۵۰ میلیون دلار صادرات کالا و خدمات و ۲۵ میلیون دلار صادرات مجدد از منطقه آزاد ماکو صورت گرفت

مدیر بازرگانی سازمان منطقه آزاد ماکو گفت: در پایان سال ۹۷ شاهد ثبت ۵۰ میلیون دلار صادرات کالا و خدمات و نیز ۲۵ میلیون دلار صادرات مجدد در منطقه آزاد ماکو بودیم.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه ، علی قنبری مدیر بازرگانی سازمان منطقه آزاد ماکو با اشاره به نتایج حاصله از اقدامات انجام شده در بهبود عملکرد سازمان در شاخص‌های اقتصاد مقاومتی در دو بخش صادرات و صادرات مجدد بوده گفت: افزایش صادرات کالا و خدمات از حدود یک میلیون دلار به حدود ۵۰ میلیون دلار تا پایان سال ۹۷ و افزایش صادرات مجدد از حدود ۳ میلیون دلار به ۲۵ میلیون دلار تا پایان سال ۹۷ را در منطقه آزاد ماکو شاهد بوده‌ایم.

وی با اشاره به اینکه فعالیت‌های این مدیریت در دوبخش داخلی و خارجی متمرکز است، گفت: در بخش بازرگانی خارجی مطابق با برنامه راهبردی سازمان بیشتر متمرکز بر توسعه صادرات و صادرات مجدد بوده و اقدامات انجام شده در این راستا موجب افزایش صادرات کالا‌ها و خدمات و همچنین صادرات مجدد شده است.

قنبری با بیان اینکه در سال ۹۷ در مجموع تعداد ۱۱۲ کارت بازرگانی صادر و تمدید شد بر لزوم بررسی و شناسایی تنگنا‌های توسعه صادرات برای توسعه بازرگانی خارجی تاکید کرد.

مدیر بازرگانی سازمان منطقه آزاد ماکو خاطرنشان کرد: بررسی و تعیین کشور‌های هدف، شناسایی کالا‌های موردنیاز و ارائه به مدیریت جذب سرمایه‌گذاری برای تهیه بسته‌های سرمایه‌گذاری صنایع صادرات محور، همکاری با شرکت‌های مدیریت صادرات و تهیه قرارداد بازاریابی محصولات تولیدی و تعیین بازار برای هر یک از محصولات تولیدی منطقه که قابلیت صادرات را داشتند، از اقدامات اساسی برای بخش بازرگانی خارجی است.

وی به دیگر اقدامات موردنیاز برای توسعه بازرگانی خارجی اشاره کرد و افزود: در این زمینه پیشنهاداتی ارائه کرده‌ایم که از جمله آن‌ها انتخاب منطقه آزاد ماکو به عنوان منطقه آزاد ایران و اوراسیا جهت سرمایه‌گذاری خارجی و در نهایت گسترش صادرات، شناسایی شرکت ترکیه‌ای جهت فرآوری و صادرات سنگ‌های ساختمانی معادن منطقه و ارائه به مدیریت جذب سرمایه‌گذاری، توسعه مشاغل خرد و خانگی و صادرات محصولات آنها، شناسایی و جذب واحد‌های پردازش و بسته‌بندی کالا جهت توسعه صادرات مجدد است که در صورت عملی شدن این پیشنهادات می‌توانیم توسعه بازرگانی خارجی را شاهد باشیم.
وی با اشاره به فعالیت‌های این معاونت در بازرگانی داخلی گفت: در سال ۹۷ مجموع مجوز‌های فعالیت صادر شده و تمدید شده ۱۲۵۴ مورد بود که بیشترین مجوز‌ها به حوزه‌های تجاری، خدماتی، پیمانکاری و صنعتی و حمل و نقل اختصاص یافت.

وی افزود: در راستای توسعه فضای کسب و کار و حمایت از فعالین اقتصادی با پیشنهاد این مدیریت، صدور مجوز برای سنوات گذشته امکان‌پذیر شد. همچنین کمپین منطقه‌ای اخذ مجوز فعالیت و تبلیغات رسانه‌ای برای تقاضای بیش از پیش مجوز فعالیت اقتصادی ایجاد و اقدام شد که عوارض فعالیت دریافتی از صدور مجوز‌های فعالیت اقتصادی صرف هزینه‌های عمرانی و توسعه زیرساختی منتطقه می‌شود که در این راستااز کلیه فعالین اقتصادی دعوت می‌شود تا نسبت به دریافت مجوز فعالیت اقتصادی از سازمان اقدام کنند.

وی در ادامه تاکید کرد: دیدار و رایزنی با مدیران عامل شرکت‌های صنعتی منطقه در دستور کار مدیران سازمان منطقه آزاد ماکو بوده است تا با توافقات انجام شده نیاز‌های این صنایع در بخش واردات از طریق منطقه آزاد ماکو صورت پذیرد که افزایش درآمد را برای سازمان منطقه آزاد ماکو به همراه خواهد داشت.

وی با اشاره به اقدامات صورت گرفته در حوزه بهبود فضای کسب و کار و توسعه رقابت گفت: پیگیری اجرای آیین‌نامه موضوع ماده ۸۸ قانون نظام صنفی به عنوان مهمترین چالش برای تحکیم نقش حاکمیتی سازمان بر اصناف منطقه و سیاست‌گذاری‌های مربوطه، پیگیری تشکیل اتاق بازرگانی مستقل در منطقه آزاد ماکو که خواسته بسیاری از فعالان اقتصادی منطقه است، تدوین شیوه‌نامه برگزاری نمایشگاه در منطقه آزاد ماکو به منظور ساماندهی این بخش از فعالیت‌های اقتصادی، بررسی مشکلات مالیاتی فعالان اقتصادی و ارائه راهکار جهت رفع آن، بررسی و تدوین نحوه اخذ عوارض فعالیت به صورت تعدیل شده، از جمله این فعالیت‌ها بوده است.

انتهای پیام/

وضعیت صادرات منطقه آزاد ماکو

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.