گزارش/

جزئیات جریمه تاخیر در پرداخت عوارض آزادراه‌ها/ آیا تمامی مشکلات پرداخت الکترونیکی عوارض حل شد؟

با تغییر روش جریمه پرداخت عوارض الکترونیکی آزادراه ها به جریمه تاخیر در پرداخت، شاهد کاهش مبالغ جریمه‌ها خواهیم بود.

تاپ فردا/////الکترونیکی شدن پرداخت عوارض در تمامی آزادراه‌های کشور/ الکترونیکی شدن پرداخت عوارض آزادراه‌ها یک بازی برد برد استبه گزارش خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،  بسیاری از خودرو‌های سواری و  خودرو‌های سنگین به طور قطع برای یک بار هم که شده  تجربه ماندن در آزادراه‌ها را به دلیل پرداخت عوارض داشته اند، تجربه ای که با رخداد ترافیک به علت پرداخت عوارض آزادراه‌ها باعث افزایش مصرف سوخت و هم چنین هدر رفتن زمان و تصادفات جاده ای می شود.

بسیاری از خودرو‌ها تا پیش از اجرای طرح الکترونیکی شدن عوارض آزادراه‌ها درخواست داشتند که پرداخت کاغذی عوارض برداشته شود چرا که این امر زمینه ساز افزایش میزان ترافیک و تصادفات جاده‌ای می‌شود، همین موضوع باعث شد که  برخی آزادراها یک یا دو باجه خود را الکترونیکی کنند و خودرو ها با تهیه برچسب بدون ترافیک و از مسیر اختصاصی عوارض خود را پرداخت کنند. در این موقعیت بسیاری از مسافران به این فکر افتادند که کاش ما هم امکان استفاده از این سامانه را داشتیم و می‌توانستیم از خط ویژه پرداخت الکترونیکی عوارض عبور کنیم، اما بعد از آنکه عوارض را به صورت کاغذی پرداخت می‌کردند همه چیز فراموش می‌شد.

طرح پرداخت الکترونیکی عوارض آزادراه‌ها از ۲۸ اسفند سال گذشته همزمان با آغاز سفر‌های نوروزی در چهار آزادراه تهران-ساوه، قزوین-زنجان، کرج-قزوین و تهران-قم اجرا شد و به گفته میر شفیع معاون آزادراه‌های شرکت ساخت این طرح تا پایان تیر  امسال به ترتیب در ۱۰ و ۷ آزادراه دیگر اجرایی می‌شود و در مجموع ۲۱ آزادراه تا پایان تیر ۹۸ به پرداخت الکترونیکی عوارض مجهز می‌شوند.
 
 وزارت راه وشهرسازی اعتقاد دارد که بهترین راه حل برای کاهش اتلاف زمان، انرژی و هزینه شیوه‌ای است که همه خودرو‌ها بتوانند عوارض آزادراهی را به صورت الکترونیکی پرداخت کنند البته این صحبت‌های وزارت راه و شهرسازی حدود یک دهه است که مطرح شده و بحث‌ها و صحبت‌های مختلفی در رابطه با اجرای این طرح صورت گرفته است. 
 


 ایده الکترونیکی شدن روش دریافت عوارض آزادراهی در ایران برای نخستین بار به صورت رسمی در خرداد سال ۹۱ با راه‌اندازی یک خط در آزادراه تهران-قم آغاز شد و در سال ۹۲ آزادراه‌های تهران- پردیس و اهواز -بندر امام خمینی هم یکی از خطوط دریافت عوارض خود را الکترونیکی کردند و  این وضعیت تا سال ۱۳۹۴ ادامه یافت.

طرحی که از خرداد سال ۹۲ تا سال ۹۴ دنبال شده بود تنها برای الکترونیکی شدن یک یا دو خط از خطوط ایستگاه عوارضی در کنار باجه‌های دیگر بود، اما از سال ۹۶ ایده حذف کامل روش پرداخت‌های نقدی برای عوارض آزادراهی مطرح شد که در همان دوره عباس آخوندی وزیر سابق راه و شهرسازی اعلام کرد که به زودی با سرمایه گذاری بخش خصوصی طرح الکترونیکی شدن پرداخت عوارض آزادراهی اجرا می‌شود و خیلی زود از یک یا دو مسیر در هر عوارضی به نقطه‌ای خواهیم رسید که دیگر باجه‌ای برای پرداخت نقدی عوارض وجود نداشته باشد، اما متاسفانه این ایده یا طرح در دوران وزیر سابق اجرایی نشد و نهایتا در روز‌های پایانی سال ۹۷ این طرح در چند آزادراه به صورت آزمایشی اجرایی شد.

از کاغذبازی‌ها و ساز و کار بروکراتیک که بگذریم نتیجه این طرح شکل گیری کنسرسیومی از ۸ شرکت قدرتمند و با سابقه کشور است. در مهر  سال ۹۷ با تصویب هیئت وزیران مجوز آغاز به کار طرح الکترونیکی شدن پرداخت عوارض آزادراهی صادر شد و در چهار آزادر راه تهران-قم، تهران -ساوه، قزوین-زنجان و کرج-قزوین اجرایی شد.

بعد از اجرایی شدن طرح الکترونیکی شدن پرداخت عوارض آزادراهی بسیاری از رانندگان و مسافران از وجود مشکلات فنی و اجرایی این طرح گله‌مند بودند به ویژه رانندگانی که آشنایی با پرداخت این نوع عوارض نداشتند نگران این موضوع بودند که بخاطر مشکلات فنی و عدم پرداخت عوارض به طور مدام جریمه شوند، اما بلافاصله کارشناسان این حوزه اعلام کردند که تمامی بخش‌های سخت افزاری و نرم افزاری سامانه چندین بار تست شده و مشکلات کوچک موجود در این زمینه به صورت کامل برطرف شده و هم اکنون این سامانه قادر به اجرا شدن در سراسر آزادراه‌های کشور است.

تمامی مشکلات پرداخت الکترونیکی عوارض برطرف شده است


خیرالله خادمی مدیر عامل شرکت ساخت و توسعه زیربنا‌های حمل و نقل کشور در گفت و گو با خبرنگار راه و شهرسازی،  اعلام کرد که در روش طرح الکترونیکی شدن پرداخت عوارض آزادراهی سامانه‌های خوانش پلاک، خوانش تگ و سایر تجهیزات و متعلقات در نقاط مختلف آزادراه‌ها نصب می‌شود و خودرویی نیاز به توقف برای پرداخت عوارض در همان زمان ندارد، زیرا که اگر راننده‌ای تگ پرداخت را داشته باشد اطلاعات خودرو به صورت خودکار تشخیص داده شده و به مرکز داده ارسال می‌شود.

وی تصریح کرد: برای تایید عبور خودرو از یک دروازه شناسایی چندین مرحله پایش داده با روش‌های نرم افزاری و انسانی انجام می‌شود و با گذشت زمان کمی از اجرای پرداخت الکترونیکی عوارض جاده‌ها این روش در حال تبدیل شدن به شیوه‌ای مرسوم برای کسانی است که رابطه خوبی با فناوری دارند، همچنین افرادی که حداقل یکی از اپلیکیشن‌های اعلام را بر روی گوشی هوشمند خود نصب کرده اند می توانند از این طریق به پرداخت الکترونیکی عوارض خود اقدام کنند.

اصلاح روش جریمه عوارض الکترونیکی آزادراه ها /اتصال تمامی آزادراه‌ها به شبکه سراسری پرداخت الکترونیکی عوارض


حسین میر شفیع معاون آزادراه‌های شرکت ساخت و توسعه زیربنای حمل و نقل کشور در گفت و گو با خبرنگار راه و شهرسازی،  با بیان اینکه در گذشته در بسیاری از آزادرا‌ه‌های کشور شاهد ترافیک‌های بسیار طولانی جهت پرداخت عوارض بودیم گفت: هم اکنون با راه اندازی طرح پرداخت الکترونیکی عوارض شاهد هستیم که خودرو‌ها بدون توقف از این ایستگاه‌ها عبور می‌کنند و دستگاه‌های پلاک خوان با داشتن یک بانک اطلاعاتی کار پرداخت عوارض را انجام می‌دهند.

وی افزود: این دستگاه‌ها با شناسایی شماره موبایل مالک خودرو و همچنین شناسایی پلاک خودرو می‌توانند اقدامات مربوط به پرداخت عوارض را انجام دهند.

میر شفیع اظهار کرد: میزان اشتباه در شناسایی پلاک خودرو از سوی این دستگاه‌ها زیر یک درصد است و این به دلیل پیچیده بودن اقدامات الکترونیکی در این زمینه است که به زودی این میزان از اشکالات هم برطرف می‌شود.

معاون آزادراه‌های شرکت ساخت و توسعه زیربنای حمل و نقل کشور بیان کرد: خوشبختانه اطلاع رسانی از طریق سازمان صدا و سیما و فرهنگ سازی جهت استفاده از این نوع پرداخت‌ها باعث شده است که ابزار‌های الکترونیکی مربوط به پرداخت عوارض در اختیار تمامی مصرف کنندگان و رانندگان قرار گیرد.
 
وی گفت: از ۲۸ اسفند  سال ۹۷ چهار آزادراه به سامانه پرداخت الکترونیکی عوارض متصل شده و در مرحله دوم این طرح که از ۳۱ تیر امسال اجرایی می‌شود در آزادراه‌های تبریز- ارومیه، تهران-پردیس، قزوین-رشت، ساوه-سلفچگان، قم-کاشان، کاشان- اصفهان، تبریز-زنجان، مشهد-باغچه، کنار گذر مشهد و آزادراه بندر عباس امکان پرداخت عوارض به صورت الکترونیکی فراهم می‌شود. در مرحله سوم هم عوارض ۷ آزادراه  ساوه -همدان در دو قطعه، خرم آباد- پل زال، پل زال -اندیمشک، اهواز -بندر امام خمینی، قم -گرمسار و کنار گذر غرب اصفهان به صورت الکترونیکی اخذ خواهد شد. تا پایان تیر امسال امکان پرداخت الکترونیکی عوارض در آزادراه های فوق امکان پذیر می‌شود.

میر شفیع با اشاره به اینکه بخش دیگری از آزادراه‌ها که توسط شرکت‌های خصوصی اداره می‌شوند هنوز الکترونیکی نشده‌اند گفت: در حال رایزنی و هماهنگی برای اتصال این آزادراه‌ها به شبکه الکترونیکی هستیم که به زودی آن‌ها هم به این شبکه متصل می‌شوند، زیرا که مزیت پرداخت الکترونیکی آزادراه‌ها برای تمامی بخش‌ها بُرد بُرد است و منفعت موجود در این طرح بسیار بالاست.

معاون آزادراه‌های شرکت ساخت و توسعه زیربنای حمل و نقل کشور یادآوری کرد: تا پایان سال تمامی آزادراه‌ها به شبکه سراسری پرداخت الکترونیکی عوارض متصل می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه در حال اجرای طرح پرداخت عوارض به صورت پیمایش هم هستیم گفت: هم اکنون زیر ساخت‌های اجرای این طرح در آزادراه تهران- ساوه تا مسیر رباط کریم فراهم شده است. اجرای این طرح  در این آزادراه به صورت پایلوت و آزمایشی است و در صورت اتمام دوران آزمایش در سایر آزادراه‌ها هم اجرایی خواهدشد.

میر شفیع گفت: در این طرح رانندگان به جای آنکه عوارض کل مسیر را پرداخت کنند تنها عوارض مسافت طی شده را پرداخت می‌کنند که همین موضوع باعث ارزان شدن عوارض‌ها می‌شود.در مرحله بعدی  این طرح را در آزادراه کرج- قزوین اجرایی می‌کنیم.

وی با بیان اینکه هم اکنون میزان جریمه عدم پرداخت عوارض ۳۰ هزار تومان است از جایگزین کردن طرح جدید به جای اعمال روش جریمه عدم پرداخت الکترونیک عوارض خبرداد و گفت: این پیشنهاد مورد تایید وزیر راه و شهرسازی قرار گرفته است و به زودی اجرایی خواهد شد. در اجرای این طرح سعی کرده‌ایم جریمه تاخیر در پرداخت را جایگزین کنیم که همین موضوع باعث آسایش بیشتر رانندگان می‌شود.

معاون آزادراه‌های شرکت ساخت و توسعه زیربنای حمل و نقل کشور گفت: بسیاری از رانندگان و مسافران از اجرای این طرح خوشحال می‌شوند و همین موضوع باعث کاهش مبالغ جریمه‌ها هم می‌شود.
 
وی بیان کرد: جریمه تاخیر در پرداخت عوارض حدود  دو هفته  زمان دارد و رانندگان می‌توانند در این بازه زمانی عوارض خود را پرداخت کنند.
 
میر شفیع تصریح کرد: میزان درآمد‌های دولت از محل جرائم با اجرای این طرح کاهش می‌یابد، ما جریمه‌ها را به عنوان یک منبع درآمدی نباید در نظر بگیریم بلکه جریمه‌ها باید یک عامل بازدارنده باشد.

 با توجه به آغاز اجرای طرح الکترونیکی شدن پرداخت عوارض آزادراهی در ۴ آزادراه صاحبان خوردور می‌توانند از طریق اپلیکیشن‌ها، سایت nspay.ir و بانک‌های عامل عوارض خود را در محدوده‌های آزادراه‌ها پرداخت کنند و افرادی که با چنین نرم‌افزار‌هایی آشنایی ندارند می‌توانند از طریق دستگاه‌های کارتخوان که در مجتمع‌های بین راهی در نظر گرفته شده برای پرداخت عوارض خود اقدام کنند.

مکانیزم اخذ عوارض الکترونیکی آزادراه‌ها به گونه‌ای است که با عبور هر خودرو از آزادراه‌های کشور پلاک ماشین ثبت می‌شود و امکان پرداخت از طریق درگاه الکترونیک و یا کیف پول الکترونیک به صورت خودکار فراهم می‌شود علاوه بر این در صورت پرداخت نشدن عوارض پیامکی به صاحب پلاک ارسال و در صورت شارژ کیف پول الکترونیکی در مهلت مقرر این رقم کسر می‌شود همچنین راننده ۴۸ ساعت فرصت دارد تا این مبلغ را با استفاده از درگاه الکرونیکی شبکه شتاب با روش و مکانیزم‌های تعریف شده پرداخت کند و در صورتی که ۷۲ ساعت از زمان عبور از جایگاه اخذ عوارض بگذرد و شخص اقدامی برای پرداخت نکند درصدی به مبلغ اصلی عوارض افزوده می‌شود.

طرح الکترونیکی شدن پرداخت عوارض نقش بسیار موثری در کاهش میزان ترافیک آزادراه‌ها و همچینین صرفه جویی در زمان و هزینه مسافران دارد و امیدواریم هر چه زودتر دولت با همکاری بخش خصوصی بتواند این طرح را در تمامی آزادراه‌های کشور اجرا کند.
 
گزارش از رامین بختیاری

انتهای پیام/
 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۶۶
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ابراهیم
۰۰:۵۱ ۲۹ بهمن ۱۴۰۰
سلام بجای اینکه پیام پرداخت الترونیکی بیاد همون لحظه پیامک جریمه برام اومد زیر بار هم نمیرند پول جریمه رو بدند میگن اشتباه شده
Iran (Islamic Republic of)
سیاوش
۰۸:۵۶ ۲۴ بهمن ۱۴۰۰
برچسب الکترونیک دارم موجودیش ۲۰۰۰ تومان کم بوده خودکار کم نشده در نرم افزار پرنا هم بدهی تردد نیومده که پرداخت کنیم. افزایش موجودی دادم می‌گن ۷ روز گذشته ۴۲۰۰۰ جریمه میشی!! این مسیر همیشگیم نیست۱۴۰۰۰ پول شارژم که بر نمی گردد. ۵۲۰۰ باید بدم خلافی بگیرم جریمه رو پرداخت کنم. یعنی برای عوارض ۶۰۰۰ تومانی ۶۲۰۰۰ تومان پر اخت کردیم. روی چه منطقی، طبق کدوم قانونی، کدام اسلام اینگونه با مردم برخورد می کنید؟! هیچ ملکی با ظلم پایدار نمی‌مونه.
Iran (Islamic Republic of)
مت
۱۵:۲۱ ۱۹ خرداد ۱۴۰۰
بابا نه پیانو میاد میاد نه هیچی توی آپ هم بعد از ۲روز دیگه میاد عوارض
خب چرا اینهمه جریمه میکنید یکی به داد برسه خبرنگارها چی کارمیکنه یکی یه گزارش بگیره پیگیری کنید ترو بخدا
Iran (Islamic Republic of)
حجازی
۱۲:۲۰ ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۰
همه جور دارن پول اضافی میگیرن واقعا به این پول گیری چی میگن .........
ماشین پراید من مدل سال ۸۲ ست توو عوارض شهرداری اومده چون بیشتر از ده سال عمره ماشین هست علاوه بر عوارض سالیانه که اون رو هم اضافه کردن شهرداری عوارض گذاشته برای این مدت اضافه بر ده سال
Iran (Islamic Republic of)
حمید رضا
۲۳:۰۹ ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۰
کجای دنیا اخه برای عوارض ۲۰۰۰ هزار تومنی بعد از ۴۸ ساعت ۴۰ هزار تومن جریمه میکنن ...همون عوارض هم بخوای بدی که جریمه نشی اصلا نمیتونی بدی هیچ کدوم از برنامه ها عمل نمیکنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۷ ۲۵ بهمن ۱۳۹۹
چرا کسی به داد ما نمیرسه من کارگر ۴۰ تا جریمه ۴۰۸۰۰ دارم در حالی که همه عوارض هار ریختم چرا این عوارضی جاده ساوه خراب نمیشه خدا
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۰۹:۲۶ ۱۸ بهمن ۱۳۹۹
سلام
متاسفانه ارگانها و نیروی انتظامی از بی حس شدن مردم دارن سود می برند و از این قضیه برای درامد کسب کردن استفاده می کنند.
اینکه شما برای تاخیر عوارض چندرقاض که گاها خیلی ها از یاد میبرن نه به عمد پلیس بیاد و جریمه تخلف ثبت کنه نه جریمه دیرکرد از اون کارهای غیر انسانیه.
وقتی بستر دولت الکترونیک رو نداریم بهتر همه چیز به همون شکل سنتی بمونه یا ترکیبی باشه شاید صف ایستادن و پرداخت پول خرد واسه خیلی ها این دردسر ها رو هم نداشت.
اونهم خیلی از اینها برای کسایی هستش که از قسمت بسیار کمی از آزاد راه استفاده کردند و خارج شدند.
به نظر این قانون جریمه 41000 تومانی برای تاخیر در پرداخت 1200 تومن یک فاجعه قانونیه.
پولش از حروم ترین پولهاییه که به صندوق دولت وارد میشه و شاید واسه خیلی ها این اهمیت داشته باشه.
United States of America
مهدی
۱۶:۳۱ ۱۸ دی ۱۳۹۹
من یه پراید مدل پایین دارم ۲ میلیون جریمه شدم برای ۲۰۰ تومن عوارض توانایی پرداخت رو ندارم فکر کنم دولت میخواد همین پراید درب و داقونم ازم بگیره ۲۰ میلیون میرزه ماشین یه سال دیگه ماشین رو بهشون میدم خلاص
United States of America
خالد
۱۶:۲۷ ۱۸ دی ۱۳۹۹
اخه کجای این دنیا برای ۱۲۰۰ تومن خالی ۱۶۰۰۰۰ تومن جریمه باید بدی چرا اخه خدا رو خوش میاد من پول ۲ روز کارگری کردنم رو بدم جریمه مگه حکومت اسلامی نیست؟؟؟
United States of America
امید
۱۶:۲۱ ۱۸ دی ۱۳۹۹
من کارگر از رباط کریم تا اسلامشهر میرم بخاطر ۲۰۰ تومن عوارض بالای ۲ میلیون جریمه شدم حقوق من ۲/۸۰۰ تومنه از چی پرداخت کنم این جریمه رو همینجوری هم تو خرج موندم هیچ ارگانی هم جواب گو نیست .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۵ ۰۲ دی ۱۳۹۹
من زمانی که ماشینم رو خریداری کردم شماره موبایل نفر قبلی در سیستم ثبت شده است و من هیچ اطلاعی در خصوص هشدار جریمه دریافت نکردم.چرا باید مشمول جریمه بشم .حداقل اطلاع رسانی رو از طریق اخبار انجام بدید مثل بقیه موارد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۴۶ ۲۸ آذر ۱۳۹۹
مدت ۴۸ زدن و به کسی هم اطلاع ندادن و دارند جیب مردم خالی میکنن
Iran (Islamic Republic of)
مهدی امیری
۰۶:۳۷ ۲۶ آذر ۱۳۹۹
این دیگه چه سیستمیه ۱۰تاجریمه اومد برام .بایدچکارکنم .اطلاع رسانی کنید حداقل
Iran (Islamic Republic of)
حسن۱۳۴۸
۰۷:۳۱ ۲۵ آذر ۱۳۹۹
سلام بنده هر روز از عوارضی قم روبروی حرم امام رفت و برگشت روزانه تردد دارم ولی در سامانه تاپ اکثر ترددها ثبت نمیشه .
در حالی که میگید هیچ مشکلی نداریم. برای ثبت .
یک پیشنهاد : لطفا مدت زمان پرداخت را طولانی تر کنید چون کسی که هروز تردد داره نمیتونه هرروز بره و پرداخت کنه . حداقل ماهانه کنید . چون الان بعد ۴۸ ساعت ۴۰ هزار جریمه میشی برای مثلا ۱۲۰۰ تومان
Iran (Islamic Republic of)
علیرضا
۰۰:۴۱ ۲۲ آذر ۱۳۹۹
از روزی که عوارض الکترونیکی شد من عوارضم رو پرداخت کردم. اون اوایل بعضاً 6تا8 ماه طول میکشید عوارض ثبت بشه توی سیستم و جریمه ای در کار نبود با این حال ما پرداخت میکردیم. حالا به خاطر اینکه جریمه ی 2000تومنی، 2 روز دیر شده؛ 80 هزار تومن جریمه کردن. واقعا اگر این ظلم نیست پس چیه؟ خبرنگاران عزیز لطفا پیگیری کنید. باتشکر
Iran (Islamic Republic of)
حبیب عابدی
۲۲:۲۲ ۲۱ آذر ۱۳۹۹
قبلا هر سری از عوارضی رد میشدیم ۵۰۰ تومن میدادیم تمام الان هر سری رد میشیم اگر پرداخت نکنیم ۴۰۸۰۰ تومن باید جریمشو بدیم برای من در عرض سه هفته نزدیک یک میلیون اینجوری جریمه اومده یعنی چی این چه قانونیه این چه عدالتیه توی یک روز دو بار ۴۰۸۰۰ تومن جریمه بشی یکی به دادمون برسه
Iran (Islamic Republic of)
محمد اصلی بیگی
۱۴:۳۵ ۲۰ آذر ۱۳۹۹
سلام
چرا وقتی جریمه های بزرگراه اعمال شد،همون موقع درج نشد و پیامکش نیومد اما به یکباره در آبان ماه جریمه ها اعمال شد و شوکه شدیم؟
یعد از گذشت یک ماه متوجه جریمه های میلیونی شدیم
آیا این ظلم به مردم نیست؟
این همان سعادتی بود که قولش رو به مردم میدادید؟
Iran (Islamic Republic of)
محسن کبیری
۲۳:۰۷ ۱۶ آذر ۱۳۹۹
سلام من کیف پولم شارژ داشت بازم جریمه شدم ۱۵ تا۴۰۸۰۰۰ رفتم میگن سیستم زده دست ما نیست کی باید جواب بد ۱۲۰ ۱۴۱ راهور شهر سازی کی این درست نیست
Iran (Islamic Republic of)
میلاد
۱۹:۴۵ ۱۴ آذر ۱۳۹۹
لطفا درست کنید این سیستمو
من محل کارم بعد از عوارضیه، عوارضو هم پرداخت میکنم الان 970 هزار تومن جریمه دیر کرد اومده برام
Iran (Islamic Republic of)
مهدی رستمی
۱۴:۰۴ ۱۳ آذر ۱۳۹۹
سلام ، شما را قسم به وجدانتان می دهم با مردم این رفتار را نکنید.فرض کنیم به هر دلیلی این عوارض دیر پرداخت شد باید جریمه دیر پرداخت شدن تناسب معقولی با اصل مبلغ عوارض داشته باشد نه اینکه جریمه چهل برابر اصل باشد.
Iran (Islamic Republic of)
حسین
۰۴:۱۲ ۱۳ آذر ۱۳۹۹
من هر ده روز یکبار عوارض ازادراه را پرداخت ‌کردم ولز بدایم جربمه سنگبنب امدا چه باید بکنم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۴۴ ۱۱ آذر ۱۳۹۹
واسه من 17 تا جریمه ۴۰۸۰۰ تومنی اومده به دلیل تاخیر در پرداخت عوارضی.... چرا دارید مردم رو اذیت میکنید آخه ...من همه عوارضی هارو بعد اینکه پیامکش میاد پرداخت میکنم .نزدیک ۷۰۰ هزار تومن جریمه اومده!!! چرا آخه؟؟؟؟ بی کی بگیم ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۲ ۱۰ آذر ۱۳۹۹
سلام. من شخصا هر روز یک بار باید از تهران به سمت پرند برم و برگردم چون محل کارم اونجاس.الان استعلام گرفتن بخاطره چارصد تومن بدهی سه میلیون تومن جریمه کردن فعلا.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۲ ۰۸ آذر ۱۳۹۹
بخاطر سه هزار تومان بدهی دویست هزار تومان جریمه بشی
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۰۹:۲۰ ۰۸ آذر ۱۳۹۹
سلام دوستان این ۴۰۸۰۰ میاد این برای چیه العان
Iran (Islamic Republic of)
پیمان
۱۹:۱۳ ۰۷ آذر ۱۳۹۹
سلام همه جوره دارن پول میگیرن
با اینکه هر هفته کامل تسویه میکنم الان ۴۰۰ هزار جریمه شدم
واسه یه عوارض ۱۲۰۰ تومنی ۴۰هزار جریمه کردن
Iran (Islamic Republic of)
امیرحسین
۰۲:۵۹ ۰۱ آذر ۱۳۹۹
تمامی عوارض هام رو پرداخت کردم. بدون هیچ گونه اعلام و اطلاعی... الان میگن ۴ میلیون تومان جریمه دیر پرداخت کردن داری. با یکبار ترددای رباط کریم به تهران که مسیر هر روز من هستش ۳ تا ۴۰۸۰۰ تومان جریمه شدم. این در حالیه که هر ماه من تردد هام رو پرداخت میکردم. الان زنگ زدم راهرو، میگه قبل ۴۸ ساعت باید پرداخت میکردی. باید پرداخت کنی. به قرآن مجید قسم هیچ وقت اینقدر تو عمرم عقده ای نشده بودم. تو این وضعیت گرونی چرا... چرا مردم رو سرکیسه میکنید؟؟
Iran (Islamic Republic of)
حامد
۰۲:۱۶ ۰۱ آذر ۱۳۹۹
سلام.این چه وضعشه برای من و امثال من که خونمون و محل کارمون جوری هست که باید از آزاد راه تهران ساوه تردد کنیم ،اونم برای برقراری امنیت ملت.بعد ملت بلاخره این عوارض رو میدن الان رو چه حسابی رفت برگشت از اتوبان که میشه عوارضش دوتومن در صورت عدم پرداخت ۴۰هزار تومن جریمه بشی.ناموسا این چ مدلشه!!!!مگه چقد دولت خدوم حقوق میده که ما با حتی وسیله شخصی خودمون هم تردد کنیم تو این گرانی سوخت و هزینه خودرو بعد عوارضی هم بدیم. الان استعلام گرفتم برا ده بار رفت برگشت چارصد تومن پلیس جریمه کرده.هیچ جایی هم نیس بشه اعتراض کرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۴۴ ۳۰ آبان ۱۳۹۹
کسی پرداخت نکرد میتونید دیرکرد بگیرید چرا باید ۴۰ هزار تومن جریمه کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۸ ۳۰ آبان ۱۳۹۹
واقعا مضحکو مسخره ست
چرا باید برای ۳ هزار تومن عوارض ازاد راهی ۴۰ هزار تومن جریمه داد.
وقتی میخای اینترنتی بدی زیر ۱۰ هزار تومن نمیشه پرداخت کرد ، برای چی باید اخه جریمه شد.
لااقل مدتشو زیا کنین ادم بتونه به اندازه ۱۰ تومن پرداخت کنه.
۲ هزار تومن شد مثلا ۷۰۰ تو‌من.
حالا جریمه میاد میشه ۴هزار تومن.
Iran (Islamic Republic of)
حامد
۰۶:۴۱ ۳۰ آبان ۱۳۹۹
48 ساعت مهلت پرداخت اصلا منطقی نیست .شاید کسی امکان پرداخت تو اون شرایط رو نداشته باشه حداقل یک هفته تا ده روز مهلت پرداخت بدن یا از مبلغ 20000 هزار تومان بیشتر شد پیامک پرداخت و بعد جریمه رو اعمال کنید . خدایی برا یه مسیر که 1200 تومن عوارضی داره به هر دلیلی پرداخت نکنی بعد دوروز 40800 تومن جریمه میشی
Iran (Islamic Republic of)
مهدی بزی
۰۴:۰۳ ۳۰ آبان ۱۳۹۹
سه تاهفتصدتومن بااین که پرداخت کردم سه تاجریمه برام اومده هنوزم هرچندروزیک چهل جریمه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۵ ۲۶ آبان ۱۳۹۹
من خودم عوارض آزادراه پرداخت کردم ، ولی رفتم خلافی گرفتم 750000 تومان و فردای آن روز هم رفتم خلافی گرفتم شده 900000 تومان، آخه من چیکار کنم باید به کجا شکایت کنم
Iran (Islamic Republic of)
زرتشت
۱۳:۵۷ ۲۵ آبان ۱۳۹۹
مبالغ کمتر از ۱۰ و یا حتی کمتر از ۵ هزارتومنی با هیچ شیوه ای قابلِ پذداخت نیست. مثلا من کارت بانک ملت دارم و زیر ۱۰ هزار تومن نمیشه واریز کرد. حالا تنها راه تهیه کارتِ عوارض جاده ای است. که شاید من مایل نباشم مبلغی بیشتر در تنخواه و حسابِ دیگران داشته باشم. حالا نمیشه با بانکها گفتگو کنید و این مشکل برطرف بشه؟
Iran (Islamic Republic of)
محسن
۱۳:۳۰ ۲۵ آبان ۱۳۹۹
عوارض آزاد راهي را شناسه قبض و پرداخت داشته باشه تا از هر امكاناتي قابل پرداخت باشه نه فقط دنبال كد براي قبض حريمه صادر كردن براي اذيت مردم.( قابل توجه سازمان راهداري و راهبر ناجا)
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۰۰:۴۴ ۲۴ آبان ۱۳۹۹
من دو میلیون تومن فقط جریمه اومده برام پرداختم میکنم بازم همینجوری جریمه میاد.....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۵ ۱۷ آبان ۱۳۹۹
سلام دوستان چراماباید هرروز از رباط کریم میریم تهران سرکار باید عوارض بدیم؟ بجز اون هرچیم پرداخت میکنم هرچند روز ۴۰۸۰۰جریمه میاد.اخه این چه قانونیه
Iran (Islamic Republic of)
جواد
۱۴:۵۸ ۱۱ آبان ۱۳۹۹
هم تو حسابمون بدهكاريم و اول آخر بايد پولو بديم و هم بابت تاخير بايد جريمه بديم؟؟؟
الكترونيك كردنش چي بود؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۴ ۱۹ مهر ۱۳۹۹
نمیشه پرداخت کرد همه برنامه ها میزنه بدهی نداری ولی اس ام اس چند روزه اومده
Iran (Islamic Republic of)
محمدرضا نظارت
۰۹:۳۹ ۱۲ مهر ۱۳۹۹
نحوه،پرداخت،چطور،اجرامیشود،ازکجاراهنمایی،بگیریم
Germany
ناشناس
۲۱:۰۰ ۰۵ مهر ۱۳۹۹
روش جدیدی برای سر کیسه کردن مردم
Iran (Islamic Republic of)
منصور
۱۶:۰۹ ۱۰ شهريور ۱۳۹۹
سلام به نظر من این طرح ایراد داره مثلا بنده با ماشین کار می کنم به یه روستایی اول اتوبان تبریز اورمیه مسافر برده بودم ۵۰۰ متر بعد عوارص الکترونیکیه واسه رفت ۶۵۰۰ واسه برگشت ۶۵۰۰ بعد دور روز دیرکرد ۲۶۰۰۰۰تومان برای من عوارض زد برای یه مسیر با کرایه ۲۵۰۰۰۰ تومان!
Iran (Islamic Republic of)
غلامرضا فردین
۲۲:۱۸ ۱۹ خرداد ۱۳۹۹
من 15خرداداز عوارضی تهران شمال رفتم و همون شب برگشتم ولی 3تا عوارض برام اومده هیچ کاری هم نمیشه کرد جز پرداخت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۵ ۱۴ خرداد ۱۳۹۹
پارسال یه بار وامسال هم بابت پرداخت عوارض جاده ساوه پیامک شده درحالی که هرگز ماشینم از این جاده عبور نکرده
دزدی روز روشن وکسی هم نه پیگیری می کنه ونه جوابگوس
Iran (Islamic Republic of)
فرهاذ
۰۱:۰۹ ۰۸ خرداد ۱۳۹۹
من این مشکلو‌ دارم که ممکنه دقیقا راس ۷۲ ساعت شارژ نکنم حسابمو
ما که آخرش میدیم جریمه اش دیگه چیه
حداقل زمان رو بیشتر کنید
از کجا میشه مبلغ جریمه آزادراه رو دید؟
Iran (Islamic Republic of)
ایرانی مظلوم
۲۳:۲۱ ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۹
برای من پیامک پرداخت عوارض نیومده بعد از ۸ ماه پیامک اومده که ... تومن عوارض بدهکاری خب همون روزهای اول بگید نه اینکه ۸ ماه گذشته الان میگید نمیدونم چقدر جریمه ام میشه
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۱۶:۳۳ ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۹
آخه من که اول و آخر این عوارض رو پرداخت میکنم چرا جریمه اضافه میکنید آخه!۴۰۰هزار تومن عوارض با جریمه آخه!من خونم نسیم شهره ولله بخدا این عوارضیه تهران ساوه خیلی ستمه ،جریمه هم میکنن تازه!
Iran (Islamic Republic of)
عرفان
۲۰:۰۲ ۲۰ فروردين ۱۳۹۹
بنده قبل از داستان اجباری شدن عوارض اتوبان ها از سامانه الکترونیک استفاده می کردم و دائم اون رو شارژ می کردم.
چند وقتی هست که از عوارضی عبور می کنم برام اس ام اس میاد و مبلغ از شارژ حساب کسر می شود. مدتی پیش با نرم افزار دیجی پی اقدام به استعلام بدهی معوقه عوارضی کردم و مشاهده کردم که بدهی برای من ثبت شده است. در صورتی که شارژ حساب الکترونیک نیز هنوز باقی مانده و هر سفر از آن کسر میشده است.
داستان این پول های کم چیه و داره به جیب کدوم شخصی سرازیر میشه.
قبل از اینکه بگن دوباره فلان شخص اختلاس کرده و رفته پیگیر این قضیه باشید و حق مردم رو بگیرید.
Iran (Islamic Republic of)
هاجر
۲۱:۰۰ ۱۸ بهمن ۱۳۹۸
سلام. مدت چند ماه است که از خودرو برای مسافت های کوتاه استفاده می کنم ان هم به ندرت. چون خارج از شهر هستم و ماشین را بیرون شهر هم نبرده ام. الان پیامک پرداخت عوارض ازادراه برام اومده!!!
Iran (Islamic Republic of)
مجید
۲۲:۱۴ ۲۲ آذر ۱۳۹۸
حالا اگه پرداخت نکنیم چی میشه؟
Iran (Islamic Republic of)
داود
۱۵:۳۰ ۱۴ آذر ۱۳۹۸
من الان ۶ ماه هست از شهر خارج نشدم برام پیامک اومده ک ۲۵۰۰ واریز کن داستان آزاد راه داخل شهری دیگه چیه
Iran (Islamic Republic of)
جعفر
۱۴:۵۷ ۰۶ آبان ۱۳۹۸
با سلام
من هر موقع از این بزرگراه ها تردد داشتم بعد 48 ساعت عوارضی رو با اپلیکیشن تاپ پرداخت کردم الان نیز استعلام گرفتم دیدم همون تاریخ دوباره برام بدهی اومده خواهشا رسیدگی کنید
Iran (Islamic Republic of)
حمید
۱۰:۵۶ ۰۳ آبان ۱۳۹۸
از باشگاه خبرنگاران میخوام که این موضوع رو پیگیری کنن من که از عوارضی عبور نکردم چرا باید ۴۵۰۰ پرداخت کنم
Netherlands
علي تافخيزان
۱۹:۲۹ ۱۶ شهريور ۱۳۹۸
بإسلام خيلي عالي اگرايميل بشه خيلي عالي.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۵ ۰۲ مرداد ۱۳۹۸
نحوه،پرداخت،چطور،اجرامیشود،ازکجاراهنمایی،بگیریم
Iran (Islamic Republic of)
کاظم
۰۷:۱۸ ۳۱ تير ۱۳۹۸
من عوارضی قم و رد کردم و دوباره برگشتم که میشه هزار تومن ولی رقم عوارضم بیشتر شده دلیلش چی میتونه باشه ...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۱۷ ۲۹ تير ۱۳۹۸
من 4 هزار تومان عوارض داشتم پرداخت نکردم خود به خود بعد از دو ماه صفر شد یک ماه بعد برام هزار تومان عوارض اومد.کلا معبوم نیست چه خبره.البته برای من که بد نشده 3 هزار تومان موند تو جیبم .
Iran (Islamic Republic of)
فرهاد
۱۴:۵۴ ۱۵ تير ۱۳۹۸
سلام.من نه عوارضی رد کردم ن چیزی از داخل شهر بیرون نرفتم ولی هر هفته چک میکنم ۲۵۰۰ میاد برام چند سری پرداخت کردم ولی بازم پرداخت عوارض دارم پیامکم نمیاد برام.داستان چیه چ کنیم.
Germany
Arsam
۱۲:۳۱ ۰۵ تير ۱۳۹۸
بعد از عبور چه مدت فرصت داریم که عوارض را پرداخت کنیم؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۰۷ ۰۶ تير ۱۳۹۸
فرصت و ول کنید مردم آزاد راهی که چاله تیز داره و افتادن تو چاله تیز موجب ترکیدگی لاستیک میشه را ازکی طلب کنیم دوما مگه این عوارض نباید به آبادانی راهها استفاده بشه چرا نمیشه و...؟
-
ناشناس
۱۰:۵۶ ۰۵ تير ۱۳۹۸
در تایید نظر دوستان باید موقع استعلام گرفتن میزان بدهی، زمان و محل تردد رو اعلام کنن ضمنا این عوارض باید برای مسافرانی باشد که از مسیر های بین استانی تردد می کنن به عنوان مثال عوارضی ازاد راه قزوین تهران محل تردد بیش از 100 هزار نفر از ساکنین شهر محمدیه و مهرگان (مسکن مهر) می باشد که داخل استان قزوین هستند نباید از مردم کم بضاعت این دو شهر برای تردد در داخل استان با فاصله 15 کیلومتر عوارض دریافت شود در ضمن مسیر بین این دوشهر جاده اختصاصی هم ندارد
Iran (Islamic Republic of)
علی*
۱۰:۴۸ ۰۵ تير ۱۳۹۸
من شاید بالای 10 یا 12 بار از عوارضی تهران - ساوه و بلعکس عبور کردم - بعد 48 ساعت با استعلام متوجه بدهی میشید - استعلام هم از سایت هست و هم چند اپلیکیشین که همونجام میتونید پرداخت هم کنید - اگرم دوست داشتید از طریق سایت میتونید شارژ پلاک کنید و اگه موجودی نداشته باشید واستون پیامک میاد ( اطلاعات تون رو یکبار باید تو سایت ثبت کرده باشید ) سامانه درست کار میکنه ...
Iran (Islamic Republic of)
وحید
۱۰:۳۲ ۰۵ تير ۱۳۹۸
سلام پرداخت عوارض بصورت الکترونیکی میکنم در جاهایی که در اثر ترافیک همه رایگان رد میشوند برای من عوارض کسر میشود خنده دتر نیست؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۲ ۰۵ تير ۱۳۹۸
بهتره مثل آب و برق قبوضی ارسال یا پیامک بشه و مهلت دار باشه که نیازی به دستگاه خاصی هم نباشه ...
Iran (Islamic Republic of)
فاطمه
۰۹:۱۸ ۰۵ تير ۱۳۹۸
واقعا چرا من باید 5000 تومن بابت عوارض تهران ساوه پرداخت کنم؟ اصلا نه اطلاعی از جریمه داشتم نه می دونستم تا کی وقت دارم. اینا باید پیامک بشه
Iran (Islamic Republic of)
تیمور
۱۰:۵۰ ۰۵ تير ۱۳۹۸
ببخشید به کجا پیامک بشه ؟؟؟ شما باید قبلش تو سایت ثبت نام کنی و تا بدونن شماره تلفنت چی هست که اگه بدهی داشتی اونوقت پیامک کنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۸ ۰۵ تير ۱۳۹۸
سیستم هاشون مشکل داره ..اینا اگه واقعا میگن که سیستم هاشون درست کار میکنه چرا موقع استعلام گرفتن میزان بدهی، زمان و محل تردد رو نمیزنن ...فقط میگن n تومن بدهی!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۴:۰۷ ۰۵ تير ۱۳۹۸
جهت حل مساله به انیشتین مراجعه نمائید ...
آخرین اخبار