رئیس سازمان نقشه‌برداری کشور:

واگذاری کنترل کیفی نقشه‌برداری به بخش خصوصی/ ایران در حوزه نقشه‌برداری نقش کلیدی دارد

شفیعی گفت: برای افزایش کیفیت در حوزه نقشه‌برداری و هیدروگرافی باید نظارت‌ها به بخش خصوصی واگذاری شود.

واگذاری کنترل کیفی نقشه‌برداری به بخش خصوصی/ ایران در حوزه نقشه‌برداری نقش کلیدی داردبه گزارش خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، مراسم روز جهانی هیدروگرافی امروز با حضور کارشناسان، مسئولان و مدیرعامل سازمان بنادر و  دریانوردی برگزار شد.
در این مراسم مسعود شفیعی، رئیس سازمان نقشه‌برداری کشور و عضو کمیته هیدروگرافی با بیان اینکه قرار نیست هیدروگرافی یک گستردگی ایمنی را در حوزه دریانوردی ایجاد کند، گفت: برخی تصور می‌کنند که هیدورگرافی تنها در حوزه ایمنی استفاده می‌شود؛ اما برخلاف تصور افراد هیدروگرافی در شناسایی وضعیت  بستر مسیرهای منتهی به بنادر و همچنین توسعه زیرساخت‌های ساحلی و فراساحلی نقش بسیار مهمی دارد.

وی با بیان اینکه هیدروگرافی امروز هر نوع ابتدا و انتهای دریا را تعریف می‌کند، گفت: از این موضوع در حوزه حمل و نقل دریایی و بهره‌برداری از آن و همچنین ایجاد تعاملات زیست محیطی دریایی هم استفاده می‌شود.

رئیس سازمان نقشه‌برداری کشور  تصریح کرد: دانش‌ و علم هیدروگرافی بسیار گسترده است و ما متناسب با حجم دریاها و رودخانه‌ها می‌توانیم نقشه‌های مرتبط با آن را تعریف کنیم.

شفیعی با اشاره به اینکه طبق ماده ۱۱ قانون احکام داخلی توسعه کشور همه فعالیت‌های مرتبط با نقشه‌برداری بر عهده سازمان نقشه‌برداری گذاشته شده و سال‌های متوالی است که ما برداشت و تغییرات مبتنی بر این موضوع را دنبال می‌کنیم.

رئیس سازمان نقشه‌برداری کشور توضیح داد: نظارت بر فعالیت‌های نقشه‌برداری بر عهده این سازمان گذاشته شده و از سوی دیگر نظارت بر قراردادهای اجرایی کشور و همچنین  حاکمیت دولتی در این حوزه نیز بر عهده سازمان نقشه‌برداری کشور گذاشته‌اند.

وی اظهار کرد: در گذشته نظارت‌های میدانی انجام می‌شد و همین موضوع موجب ارتقای کمی و کیفی فعالیت‌های نقشه‌برداری می‌شد؛ اما هم اکنون باید فعالیت‌های سازمان نقشه برداری متمرکز شود و محدود به قراردادهای بین کارفرما و مشاور شود.

رئیس سازمان نقشه‌برداری کشور اظهار کرد: هر پروژه نقشه‌برداری که در این حوزه وجود دارد باید بر اساس قراردادها و مستندات به صورت میدانی و اسنادی مورد بررسی قرار گیرد.

شفیعی تأکید کرد: موضوع نظارت باید  تبدیل به یک فرهنگ ملی شود و در این بخش باید اطلاعات مکانی خود را تکمیل کنیم که در این حوزه باید بخش خصوصی پرچم‌دار باشد.

وی یادآوری کرد: نحوه نظارت بر حاکمیت این فعالیت‌ها باید به گونه‌ای باشد که بتواند کیفیت کارها را ارتقا دهیم و فعالیت‌های ما باید با استانداردهای روز دنیا  مطابقت داشته باشد و ما باید تناقض‌ها و تعارض‌های موجود در این حوزه را به حداقل برسانیم تا بتوانیم یک کار نقشه‌برداری و هیدورگرافی استانداردی را تحویل دهیم.

رئیس سازمان نقشه‌برداری کشور گفت: به زودی چارچوب‌های جدید سازمان نقشه برداری اعلام می‌شود و ما در این حوزه  از تمام مشاوران ذی‌صلاح برای تثبیت جایگاه خود استفاده خواهیم کرد.

شفیعی گفت: نظارت بر کنترل کیفی و کمی از سوی شرکت‌ها به عنوان یک بازوی همکار باید وجود داشته باشد تا فعالیت‌های نقشه‌برداری به صورت فرآیندهای عملیاتی اجرا شود.

رئیس سازمان نقشه‌برداری کشور اظهار کرد: بر اساس پارامترها باید مؤلفه‌های کیفی در انجام فعالیت‌ها رعایت شود و تمام این کیفیت‌ها با سرعت ارتقا یابد.

وی گفت: باید با کمک بخش خصوصی بتوانیم به یک هیدروگرافی پویا و با سرعت العمل بالا دست یابیم.

رئیس سازمان نقشه‌برداری کشور با بیان اینکه کشور ایران در مقایسه با سایر کشورها در حوزه نقشه‌برداری و هیدروگرافی بسیار تأثیرگذار است، تصریح کرد: ما باید در این مرحله به حوزه‌ای دست یابیم تا در بخش هیدروگرافی به یک نقش کلیدی تبدیل شویم.

شفیعی گفت: کشور ایران در منطقه یک مرجع به شمار می‌رود و ما در حوزه هیدروگرافی باید به موفقیت‌های بیشتری دست یابیم.

انتهای پیام /

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار