معاون امور صنایع وزارت صمت:

۸ هزار تعرفه وارداتی در آینده‌ای نزدیک بازنگری می‌شود

مقیمی از بازنگری در تعرفه‌های واردات اجزا و قطعات در آینده‌ای نزدیک خبر داد و گفت: بیش از ۸ هزار تعرفه برای محصولات مختلف و اجزا و قطعات در کشور وجود دارد.

۸ هزار تعرفه وارداتی در آینده‌ای نزدیک بازنگری می‌شودبه گزارش خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، فرشاد مقیمی، معاون امور صنایع وزارت صمت در حاشیه نشست هم اندیشی با اعضای خانه صنعت، معدن و تجارت ایران از بازنگری در تعرفه‌های واردات اجزا و قطعات در آینده‌ای نزدیک خبر داد و گفت: بیش از ۸ هزار تعرفه برای محصولات مختلف، اجزا و قطعات در کشور وجود دارد که در راستای حمایت از تولید ملی ۲۹۰ تعرفه جدید اضافه و ۹۶ تعرفه حذف شده است.

وی  ضمن تقدیر از همراهی صنعتگران کشورمان در شرایط جنگ اقتصادی راهکار‌هایی جهت بهبود فضای کسب وکار، رفع کمبود سرمایه درگردش بنگاه‌ها با توجه به پتانسیل‌های موجود، بازنگری در تعرفه‌های واردات و غیره ارایه کرد. چالش‌های نظیر تامین ارز مورد نیاز صنایع، دشواری تامین مواد اولیه تولید، بازنگری در قانون مالیات و مالیات بر ارزش افزوده، لزوم بازنگری در تعرفه‌ها و رسوب کالا در گمرک نیز از جمله دغدغه‌های اعضا خانه صنعت، معدن وتجارت بود که در این نشست مشترک مورد بررسی قرار گرفت.


بیشتر بخوانید: ۱۰۰ هزار میلیارد تومان پروژه صنعتی - معدنی آماده افتتاح است


اصلاح برخی از چالش‌های پیش روی تولید

معاون وزیر صنعت، معدن وتجارت با اشاره به اصلاح برخی از چالش‌های پیش روی صنعت به بازنگری در ۸ هزار تعرفه واردات محصولات و اجزا و قطعات پرداخت و گفت: اصلاح تعرفه در حال دسته بندی است و خانه صنعت، معدن وتجارت طی فراخوان از همه صنایع می‌تواند تا قبل از اعمال اصلاح نهایی تعرفه‌ها نقطه نظرات پیشنهادی را به وزارت صنعت، معدن وتجارت اعلام کند.

مقیمی یکی از سیاست‌های دولت برای حمایت از صنایع داخلی را اصلاح تعرفه‌های وارداتی دانست و افزود: در گذشته ۸ هزار و سه کد تعرفه‌ای برای واردات محصولات در کشور وجود داشت که پس از بررسی توسط دفاتر تخصصی این تعداد به ۸ هزار و ۱۹۹ تعرفه افزایش و ۹۶ تعرفه نیز حذف شد.

معاون امور صنایع در ادامه کاهش میزان واردات مواد اولیه خارجی را یکی از مهمترین سیاست‌های وزارت صنعت، معدن وتجارت عنوان کرد و افزود: خیلی از تعرفه‌های وارداتی با همکاری دفاتر تخصصی اصلاح و با تمرکز بر ساخت داخل سعی شد واردات مواد اولیه‌ای که در کشور به میزان کافی تولید می‌شود با محدودیت روبه رو شود.

مقیمی با تاکید بر مدیریت واردات بی رویه افزود: در حوزه صنعت مهم‌ترین عامل تداوم فعالیت، کاهش وابستگی به خارج از کشور است؛ به این منظور واردات را بررسی و اولویت‌ها را استخراج کردیم و وابستگی‌های مان را به انواع قطعات، ماشین آلات و مواد اولیه دسته بندی و مشخص کرده و بر اساس آن برنامه ریزی صورت گرفته است که اصلاح تعرفه‌ها هم در این راستا صورت گرفت.

وی همچنین در خصوص تامین مواد موردنیاز واحد‌های صنعتی با اشاره به اقدامات انجام شده در کمیته ارزی از ساماندهی عرضه برخی از مواد پتروشیمی در بورس خبرداد و گفت: با بررسی به موقع وضعیت واحد‌های تولیدی عرضه کننده در بورس و شناسایی میزان تولید واقعی این واحدها، تدابیر لازم برای جلوگیری از دلال بازی در بازار محصولاتی نظیر PET اتخاذ شدکه تاثیرات آن با مدیریت قیمت در بازار به خوبی قابل مشاهده است.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت ساماندهی وضعیت عرضه سایر مواد اولیه از طریق بورس را نیز از دیگر سیاست‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت برشمرد وگفت: بزودی با راه اندازی سامانه الکترونیکی وجود هرگونه سوء استفاده در عرضه مواد اولیه به حداقل خواهد رسید.

در این نشست اعضا کمسیون خانه صنعت، معدن وتجارت ایران با طرح مهمترین مشکلاتی صنعتی کشور خواستار ایجاد ثبات در نظام ارزی کشور و اتخاذ راهکار‌هایی برای پوشش افزایش هزینه تولید شدند.

انتهای پیام/

 

برچسب ها: اخبار اقتصادی ، صنعت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار