تله‌ای از جنس اعتیاد در کمین خانم‌های علاقه‌مند به لاغری / چرا سیگار برای بانوان به ژستی روشنفکرانه تبدیل شد؟

مصرف سیگار و دخانیات وجهه نا‌مناسب خود را از دست داده است و کشیدن سیگار در بین جوانان و به خصوص دختران جوان به یک پرستیژ تبدیل شده است که عوارض خطرناکی را برای جامعه به همراه دارد


به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان ، این روزها اگر چرخی در خیابان‌های شهرهای بزرگ کشور بزنید با زنان و دختران بسیاری مواجهه می شوید که بدون هیچ واهمه و خجالتی از قضاوت عمومی سیگار می‌کشند. رواج روزافزون سیگار در میان جوانان بویژه دختران فاجعه غمباری است که در آینده نزدیک عوارض زیانباری به همراه خواهد داشت. این گرایش بیش از اینکه هر زمینه روحی و روانی داشته باشد، تقلید کورکورانه‌ای است از فرهنگ غرب و به نوعی امروزه در میان نسل جوان به نوعی پرستیژ محسوب می‌شود. سلامت جسمی و روحی‌‌روانی هر جامعه‌ای بیش از هر چیز در گرو سلامت دختران مادران فردا است. 

مهدیه اسدی مقدم روانشناس بالینی و آسیب شناس اجتماعی  درباره این معضل  نگران کننده اجتماعی اظهار داشت: متاسفانه از سازمان‌های مربوط به مواد مخدر و سایر ارگان‌های وابسته، آمار‌‌ها و خبر خوبی در رابطه با استعمال دخانیات در دختران در دست ندارند و طبق برآوردها، آمار استعمال سیگار و قلیان در دختران نسبت به دو سال قبل بیشتر شده است و جالب اینکه این آمار در پسران سیگاری روز به روز در حال کاسته شدن است.

هنجار شکنی در سینما در زمینه مصرف دخانیات/ تله‌ای از جنس اعتیاد در کمین علاقه‌مندان به لاغری

وی  یکی از علت‌های گرایش دختران به سیگار  را  مُد شدن این رفتار ناسالم عنوان کرد و گفت:گرایش به کشیدن سیگار  که تا چند سال پیش به مثابه یک رفتار هنجارشکنانه بود، میان دختران به نوعی مد تبدیل شده است.

این آسیب شناس اجتماعی، جلب توجه کردن را عاملی مهم در سیگاری شدن زنان دانست و گفت: برخی از زنان به دنبال کسب وجه تمایز در مقابل مردان  و به نوعی دیده شدن خود هستند و این را می‌خواهند با نوعی ژست سیگار کشیدن نشان دهند و این جلوه‌گری به کافه‌ها و پارک‌ها و محیط دیگری سرایت کرده است.


بیشتر بخوانید: نیکوتینِ سیگار الکترونیکی عامل تشدید برونشیت


وی با اشاره به نتایج برخی آمارها از اینکه جمعیت زنان و دختران سیگاری در دو سال گذشته بسیار رو به افزایش رفته است، گفت: چرا فیلم‌سازان ما وقتی می‌خواهند یک خانم سلبریتی را خاص و توانمند معرفی کنند، او را با ژست سیگار نشان می‌دهند.

این روانشناس بالینی تصریح کرد: وقتی در سینما که به نوعی الگوی رفتاری جوانان است، سیگاری بودن زنان  به عنوان یک رفتار بهنجار نشان داده می‌شود، آیا می‌توان از زنان و دختران خواست که سیگار را کنار بگذارید.

اسدی مقدم خطاب به والدین گفت: شکست‌های عاطفی و طرد شدن از خانه و جامعه از دیگر عوامل سیگاری شدن دختران  است و توصیه به خانواده‌ها این است که برای دیده شدن فرزندانشان، توجه کافی  نسبت به آنها داشته باشند.چراکه دختران بیش از این‌ها به توجه و حمایت پدر و مادر خود نیاز دارند.

این آسیب شناس به برخی تبلیغات گول زننده در سطح اجتماع  اشاره کرد و گفت: جالب است وقتی با برخی از خانم‌های سیگاری یا معتاد به مواد مخدر گفت‌و‌گو  می‌کردم، آنها اینطور عنوان می‌کردند که دلیل روی آوردنشان به این مواد این بوده که از جایی شنیده بودند که کشیدن فلان ماده باعث می‌شود اشتها کور شود و تناسب اندام بهتری پیدا کنند و به راحتی در دام مواد گرفتار شده اند که این نیازمند این است که رسانه‌های جمعی این‌گونه تبلیغات گول زننده را بررسی و  خنثی کنند.

اسدی مقدم با بیان اینکه رفتارهای والدین و استعمال دخانیات نیز می‌تواند الگویی برای استفاده جوانان از این مواد باشد، ابراز داشت: وقتی پدر یا مادر خانواده در کنار فرزندانشان قلیان می‌کشند آیا می‌توان دختر یا پسرشان  را مجاب کرد که قلیان ضرر و زیان دارد؟ نقش والدین در چگونگی پیشگیری و عدم مصرف دخانیات و مواد مخدر فرزندان  بسیار مهم است.

وی به عزم جدی فرهنگسازی توسط دستگاه‌های مربوطه اشاره کرد و گفت: متاسفانه استعمال سیگار در بین زنان به یک  پز روشنفکرانه تبدیل شده است و اگر خانمی آن را به دست بگیرد  به قول امروزی‌ها باکلاسی است و برای تغییر این فرهنگ اشتباه نیازمند عزم جدی دستگاه‌ها و سازمان‌های مربوطه هستیم.

منبع: فارس

انتهای پیام/

 

چرا سیگار میان برخی از زنان تبدیل به ژست روشنفکرانه شد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.