری شهر مهران، حضور فعال داشتند و از نیرو‌های عمل کننده بودند.

پس از فتح مهران، اقدام به تأسیس تیپ مستقل ۴۸ فتح نمودند که کلیه مسئولان و واحد‌ها و گردان‌های آن رزمندگان استان بودند که پس از ساماندهی، در عملیات کربلای ۴، کربلای ۵، کربلای ۱۰، بیت المقدس ۲ و بیت المقدس ۴ از جمله یگان‌های خط شکن بودند، که علاوه بر حضور در عملیات‌های بزرگ یاد شده، در خطوط پدافندی سراسر مرز پرگهر و مقدس حضور مقتدرانه داشتند.

پدخندق، نقطه عطفی در جنگ هشت ساله دفاع مقدس / كهگیلویه وبویراحمد

آخرین نبرد رزمندگان استان در روز‌های پایانی جنگ با دشمن بعثی و با توجه به حمایت‌های استکبار و تهاجم گسترده در بازپس گیری مناطق از دست داده شده؛ جنگی بود که رزمندگان استان در منطقه پدخندق و به استعداد یک گردان و به مدت حدود ۱۴ ساعت در برابر یک لشکر عراق مقاومت نمودند و با حضور و نبرد نابرابرشان، مانع از پیشروی دشمن به سایر مناطق گردیدند.

این مقاومت شجاعانه باعث شد که آیت الله هاشمی رفسنجانی، طی نامه‌ای مراتب تقدیر و تشکر خود به مردم استان را به فرماندهی تیپ ۴۸ فتح- حاج سیف الله حیدر پور- ابلاغ نماید.

پدخندق، تابلوی شجاعت دلاورمردان كهگیلویه وبویراحمد

عملیات پد خندق یکی از عملیات‌های دوران دفاع مقدس بود که در آن رزمندگان استان کهگیلویه و بویراحمد در چهارم تیرماه سال ۱۳۶۷ در جزیره مجنون به مدت ۱۴ ساعت تا آخرین گلوله خود در مقابل دشمن مقاومت کردند و این عملیات به عنوان حماسه‌ای ماندگار در تاریخ این استان ثبت شد.

شکرالله واهبی زاده از یادگاران هشت سال دفاع مقدس که مسئولیت فرمانده گردان حضرت رسول (ص) تیپ ۴۸ فتح کهگیلویه و بویراحمد را در حماسه پد خندق برعهده داشت، در این خصوص می‌گوید: با نزدیک شدن به روز‌های پایانی خرداد ماه سال ۶۷ ماشین جنگی رژیم بعثی عراق بر حجم تحرکات خود افزود و در همین راستا در ۲۸ خرداد سال ۶۷ و پس از آن دشمن نیرو‌های خود را در جزایر مجنون تقویت کرد و به روشنی و بدون رعایت اصل غافلگیری قصد داشت تحرکات خود را نشان دهد تا با ایجاد رعب در نیرو‌های رزمنده ما، ضریب موفقیتش را افزایش دهد.

واهبی زاده افزود: در آن روز‌ها عراق دو هزار نفر نیروی نظامی در نزدیکی شهر بصره مستقر کرده بود تا در کوتاهترین مدت بتواند نیرو‌های عمل کننده اش را در جزایر مجنون تقویت و پشتیبانی کند و این تنها عراق نبود که داشت به سراغ ما می‌آمد بلکه ۳۶ کشور شرق و غرب و منطقه که دارای تسلیحات پیشرفته بودند ارتش عراق را از روز اول جنگ همراهی می‌کردند.

پدخندق، نقطه عطفی در جنگ هشت ساله دفاع مقدس / كهگیلویه وبویراحمد

وی در ادامه گفت: ارتش عراق با طرح ریزی قبلی و شناسایی و شناختی که از منطقه جزایر، کوشک و طلاییه داشت با اجرای آتش سنگین بامداد چهارم تیرماه ۶۷ ساعت حمله خود را آغاز کرد.

واهبی زاده بیان کرد : این آتش سنگین روی خط دفاعی، جاده‌های ارتباطی، مواضع توپخانه ها، مقر‌ها و مراکز تجمع نیرو‌های ما بود و هم چنین دشمن به بمباران شیمیایی منطقه که دامنه آن تا حوالی هویزه گستر یافته بود، اقدام کرد. دشمن ساعت سه و ۴۵ دقیقه صبح همان روز عملیات خود را از محور‌های جاده خندق – طلائیه و پیچ کوشک آغاز کرد و در محور خندق نیرو‌های دشمن با تیپ‌های ۱، ۲ و ۳ کماندویی از سپاه ششم وارد عمل شدند.

این رزمنده دوران دفاع مقدس گفت: گردان حضرت رسول (ص) متشکل از پاسداران رسمی گچساران، یاسوج و دهدشت بود و روی جاده خندق مستقر بود، جاده خندق بین جزایر مجنون و شط علی در منطقه هور قرار دارد، ارتفاع این جاده (پدخندق) از سطح آب هور ۲ الی ۳ متر است عرض آن ۸ متر و طولش ۱۳ کیلومتر می‌باشد. در انتهای این جاده که پیشانی جنگ بود دژی داشت که معروف بود به دژ خندق که گنجایش یک گروهان را داشت.

وی اضافه کرد :دشمن در سمت چپ ما از جزایر عبور و در محور طلائیه و کوشک توانست پیشروی کند و تا ساعت ۹ صبح یگان‌های خود را به جاده اهواز-خرمشهر کیلومتر ۵۵ برساند و با بستن جاده و زدن چند پل و تخریب قسمتی از راه آهن در نقطه مرزی مستقر شوند که در آن عملیات تنها محوری که سقوط نکرد و معادلات دشمن را به هم زد و دشمن را در رسیدن به اهدافش ناکام کرد محور خندق بوده که با مقاومت کم نظیر دلاور مردان گردان حضرت رسول (ص) روبرو شد.

واهبی زاده در ادامه بیان می‌کند: با وجود اینکه ما در یک محاصره کامل به سر می‌بردیم و هیچ امیدی به پشتیبانی نبود، ولی دشمن یک قدم نتوانست پیشروی کند و ناچارا شد از سمت چپ ما را از پشت دور بزند باز با این کار هم موفق نشد و اگر دشمن از طریق جاده خندق در همان ساعات اولیه موفق می‌شد می‌توانست از طریق آن جاده در همان ساعت ۸ صبح خود را به اهواز برساند، ولی جنگیدن عاشورائیان گران حضرت رسول (ص) باعث شد که دشمن در این محور موفق نشود.

وی افزود: رزمندگان گردان حضرت رسول (ص) تا ساعت دو بعد از ظهر با وجود محاصره، گرمای ۴۵ درجه و نبود آب و تشنگی و کمبود مهمات در دو جبهه می‌جنگیدند، جبهه اول مبارزه با نفس اماره و تحمل سختی‌ها و مشکلات و جبهه دوم جنگ با دشمن هم در آب و هم در زمین و هوا، شرایط بسیار سخت و دشوار بود آنجا ظهر عاشورا تداعی می‌شد صحنه‌های خیلی دلخراشی که همه چیزش مثل ظهر عاشورا شده بود آن طرف یزیدیان زمان و این طرف حسینیان و عاشورائیان به مصاف هم رفته بودند چرا که امام راحلمان فرمودند جنگ ما تکرار عاشوراست.

مظلومیتی عاشورایی با جلوه‌هایی از رزم حماسی و عاشقانه

ابوالحسن غلامی، یکی از جانبازان قطع عضو دوران دفاع مقدس است که از جانفشانی‌ها و رشادت‌های رزمندگان کهگیلویه و بویراحمد در حماسه پد خندق می‌گوید: علی رغم پذیرش قطعنامه ۵۹۸ توسط ایران لیکن دشمن متجاوز و دست نشانده با حمله‌ای گسترده از زمین و آسمان و دریا قصد غافلگیری و تصرف بخش‌های زیادی ازاستان خوزستان از جمله اهواز را داشت.

وی افزود: اما گروه اندکی به تعداد حدود ۱۵۰ نفر از رزمندگان کهگیلویه و بویراحمد و از نسل آریوبرزن، حماسه‌ای از جنس پیروزی خون بر شمشیر را رقم زدند و جوانان گچسارانی، دهدشتی و یاسوجی دوشادوش همدیگر ۱۶ ساعت در یک محیط محدود به نام "دژ یا پد خندق" دشمن را زمین گیر کردند تا نیرو‌های پیاده نظام ایران خود را به منطقه برسانند.

غلامی گفت: در این نبرد تاریخی حدود ۸۰ نفر از رزمندگان به شهادت رسیدند و سایر عزیزان مجروح و پس از اتمام فشنگ حتی باسنگ به سینه دشمن رفتند، ولی اسیر شدند و مظلومیتی عاشورایی با جلوه‌هایی از رزم حماسی وعاشقانه را آفریدند.

سید علی صالح رایگان، جانشین گردان حضرت رسول در عملیات پد خندق در بزرگداشت حماسه پد خندق با تبیین ابعاد این عملیات یادآور شد: تمام خطوط مقدم از شمال شلمچه تا جزایر مجنون در ساعات اولیه شروع عملیات به وسیله آتش دشمن سقوط کرده بود.

این آزاده دفاع مقدس می‎گوید: ارتش عراق تمام ترفند‌های رسیدن به اهداف را بکار برده بود، اما با شجاعت رزمندگان ما زمین‌گیر شدند.

رایگان فاصله ۵۷ متری رزمندگان با کمین دشمن در دژ خندق را از موارد مظلومیت این عملیات خواند و افزود: رزمندگان در یک راهآب ۵۷ متری با دشمن قرار داشتند و هیچ امیدی به زنده ماندن کسی وجود نداشت.

پدخندق، نقطه عطفی در جنگ هشت ساله دفاع مقدس / كهگیلویه وبویراحمد

مشاور امور ایثارگران استاندار کهگیلویه و بویراحمد و از رزمندگان دژ خندق نیز در این باره می‌گوید: روحیه ایثار و دلاوری رزمندگان از یک طرف آن روح عرفانی و آرمانی آن‌ها که به درک بالایی از یک معرفت خاص رسیده بودند، برایم فراموش نشدنی است.

محمود داربام افزود: وقتی از تشکیلات تیپ ۴۸ استان به لحاظ یک دلخوری از دوستان جدا شده بودم، شهید اله خاص پرگانی به دنبالم آمد و گفت: سید به ما محلق شو، وقتی از او نپذیرفتم با اصرار گفت این در خواست را در حالی مطرح می‌کنم که فردا جنازه‎ام را تحویل خواهی گرفت.

این آزاد دلاور پدخندق گفت : وقتی روز بعد به دژبانی قرارگاه رسیدم تا اینکه سراغ فرمانده شجاع، شهید پرگانی را گرفتم، جنازه‎اش را که بروی موتورسیکلتش افتاده بود، نشانم دادند، چون جزو گروه‌های اطلاعات عملیات بود و چه دقیق زمان شهادتش را پیش گویی کرده بود.

واهبی زاده در پایان گفت: یاد و خاطره شهیدان ۸ سال دفاع مقدس گرامی باد، آن دلاور مردان شهید شدند تا امروز من و شما و همه ملت ایران صاحب استقلال، آزادی و امنیت باشیم، کسانی باید از رشادت‌ها و حوادث آن روز‌ها بگویند که خود آن شرایط را درک کرده باشند برخی از کسانی که امروز از آن حوادث سخن می‌گویند آن روز‌ها حضور نداشته اند و برخی دیگر هم به دلیل فشار‌های جنگ تسلط کافی بر شرایط نداشته اند پس باید در روایت حوادث آن روزگار دقت شود.

عملیات پد خندق با ۷۸ شهید و ۸۷ اسیر توسط رزمندگان دلیر و شجاع استان کهگیلویه و بویراحمد انجام شد و یکی از پرافتخارترین عملیات‌هایی بود که در آن، رزمندگان سلحشور این استان با رشادت، از خودگذشتگی و دلاوری‌های خود مانع از الحاق تیپ ششم دشمن به دیگر نیرو‌های آن شدند.

در طول دفاع مقدس ۳۳ هزار نفر از کهگیلویه و بویراحمد به جبهه‌های جنگ اعزام شدند که ۱۳ هزار نفر آن‌ها جانباز، یک هزار و ۸۰۰ نفر آنان شهید و ۳۱۰ نفر آنان اسیر شدند.

 گزارش از سحر پیشوا

انتهای پیام/

برچسب ها: دفاع مقدس ، شهادت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۹۴
در انتظار بررسی: ۰
Netherlands
زکیزاده
۱۰:۳۷ ۰۵ تير ۱۳۹۹
افسوس که جوانان برومندمان رفتندپرپر شدند اما مسئولین دارند حیف میل میکنند خدا لعنت کند مسئولین بی لیاقت کشور را
United States of America
اردیبهشت
۱۹:۲۷ ۰۸ آذر ۱۳۹۸
خیلی عالی بود
Iran (Islamic Republic of)
دلبر که جان فرسود از او
۱۶:۳۲ ۰۸ آبان ۱۳۹۸
خیلی عالیییی بود
Iran (Islamic Republic of)
مهر
۱۶:۳۱ ۰۸ آبان ۱۳۹۸
ممنون از این گزارش زیبا
Iran (Islamic Republic of)
آذر
۱۶:۳۰ ۰۸ آبان ۱۳۹۸
خیلی زیبا بود
Iran (Islamic Republic of)
آبان
۱۶:۳۰ ۰۸ آبان ۱۳۹۸
خیلی عالی و کامل بود...
Iran (Islamic Republic of)
تو
۱۵:۳۴ ۰۹ مهر ۱۳۹۸
خیلی عالی بود...
Iran (Islamic Republic of)
الفرد
۱۲:۲۲ ۲۳ شهريور ۱۳۹۸
خیلی عالی بود مرسی از گزارش خوشکلتون
Iran (Islamic Republic of)
سایه
۰۲:۲۰ ۲۳ شهريور ۱۳۹۸
خیلی عااااالی بووووود بهت افتخار میکنم
Iran (Islamic Republic of)
کاتالیا
۰۲:۱۷ ۲۳ شهريور ۱۳۹۸
زیبا کامل بهترین گزارش ممکن...
United States of America
خاموش
۱۷:۵۳ ۱۷ شهريور ۱۳۹۸
عالی بود
United States of America
دلبر
۱۷:۵۱ ۱۷ شهريور ۱۳۹۸
خیلی عالی بود..
United States of America
همایون شجریان
۰۳:۲۶ ۱۷ شهريور ۱۳۹۸
خیلی عالی بود.....
United States of America
سایه
۰۳:۲۵ ۱۷ شهريور ۱۳۹۸
مرسی .ممنونم ...
United States of America
تاریک
۰۳:۲۴ ۱۷ شهريور ۱۳۹۸
عاااااااالیییییی....
United States of America
دوره گرد
۰۳:۲۳ ۱۷ شهريور ۱۳۹۸
خیلی عالیییییی بود...
United States of America
فریدون مشیری
۰۳:۲۲ ۱۷ شهريور ۱۳۹۸
عالی بود خانم با ارزوی موفقیت..
United States of America
مرده
۰۳:۲۱ ۱۷ شهريور ۱۳۹۸
خیلی خوب و عالی بود
United States of America
هیچ
۰۳:۲۰ ۱۷ شهريور ۱۳۹۸
واقعا گزارش کاملی بود..
United States of America
درساژ
۰۳:۱۹ ۱۷ شهريور ۱۳۹۸
خیلی خوب و بی نقص...
United States of America
ناشناس
۰۳:۱۷ ۱۷ شهريور ۱۳۹۸
عالی
United States of America
تنها
۰۳:۱۶ ۱۷ شهريور ۱۳۹۸
خبلی عالی بود بهتون تبریک میگم...
Netherlands
شکست
۱۶:۴۴ ۱۶ شهريور ۱۳۹۸
علی بود با ارزوی موفقیت..
Netherlands
ترانه علیدوستی
۱۶:۴۱ ۱۶ شهريور ۱۳۹۸
زیبا و کامل بود خانم امیدوارم موفق باشید..
Netherlands
بارون
۱۲:۰۶ ۱۲ شهريور ۱۳۹۸
خیلی خوب بود کامل و بی نقص...
Netherlands
ساده دل
۱۲:۰۴ ۱۲ شهريور ۱۳۹۸
لذت بردم واقعا عالی بود...
Netherlands
جانی دپ
۱۲:۰۰ ۱۲ شهريور ۱۳۹۸
عالی بود موفق باشید...
United States of America
محمود اکرامی
۱۱:۵۴ ۱۲ شهريور ۱۳۹۸
خیلی زیبا بود خانم با آرزوی موفقیت..
United States of America
ابی
۰۴:۰۳ ۱۲ شهريور ۱۳۹۸
خیلی عالی بود موفق باشید...
United States of America
ناشناس
۰۴:۰۰ ۱۲ شهريور ۱۳۹۸
عالی بود
Iran (Islamic Republic of)
خزان
۰۰:۵۷ ۰۵ شهريور ۱۳۹۸
خیلییییی عالی بود خانم امیدوارم موفق باشید..
Iran (Islamic Republic of)
سنجاب
۰۰:۵۵ ۰۵ شهريور ۱۳۹۸
خیلی عالیه با آرزوی موفقیت...
Iran (Islamic Republic of)
باران
۰۰:۴۷ ۲۰ مرداد ۱۳۹۸
زیبا بود
Iran (Islamic Republic of)
بی رنگ
۰۰:۴۶ ۲۰ مرداد ۱۳۹۸
خیلی زیبا بود ....
Iran (Islamic Republic of)
بارتولو سعادت الدین
۰۰:۴۵ ۲۰ مرداد ۱۳۹۸
عالی بود ..
Iran (Islamic Republic of)
دلخون
۲۳:۳۵ ۱۷ مرداد ۱۳۹۸
زیبا بود روزتون مبارک.
Iran (Islamic Republic of)
لال
۲۳:۳۱ ۱۷ مرداد ۱۳۹۸
عالی بود روزتون مبارک.
Iran (Islamic Republic of)
مروارید سیاه
۱۷:۰۵ ۱۷ مرداد ۱۳۹۸
سلام عالی بود روزتون مبارک
Iran (Islamic Republic of)
علیچو
۲۱:۳۷ ۰۸ مرداد ۱۳۹۸
عالی بود با ارزوی موفقیت.
Iran (Islamic Republic of)
الهه ناز
۰۰:۰۶ ۳۱ تير ۱۳۹۸
زیبا بود ..
Iran (Islamic Republic of)
فرناندو سوکره
۰۰:۰۴ ۳۱ تير ۱۳۹۸
عالی بود....
Iran (Islamic Republic of)
رضا بهرام
۰۰:۰۰ ۳۱ تير ۱۳۹۸
خیلی خوب بود مرسی
Iran (Islamic Republic of)
روباه مکار
۲۳:۵۹ ۳۰ تير ۱۳۹۸
عالیییییییی بووووود
Iran (Islamic Republic of)
تام هاردی
۲۳:۵۴ ۳۰ تير ۱۳۹۸
عالی و تاثیر گذار.
Iran (Islamic Republic of)
نهنگ قاتل
۲۳:۵۳ ۳۰ تير ۱۳۹۸
واقعا عالی بود.
Iran (Islamic Republic of)
سنگ صبور
۲۳:۵۲ ۳۰ تير ۱۳۹۸
کامل و زیبا
Iran (Islamic Republic of)
شب سرد
۲۳:۵۰ ۳۰ تير ۱۳۹۸
خیلی خوب و کامل
Iran (Islamic Republic of)
آنتوان چخوف
۲۳:۴۵ ۳۰ تير ۱۳۹۸
بهترین گزارش ممکن عالی بود
Iran (Islamic Republic of)
زاغ
۲۳:۱۹ ۲۹ تير ۱۳۹۸
خیلیییییی خووووب بووووود.
Iran (Islamic Republic of)
درخت بی ثمر
۲۳:۱۵ ۲۹ تير ۱۳۹۸
به نظر من عالییییی بود .
United States of America
دربه در
۱۶:۱۲ ۲۹ تير ۱۳۹۸
عالی بود .
United States of America
سوسن پرور
۱۵:۱۶ ۲۹ تير ۱۳۹۸
خیلی خوب بود
United States of America
برنو
۱۵:۱۴ ۲۹ تير ۱۳۹۸
عالی بود ارزوی موفقیت.
United States of America
بینوا
۱۵:۱۳ ۲۹ تير ۱۳۹۸
عالییییی بوووود ...
United States of America
سامی یوسف
۱۵:۱۰ ۲۹ تير ۱۳۹۸
ممنون عالیییییییی بووووود
United States of America
مهلقا جان بزرگ
۱۵:۰۸ ۲۹ تير ۱۳۹۸
معرکه بود مرسی
United States of America
مایکل اسکافیلد
۱۵:۰۶ ۲۹ تير ۱۳۹۸
خیلی خوب بود.
United States of America
عجوجه
۱۵:۰۵ ۲۹ تير ۱۳۹۸
عالییییییییی....
United States of America
زیبای بی رحم
۱۵:۰۳ ۲۹ تير ۱۳۹۸
گزارش عالللللللیی بود مرسی.
United States of America
گری متی لاتوالا
۱۵:۰۱ ۲۹ تير ۱۳۹۸
گزارش عالی بود ممنون.
United States of America
خورخه لورنزو
۱۴:۵۷ ۲۹ تير ۱۳۹۸
ممنون از کار خوبتون.
United States of America
زخمی
۱۴:۵۴ ۲۹ تير ۱۳۹۸
ممنون از گزارش کاملتون
United States of America
تاریک
۱۴:۴۹ ۲۹ تير ۱۳۹۸
این بهترین گزارشی بود که خوندم مرسی.
United States of America
روانی
۱۴:۴۶ ۲۹ تير ۱۳۹۸
ممنون واقعا اطلاعات خوبی بود .
Netherlands
سرد
۱۸:۲۶ ۲۸ تير ۱۳۹۸
مرسی از گزارشتون.
Netherlands
غریبه
۱۸:۲۵ ۲۸ تير ۱۳۹۸
ممنون از گزارش قشنگتون
Netherlands
بیمار
۱۷:۳۰ ۲۸ تير ۱۳۹۸
مرس از گزارش زیباتون.
Netherlands
stupid
۱۷:۲۶ ۲۸ تير ۱۳۹۸
واقعا لذت بردم مرسی.
United States of America
مجنون
۱۶:۳۸ ۲۸ تير ۱۳۹۸
گزارش کاملی بود با ارزوی موفقیت..
Iran (Islamic Republic of)
پرفسور سمیعی
۲۳:۳۵ ۲۵ تير ۱۳۹۸
سلام .لذت بردم آینده ای روشن در راه آرمان های این انقلاب را برای شما آرزومندم .
United States of America
ناشناس
۱۶:۵۰ ۲۵ تير ۱۳۹۸
سلام گزارش زیبایی بود.
United States of America
ناشناس
۱۶:۴۴ ۲۵ تير ۱۳۹۸
اطلاعات خوبی بود مرسی
United States of America
ناشناس
۱۶:۳۷ ۲۵ تير ۱۳۹۸
گزارش قشنگی بود ..
United States of America
جلال ال احمد
۱۶:۳۶ ۲۵ تير ۱۳۹۸
موفق و پیروز باشید..
United States of America
ناشناس
۱۶:۳۳ ۲۵ تير ۱۳۹۸
ممنون بابت گزارش کاملتون موفق باشید
United States of America
ناشناس
۱۶:۳۰ ۲۵ تير ۱۳۹۸
سلام .اطلاعاتی خوبی بود مرسی
United States of America
ناشناس
۱۶:۲۹ ۲۵ تير ۱۳۹۸
گزارش قشنگی بود .موفق باشید
United States of America
ناشناس
۱۶:۲۷ ۲۵ تير ۱۳۹۸
گزارش خوبی بود .موفق باشید
United States of America
ناشناس
۱۶:۱۵ ۲۵ تير ۱۳۹۸
گزارش خیلی خوبی بود ممنون با آرزوی موفقیت
United States of America
ناشناس
۱۶:۱۳ ۲۵ تير ۱۳۹۸
گزارش خوبی بود و اطلاعات باارزشی.موفق باشید
United States of America
آنا گاوالدا
۱۶:۱۰ ۲۵ تير ۱۳۹۸
گزارش خوبی بود با آرزوی موفقیت...
United States of America
گابریل گارسیا مارکز
۱۶:۰۸ ۲۵ تير ۱۳۹۸
سلام. گزارش خیلی خوبی بود.موفق باشید
United States of America
فئودور داستایوفسکی
۱۶:۰۶ ۲۵ تير ۱۳۹۸
گزارش خوبی بود . باآرزوی موفقیت..
United States of America
00:00
۱۶:۰۲ ۲۵ تير ۱۳۹۸
مرسی بابت گزارش خوبتون موفق باشید.
United States of America
ناشناس
۱۵:۵۷ ۲۵ تير ۱۳۹۸
ممنون گزارش کاملی بود استفاده کردیم.
United States of America
فرهاد
۱۵:۵۵ ۲۵ تير ۱۳۹۸
گزارش خوبی بود موفق باشید....
United States of America
نقابداران
۱۵:۵۲ ۲۵ تير ۱۳۹۸
ممنون بابت گزارشتون....
United States of America
نقابداران
۱۵:۵۰ ۲۵ تير ۱۳۹۸
عجب گزارش کامل و خوبی ممنون...
United States of America
آرتور مایکل شلبی
۱۵:۴۸ ۲۵ تير ۱۳۹۸
مرسی به خاطر گزارش خوبتون .موفق باشید
United States of America
جان مایکل شلبی
۱۵:۴۴ ۲۵ تير ۱۳۹۸
ممنون بابت گزارش خوبتون...
United States of America
"شهریار"
۱۵:۴۱ ۲۵ تير ۱۳۹۸
ممنون بابت گزارش قشنگتون اطلاعات خیلی خوبی بود.
United States of America
توماس مایکل شلبی
۱۵:۳۶ ۲۵ تير ۱۳۹۸
ممنون بابت گزارش خوبتون واقعا اطلاعات خوبی بود .
United States of America
peaky blinders
۱۵:۲۲ ۲۵ تير ۱۳۹۸
گزارش کامل و خوبی بود ،
Iran (Islamic Republic of)
حنا
۰۹:۵۷ ۰۴ تير ۱۳۹۸
خیلی عالی بود ، رزمندگان و بسیجیان استان از گذشته تا کنون باعث افتخار و سر بلندی مردم همیشه در صحنه خطه دنا بودند ، حقیقتا با نوشتن و خواندن چند خط نمیتوان ب بزرگی کار و وسعت روح ان عزیزان پی برد ، ممنون بابت گزارشتون