کنکور ۹۸/ تفاوت‌ بزرگترین ماراتن کشور برای داوطلبان نظام قدیم و جدید

تغییر نظام آموزشی سبب تحولاتی در برگزاری کنکور داوطلبان نظام جدید و قدیم آموزشی شده است که در این گزارش آن‌ها را مرور می‌کنیم.

به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، این روز‌ها تب کنکور بیش از پیش داغ شده است و حدود یک میلیون و ۱۱۹ هزار داوطلب دوره کارشناسی برای عبور از موانع این ماراتن بزرگ علمی تلاش می‌کنند؛ یکی از موضوعاتی که به عنوان چالش اصلی کنکور امسال مطرح می‌شود موضوع داوطلبان نظام جدید و قدیم آموزشی است.
 
با توجه به اینکه از سال ۹۱ نظام آموزشی جدیدی برای دانش آموزان اجرا شده است حالا آخرین بازماندگان نظام آموزشی قدیم به غول کنکور رسیده‌اند تا از آن عبور کنند و در این میان اولین دوره نظام آموزشی هم به رقابت با آنها می‌پردازند.

یکی از مهمترین نگرانی‌های پشت کنکوری‌های نظام قدیم و اصلی ‌ترین وجه تمایز آنها با داوطلبان جدید، منابع آموزشی است که البته متولیان برگزاری کنکور معتقدند تمهیدات لازم را برای جلوگیری از اجحاف در حق پشت کنکوری‌های نظام قدیم داشته اند.
 
براساس آمارهای اعلامی از سوی سازمان سنجش کشور، امسال از تعداد یک میلیون و ۱۱۹ هزار و ۱۵ داوطلب ثبت‌نام کننده ۵۷۷ هزار و ۲۵۵ نفر از داوطلبان دارای دیپلم نظام آموزشی جدید ۳-۳-۶ و ۵۴۱ هزار و ۷۶۰ نفر از داوطلبان دارای دیپلم نظام آموزشی قدیم و مدرک پیش دانشگاهی هستند و در مجموع  ۵۱/۵۹ درصد داوطلبان دارای دیپلم نظام جدید و ۴۸/۴۱ درصد داوطلبان دارای مدرک نظام قدیم هستند.
 
صفر تا صد بزرگترین ماراتن کشور بین پشت کنکوری‌ها و داوطلبان نظام جدید

پیشینه تغییرات نظام آموزشی و نحوه برگزاری کنکور

تغییر نظام آموزشی صرفا به سال ۹۱ برنمی گردد و پیش از این هم نظام تعلیم و تربیت در برگزاری دوره‌های تحصیلی تغییراتی داشته است؛ اواخر دهه ۷۰ بود که نظام ترمی-واحدی به نظام سالی-واحدی تغییر کرد و همین تغییر موجب شد تا آزمون کنکور در اوایل دهه ۸۰ برای داوطلبان نظام جدید و قدیم آموزشی متفاوت برگزار شود هرچند پیش از این هم تغییراتی در نظام آموزشی وجود داشته است که به دنبال آن تغییراتی در کنکور را شاهد بودیم.

امسال و سال آینده هم با توجه به نقطه عطف تغییرات نظام آموزشی، داوطلبان نظام جدید و قدیم آزمون‌هایی متفاوت را تجربه خواهند کرد و آنطور که مسئولان سازمان سنجش می‌گویند منابع امتحانی برای آنها متفاوت است.
 
صفر تا صد بزرگترین ماراتن کشور بین پشت کنکوری‌ها و داوطلبان نظام جدید

برگزاری کنکوری همزمان با سوالاتی متفاوت

تغییر و تحولات در نظام آموزش به کتاب‌های درسی هم رسید بنابراین داوطلبان نظام جدید و قدیم در آموزش برخی مطالب نسبت به هم متفاوت هستند؛ همین موضوع و به عبارتی دیگر نگرانی داوطلبان پشت کنکوری موجب شد تا برگزار کنندگان بزرگترین ماراتن علمی کشور به طراحی دو نوع سوال برای داوطلبان بپردازند و بر این اساس کنکور سراسری سال ۹۸ و ۹۹ با دو نوع سوال برگزار خواهد شد؛ البته سرفصل‌های مشترک بین کتاب‌های نظام جدید و قدیم سوالات یکسانی دارد و در موارد غیر مشترک سوالات متفاوت می‌شود.

با توجه به اینکه سرفصل‌های مشترک برای داوطلبان هر دو نظام آموزشی یکسان است بنابراین پشت کنکوری‌ها شانس بیشتری برای انتخاب پاسخ درست دارند چرا که هم با نحوه سوالات در سال گذشته آشنا شدند و هم آنکه فرصت بیشتری برای بهره‌گیری از کتاب‌های تست داشته‌اند از طرفی دیگر نظام جدیدی‌ها تا همین چند روز پیش باید دروس پایه دوازدهم را هم می‌گذراندند بنابراین انرژی آنها بین کنکور و امتحان پایان ترم تقسیم شده است.

با توجه به شایعات موجود ابهامات و نگرانی‌های بسیاری برای داوطلبان نظام جدید و قدیم به ویژه برای رقابت در کرسی‌های رشته‌ها و دانشگاه‌های خاص وجود دارد چرا که بعد از حدود دو دهه بار دیگر تغییر و تحولاتی در نظام یکسان کنکور اعمال می‌شود.
 
صفر تا صد بزرگترین ماراتن کشور بین پشت کنکوری‌ها و داوطلبان نظام جدید

آخرین بازماندگان نظام قدیم قربانی تغییرات می‌شوند؟

چندی پیش بود که ابراهیم خدایی رئیس سازمان سنجش اعلام کرد امسال آخرین دوره کنکور را برای نظام قدیم برگزار می‌کنیم با وجود اعلام این خبر و حجم بالای پشت کنکوری‌ها برای تصاحب کرسی‌های خاص دانشگاه‌ها بی شک برخی از نظام قدیم‌ها هم پشت کنکور خواهند ماند و باید شانس خود را در کنکور ۹۹ امتحان کنند با وجود این شرایط تغییر نکردن سوالات برای آنها زیان‌آور است به همین دلیل و با هدف جلوگیری از اجحاف در حقوق آنها کنکور ۹۹ هم با دو نوع سوال برگزار خواهد شد.

اعمال سوابق تحصیلی برای نظام جدید و قدیم آموزشی

موضوع اعمال سوابق تحصیلی یکی از پر چالش‌ترین مسائل در حوزه کنکور به ویژه کنکور ۹۸ بود و پس از اختلاف‌ها و کشمکش بسیار آموزش و پرورش و شورای سنجش و پذیرش مبنی بر اعمال تاثیر قطعی سوابق تحصیلی، در نهایت با فشار‌های بیرونی همچنان سوابق تحصیلی با تاثیر مثبت برای داوطلبان کنکور برای داوطلبان نظام جدید و قدیم در نظر گرفته می‌شود.
 
علی رغم اعتراضی که آموزش و پرورش نسبت به سوابق تحصیلی و نادیده گرفتن طرح‌ها و برنامه‌ها در امتحان‌های نهایی داشت، اما در نهایت سوابق مثبت برای هر دو گروه داوطلبان نظام جدید و قدیم آموزشی اعمال خواهد شد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار