رئیس کمیسیون تعلیم و تربیت شورای عالی انقلاب فرهنگی:

تربیت دینی در مدارس محقق نشده است/ در حوزه تعلیم و تربیت نقش اساسی داریم

علم الهدی گفت: تربیت دینی به خوبی در نظام تعلیم و تربیت ما نتوانسته تحقق پیدا کند به عنوان مثال حجاب را آوردیم، اما فلسفه حجاب وجود ندارد.

تربیت دینی به طور کامل در مدارس محقق نشده است/ در حوزه دانش تعلیم و تربیت نقش اساسی داریمبه گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، جمیله علم الهدی رئیس کمیسیون تعلیم و تربیت شورای عالی انقلاب فرهنگی و استاد دانشگاه در همایش بزم اندیشه با موضوع نقش آموزه‌های فلسفه صدرایی در فرایند تربیت و یادگیری اظهار کرد: موضوع سکولاریسم موضوعی است که نه تنها قبل از انقلاب بلکه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی هم ادامه پیدا کرد و این تحول موجب جمع شدن چنین رویکردی نشده است چرا که با رشد انقلاب رقبایش هم رشد کردند.

وی ادامه داد: یکی از موارد رشد سکولاریسم موضوع تربیت دینی و تقابل با آن است و سوالی که پیش می‌آید این است که آیا می‌توانیم تربیت دینی داشته باشیم یا خیر و چگونگی آن را بررسی کنیم چرا که اکنون تربیت دینی آن طور که باید پیش نرفته است.

رئیس کمیسیون تعلیم و تربیت شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به اینکه آثاری از دین وارد تعلیم و تربیت شده است، اما کامل نیست تصریح کرد: رابطه علم و دین موضوع جدی روز است و باید ببینیم بین این دو مقوله می‌توان اختیار گرفت یا خیر؛ تعلیم و تربیت موضوع بسیار تخصصی است و برای ورود دین به این مقوله باید امکان ورود بررسی شود.

در تعلیم و تربیت اسلامی سابقه خوبی داریم

علم الهدی با تاکید بر اینکه در تعلیم و تربیت اسلامی سابقه خوبی داریم و این موضوع پیش از انقلاب هم وجود داشته است تاکید کرد: وقتی به تاریخچه مسائل نگاه می‌کنیم دیگران تجربه را به علم تبدیل کرده‌اند، اما متاسفانه ما در روش شناسی علمی دچار مشکل هستیم و این کار را نمی‌کنیم اگر بخواهیم علم تعلیم و تربیت دینی داشته باشیم نیاز به روش شناسی تجربی است.

وی بیان کرد: اکنون آنچه به ما تلقین می‌شود آن است که علم و دین ارتباطی با هم ندارند و این موضوع به تفاوت و تعارض علم و دین دامن می‌زند که البته سه گروه ارتودوکس‌ها که علم را بشری و دین را الهی می‌دانند، اگزیستانسیالیسم‌ها که علم را مادی تلقی می‌کنند و پوزیتریسم‌ها این نگاه را ایجاد کرده‌اند.

رئیس کمیسیون تعلیم و تربیت شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به اینکه این سه گروه موجب نابودی ارتباط بین علم و دین شده‌اند تصریح کرد: البته این مسئله مربوط به قرن بیستم است و اکنون نظریات پیشرفته‌ای در این حوزه داریم، اما متاسفانه ما به روز نیستیم همچنان تفکرات قدیمی وجود دارد.

برتری‌هایی نسبت به غربی‌ها داریم

علم الهدی افزود: در جلسات بین المللی که با کشور‌های غربی در زمینه تعلیم و تربیت داشتیم شواهد نشان می‌دهد که دست برتری از سوی ما وجود داشت و اگر گاهی می‌گوییم در تعلیم و تربیت ضعف‌هایی داریم باید به این موضوع هم توجه داشته باشیم که برتری‌هایی نسبت به غربی‌ها وجود دارد.

علم متاثر از ارزش‌هاست

وی اظهار کرد: علم متاثر از ارزش‌هاست و جامعه شناسی علم ثابت کرده است که این مقوله متاثر از سلیقه‌های علمی جامعه خودش نشات می‌گیرد، همچنین باید توجه داشته باشیم که بخش اعظم علم مربوط به جهان بینی توحیدی است همانطور که دین چنین جهان بینی را دارد.

رئیس کمیسیون تعلیم و تربیت شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: جهان بینی علم جهان بینی سیستمی است که این گزاره عالم را سیستم هوشمند خودکار می‌داند به عبارت دیگر استعاره ماشین استعاره‌ای است که علم برای خود پذیرفته و با آن جهان را درک می‌کند.

سکولاریسم در متن مدارس ما وجود دارد

علم الهدی با اشاره به اینکه سکولاریسم در متن مدارس ما وجود دارد و با این روش نمی‌توانیم تربیت دینی را پیش ببریم، گفت: علاوه بر این موضوع عنصر ساختارگرایی در فلسفه تعلیم و تربیت وارد شده است که جزو مسائلی است که می‌توان آن را به وسیله فلسفه صدرایی برطرف کرد.

وی تاکید کرد: اکنون تربیت دینی به خوبی در نظام تعلیم و تربیت ما نتوانسته تحقق پیدا کند به عنوان مثال حجاب را آوردیم، اما فلسفه حجاب وجود ندارد و آنچه اکنون پدید آمده موزاییکی از سکولاریسم است.

رئیس کمیسیون تعلیم و تربیت شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: البته تربیت دینی را شکست خورده نمی‌دانم چرا که ضمن گفتگو‌های موفق در حوزه بین المللی مدارس موفقی داریم به عنوان مثال نوجوان ما در شرایط فعلی برای اسلام می‌جنگد و این در حالی است که در برخی از دانشگاه‌های ما سوداگری مورد توجه قرار گرفته است، اما متاسفانه روحیاتی داریم که به داشته‌های خود اهمیت نمی‌دهیم.

علم الهدی ادامه داد: سازمان پژوهش و پژوهشگاه تعلیم و تربیت باید تجربیات موفق را به کتاب و مقاله تبدیل کند چرا که جهان غرب تشنه آن است، هر چند در حوزه دانش تعلیم و تربیت نقش اساسی داریم و نسبت به تفاوت جهان بینی غفلت می‌کنیم، اما باید تجربیات موفق را گسترش دهیم حتی اگر هژمونی فرهنگی غرب مانع از آن شود که خود مکان را دریابیم.

وی به موضوع اشرف مخلوقات بودن انسان از نگاه دینی هم اشاره کرد و گفت: انسان ممکن است در سرنوشت شرافت داشته باشد، اما در سرشت خود این گونه نیست و نظریه‌هایی از قبیل اشرف مخلوقات بودن رشته در دیدگاه‌های یهودی و مسیحی است تربیت قرآنی انسان را در سرشت اشرف نمی‌داند و معتقد است اگر جزو صادقان و صالحان باشد به این مقام دست می‌یابد ما آخرین مخلوق خداوند هستیم و باید شاگردی کنیم این تفکر سروری کردن در کلام افتادگی دست یافتنی نیست.

در تربیت ایرانی حوصله نمی‌کنیم و دنبال روش شناسی نیستیم

رئیس کمیسیون تعلیم و تربیت شورای عالی انقلاب فرهنگی به موضع علم اسلامی اشاره و بیان کرد: علم اسلامی که موفق بوده است علم فقه است که توفیق آن هم به سبب روش به کارگیری آن بوده بنابراین برای ارتباط علم و دین باید نهضت روش شناسی را ادامه دهیم که متاسفانه تا کنون غفلت‌هایی بوده است، اما در تربیت غرب کنجکاوی عمیقی داریم که به دنبال چنین روش‌هایی می‌روند، اما در تربیت ایرانی حوصله نمی‌کنیم و دنبال روش شناسی نیستیم.

علم الهدی با انتقاد از رویکرد برنامه ریزی در برنامه اول تا ششم توسعه کشور گفت: در تمام برنامه‌ها اقتصاد صنعتی در مرکز قرار دارد و آموزش عالی و آموزش و پرورش حول آن در چرخش است، اما باید انقلاب کوپرنیک داشته باشیم و شرایط به گونه‌ای تغییر کند که تعلیم و تربیت در مرکز باشد به دنبال این موضوع عبارتی از امام خمینی (ره) داریم که می‌فرمایند هدف از تشکیل حکومت اسلامی پرورش انسان است، بنابراین اگر پرورش انسان غایت باشد برنامه‌های توسعه‌ای کشور هم باید مبتنی بر آن پیش رود.

توسعه باید در خدمت آموزش و پرورش و دانشگاه باشد

وی افزود: توسعه باید در خدمت آموزش و پرورش و دانشگاه باشد و جایگاه نظام آموزش و پرورش ارتقا پیدا کند بنابراین باید آن را مطالبه کنیم چرا که موضوع دولت‌ها نیست بلکه ارتقای نظام تعلیم و تربیت است.

رئیس کمیسیون تعلیم و تربیت شورای عالی انقلاب فرهنگی تاکید کرد: برای تولید علم دینی باید محقق علم را پرورش دهیم و این موضع از مهد کودک باید مورد توجه قرار گیرد چرا که بسیاری از ما اعتقاد داریم دانش تعلیم و تربیت باید تغییر کند.

علم الهدی بیان کرد: باید پاراداین علم تعلیم و تربیت درست کنیم تا بین فلسفه رسمی و تعلیم و تربیت تعارض‌ها رفع شود که البته در این مسیر می‌توانیم از تاریخ غرب الهام بگیریم.

انتقاد از کارمندزدگی در سازمان‌ها و ادارات 

وی از کارمند زدگی در سازمان‌ها و ادارات هم انتقاد کرد و گفت: کارمند زدگی حتی در دانشگاه، حوزه و مدارس هم نفوذ کرده است و به این ترتیب چارچوب سازمان اصل محسوب می‌وشد و تفکر خودمان را صرفا معطوف به سازمان می‌دانیم.

رئیس کمیسیون تعلیم و تربیت شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار کرد: با این رویه خلق و خوی رباتیک پیدا کردیم و از حقیقت انسانی دور شدیم و اکنون با فلسفه‌ای مواجه هستیم که اصالت به ساختار می‌دهد و اخلاق را دور می‌کند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار