تشویق زنان روسی به فرزندآوری

دولت روسیه سالانه بیش از ۳۰ درصد از بودجه سالانه خود را در بخش سیاست‌های اجتماعی هزینه می‌کند که اعطای کمک هزینه‌های متعدد به فرزندآوری و حمایت از خانواده از جمله آن است.

خدمات فوق‌العاده روسیه برای تشویق به فرزندآوریبه گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، روسیه با جمعیتی بالغ بر ۱۴۳ میلیون نفر، نهمین کشور پرجمعیت جهان است. جمعیت این کشور از سال ۱۹۵۵ تا ۲۰۱۹، با نرخ کمی در حال افزایش بوده و از ۱۱۱ میلیون نفر به مقدار کنونی رسیده است. نرخ باروری این کشور در سال ۱۹۵۵، ۲.۸۵ بوده که با کمی کاهش، هم اکنون به ۱.۷۱ رسیده و حدود ۵ سال است که در همین مقدار ثابت بوده است.

در سال‌های اخیر در کنار مشکل کمبود جمعیت و کاهش نرخ باروری، پیری جمعیت نیز به تدریج گریبان گیر این کشور شده تا آن جا که میانگین سنی جمعیت این کشور که در ۱۹۵۵، ۲۶ سال بوده، هم اکنون به حدود ۳۹ سال رسیده است و براساس پیش بینی ها، همچنان سیر صعودی خواهد داشت.

اختصاص ۳۰ درصد بودجه دولت روسیه به سیاست‌های اجتماعی
دولت روسیه در راستای افزایش جمعیت سیاست‌های گوناگونی را وضع و اجرا می‌نماید. حدود یک سوم بودجه روسیه به اجرای سیاست‌های اجتماعی اختصاص یافته است، این برنامه‌ها شامل کمک هزینه‌ها و مشوق‌های متنوعی می‌شود که برای حمایت از خانواده‌ها در نظر گرفته شده است.

سیاست‌های اجتماعی (شامل حمایت از خانواده‌ها و تامین اجتماعی) بخش عمده‌ای از هزینه‌های روسیه را به خود اختصاص می‌دهند. به عنوان مثال در سال ۲۰۱۴، حدود ۳۱ درصد از بودجه فدرال و محلی که معادل ۱۱.۹ درصد از تولید ناخالص داخلی (GDP) این کشور است، صرف سیاست‌های اجتماعی شده است. این مقدار بدون در نظر گرفتن هزینه‌های سلامت، آموزش و پرورش، ورزش و فرهنگ محاسبه شده است.

حمایت ویژه دولت روسیه از فرزندآوری و خانواده
بخش عمده هزینه‌های سیاست‌های اجتماعی روسیه مربوط به تامین اجتماعی است. در سال ۲۰۱۴، این بخش، حدود ۷۳ درصد از این هزینه‌ها را تشکیل می‌داد. همچنین، از سال ۲۰۱۰، هزینه‌های مربوط به حمایت از خانواده‌ها و فرزندآوری همواره افزایش یافته است. اگرچه این بخش از هزینه‌ها تنها کمتر از ۵ درصد از هزینه‌های سیاست‌های اجتماعی را تشکیل می‌دهد.

در کنار کمک‌های فدرال، برخی فرمانداری‌های محلی نیز مشوق‌های خاصی را در نظر گرفته اند. برای مثال در مسکو مادرانی که سه قلو به دنیا بیاورند، کمک هزینه‌ای به ارزش ۱۵۰ هزار روبل، معادل حدود ۲۴۰۰ دلار، دریافت می‌نمایند.

پاداش فرزندخواندگی در روسیه
بیشترین کمک هزینه‌هایی که به خانواده‌های دارای فرزندخوانده اعطا می‌شود، در شهر ساخالین است. از سال ۲۰۱۴، آن‌ها به ازای هر فرزندی که سرپرستی او را بر عهده بگیرند، ۶۱۷ هزار روبل، معادل حدود ۱۰ هزار دلار می‌پردازند و اگر فرزندخوانده دارای معلولیت باشد، این مبلغ تا یک میلیون روبل، معادل ۱۶ هزار دلار افزایش می‌یابد.

همچنین در منطقه ایرکوتسک خانواده‌هایی که یک یا چند کودک را به فرزندخواندگی بپذیرند، ۱۰۰ هزار رابل، معادل ۱۶۰۰ دلار دریافت می‌نمایند. در بیشتر مناطق دیگر، مسئولین قوانین ملی را اجرا می‌نمایند که شامل کمکی به ارزش ۱۳۷۴۱ روبل، معادل ۲۱۹ دلار، برای هر فرزندخوانده و ۱۰۵ هزار روبل معادل ۱۶۸۰ دلار، برای فرزند معلول می‌شود.

کمک هزینه ویژه دولت روسیه به مادران با بیش از ۲ فرزند
قابل توجه‌ترین کمک مالی، کمکی است که برای تولد فرزند دوم به بعد به مادران اهدا می‌شود و از سال ۲۰۰۷ تا کنون اجرا شده است. این کمک هزینه که «سرمایه مادری» نامیده می‌شود، به طور سالانه و با توجه به تورم تعیین می‌گردد.

همچنین برای جلوگیری از سوء استفاده از این کمک هزینه، چندین محدودیت برای آن در نظر گرفته شده است. معمولا کمک‌ها به صورت پول نقد به خانواده‌ها اهدا نمی‌شود، بلکه به شکل اوراقی است که می‌توان برای اهداف خاصی مانند بهبود شرایط زندگی، از جمله کمک هزینه‌های رهن و اجاره یا تعمیرات یا بهبود منازل، یا تحصیل فرزندان یا تامین اجتماعی از آن‌ها استفاده نمود.

مسئولین و کارشناسان روسی معتقدند سیاست‌های حمایت از خانواده‌ها که در جهت بهبود شرایط جمعیتی کشور بکار گرفته شدند، موثر واقع شده اند. چراکه بر اساس آمار در سال ۲۰۱۴، نرخ تولد در ۶۶ منطقه از روسیه که شامل حمایت از خانواده‌های دارای ۳ یا ۴ فرزند شده بودند، حدود ۲.۴ درصد افزایش یافته است.

منبع: مقاومتی‌نیوز

انتهای پیام/

خدمات فوق‌العاده روسیه برای تشویق به فرزندآوری

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.