۳ ویژگی مهم رئیس قوه‌قضائیه برای تغییر

نایب‌رئیس کمیسیون قضایی مجلس در گفتگویی به تبیین ویژگی‌های مهم رئیس قوه قضاییه در خصوص تغییر پرداخت.

گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، رئیس دستگاه قضا یکشنبه‌شب به گفت‌وگوی زنده تلویزیونی با مردم نشست و از اقداماتش در همین گام‌های چندماهه گفت و برنامه و راهبرد‌های قوه قضائیه را هم شرح داد. ابراهیم رئیسی به‌درستی می‌داند که اعتماد با بخشنامه و سخنرانی و اطلاعیه به دست نمی‌آید از این رو تاکید کرد عزم‌شان جزم است عملکردشان به‌گونه‌ای باشد که از آن طریق اعتماد و اطمینان مردم را به خود جلب و بر سرمایه اجتماعی قوه قضائیه بیفزایند. رئیسی می‌گوید اینکه مردم احساس کنند مسئولان درد آن‌ها را می‌شناسند و اجرای عدالت، اعتمادشان را بالا خواهد برد.

۳ ویژگی مهم رئیس قوه‌قضائیه برای تغییر


 

بیشتربخوانید: خبر خوش رئیسی برای ۷۰۰۰ پذیرفته شده آزمون استخدامی قوه قضاییه/ پایان ۲ سال انتظار برای استخدام


رئیس دستگاه قضا همچنین خبر داد که طی سه ماه اخیر شورای حقوق شهروندی (متشکل از مسئولان قضایی و مسئولان غیرقضایی) را فعال کرده‌اند. او اشاره‌ای هم به مشکلات و ابهامات قانون حقوق شهروندی داشت و آزادی‌های مشروع را از جمله نواقص این قانون خواند. رئیس دستگاه قضا صیانت از آزادی‌های مشروع را از وظایف قوه قضائیه خواند. رئیسی همچنین بر اجرایی و فعال شدن سامانه رسیدگی به اموال مسئولان از دوماه آینده خبر داد و تاکید کرد که اولین نفری خواهد بود که اموال خود را اعلام می‌کنم. رئیسی تاکید دارد به قول معروف، «بزن دررو» نیست که فردی رشوه‌ای بگیرد و فسادی کند و موضوع تمام شود، بلکه حکم ابطال و پیگیری می‌شود تا مساله فساد ریشه‌کن شود. در همین راستا برخورد با ۶۰ قاضی متخلف را شروع مقابله با فساد در دستگاه قضایی خواند. پیشگیری از وقع جرم از دیگر محور‌های سخنان رئیس جدید قوه قضائیه در ساختمان شهدای سرچشمه بود. قانون مربوط به پیشگیری از جرم چهار سال پیش تصویب شده است با این حال رئیسی خبر داده بود. در همین چند ماه رسیدنش به کرسی ریاست قوه برای اولین بار جلسه شورای‌عالی پیشگیری از وقوع جرم را تشکیل داده‌اند. تقلیل حساب‌های قوه‌قضائیه به پنج حساب نیز از دیگر محور‌های سخنان حجت‌الاسلام رئیسی بود. او تاکید دارد که تا پایان سال حتما گزارش کاملی از درآمد‌ها و هزینه‌های این حساب‌ها به مردم داده شود.

به این بهانه، درخصوص عملکرد دستگاه قضا در چند ماه اخیر سراغ نایب‌رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی رفتیم. یحیی کمالی‌پور معتقد است رئیسی در کسوت رئیس قوه قضائیه نسبت به روسای پیشین، سه ویژگی و امتیاز بارز دارد که آن امتیازات می‌تواند بارقه‌ای از امید را در دل مردم ایجاد کند و  گفت: «امتیاز اول اینکه ایشان تنها رئیس قوه قضائیه‌ای هستند که از سطح و بدنه این قوه به ریاست رسید. از این رو زوایای پیدا و پنهان دستگاه قضایی را به‌خوبی می‌شناسد و نسبت به مسائل مختلف این حوزه آگاهی کامل دارد. موضوع دیگر اینکه ایشان از یک پشتوانه مردمی نیز برخوردار است و عملکردشان در دستگاه قضایی و همچنین زمانی که از دستگاه قضایی نیز فاصله گرفته بود، به‌گونه‌ای است که اعتماد عمومی را نیز جلب کرده است.»

نماینده مردم کرمان افزود: «ایشان در مدت مسئولیت در دستگاه قضایی و سایر مسئولیت‌ها از پاکدستی و سلامت نفس برخوردار بوده است. همین خصوصیات و امتیازات مواردی است که می‌تواند ایشان را در پیشبرد بهتر امور کمک کند.»

نایب‌رئیس اول کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس با اشاره به عزم قوه قضائیه در اصلاح خود، گفت: «اولین شرط مصلحان جامعه این است که خودشان سالم باشند و از این رو آقای رئیسی به درستی اصلاح گری را از دستگاه قضایی آغاز کرده‌اند. سالم‌سازی و اصلاح‌گری در دستگاه قضایی به‌طور حتم در جلب اعتماد بیش از پیش مردم و جامعه اثرگذار خواهد بود و باعث شفاف‌سازی در حوزه عملکردی و مبارزه با رانت و فساد خواهد شد.»

کمالی‌پور تاکید کرد: «اقدامات اخیر قوه قضائیه در مدت کوتاه حضور آقای رئیسی در این قوه بسیار ارزشمند است. اقداماتی، چون ابلاغ آیین‌نامه اصل ۱۴۲ قانون اساسی، ایجاد سامانه ثبت اموال مسئولان، پیگیری جهت برون‌رفت از چالش اطاله دادرسی، سالم‌سازی دستگاه قضایی و سایر موضوعاتی که در دستورکار ایشان قرار دارد می‌تواند به مثمرثمری ایشان در دستگاه قضا کمک کند. اگر این حصار‌های چند لایه دور و بر مسئولان شکسته شود و مردم به‌عنوان صاحبان اصلی انقلاب بتوانند نقش خود را به‌خوبی ایفا کنند مطمئنا اثرگذاری خوبی در حوزه سلامت مسئولان خواهد داشت.»

وی در ادامه با اشاره به اهمیت پیشگیری از وقوع جرم گفت: «مجازات اولین راه‌حل برای برخورد با مشکلات نیست و باید به‌عنوان آخرین راه در نظر گرفته شود. همان‌طور که آقای رئیسی هم تاکید دارند پیشگیری از وقوع جرم باید در حوزه قضایی به‌عنوان یک اصل مورد توجه قرار بگیرد. البته پیشگیری از وقوع جرم تنها برعهده قوه‌قضائیه نیست و سایر قوا و ارگان‌ها از جمله دولت و مجلس باید در این مسیر گام بردارند.»

کمالی‌پور نحوه تعامل قوه قضائیه در دوره جدید را بسیار خوب توصیف و خاطرنشان کرد: «در این مدت جلسات مشترک متعددی با نمایندگان مجلس و سایر دستگاه‌ها برگزار شده که از عزم قوه‌قضائیه برای تعامل با سایر ارگان‌ها برای برطرف کردن مشکلات خبر می‌دهد. این جلسات با اعضای کمیسیون قضایی مجلس نیز صورت گرفته و قرار بر این است که هر چند ماه یکباراین جلسات تکرار شود تا تعامل بین دستگاهی بین قوه تقنین و قوه قضا مستحکم‌تر باشد تا نتیجه آن ان‌شاءالله یک همفکری برای برون‌رفت از مشکلات شود.»

نایب‌رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس با اشاره به شأن قانونگذاری مجلس، گفت: «این شأن بیش از هر کمیسیون به کمیسیون حقوق و قضایی مجلس مربوط است. در حال حاضر ۳۳ درصد دستورکار صحن مجلس، عملکرد کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس است. در حال حاضر اصلاح قانون آیین دادرسی کیفری و مواردی که از طرف رئیس قوه قضائیه به‌عنوان موانع تسریع رسیدگی‌ها اعلام شده، در دستور کار کمیسیون قضایی مجلس قرار گرفته و به‌زودی در نوبت صحن علنی نیز قرار خواهد گرفت. طرح اصلاح قانون دیوان عدالت اداری را نیز امروز (سه‌شنبه) به اتمام می‌رسانیم و به صحن علنی خواهیم رساند. هر جا قوه قضائیه مانعی داشته باشد که آن مانع ناشی از خلأ قانون یا عدم وجود قانون یا قوانین منسوخ یا معارض باشد، کمیسیون قضایی مجلس ظرفیت رفع موانع و سهل کردن مسیر قوه قضائیه را دارد.»

کمالی‌پور افزود: «در بحث مبارزه با فساد شاهدیم که طرح اعاده اموال نامشروع در دستور کار قرار گرفت و موادی از آن تصویب شد. اصل ۴۹ قانون اساسی که ۴۰ سال روی زمین مانده بود فاز عملیاتی آن آغاز شده است. این اصل به اعاده اموال نامشروع اعم از اموال ناشی از فساد، رانت، ارتشا و اعمال مجرمانه و... می‌پردازد. آیین‌نامه اصل ۱۴۲ قانون اساسی نیز ابلاغ شد و در کنار آن اجرای سامانه ثبت اموال مسئولان و مواردی از این قبیل قطعا به مبارزه با رانت و فساد و اعتماد‌سازی عمومی و اجرای شفافیت در جامعه کمک خواهد کرد.»

منبع: روزنامه فرهیختگان

انتهای پیام/

ویژگی های آیت الله رئیسی  در ایجاد تغییر

برچسب ها: قوه قضاییه ، خواندنی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۱ ۰۴ تير ۱۳۹۸
برایتان آرزوی سلامتی و طول عمر دارم سید
آخرین اخبار