در نشست شورای امنیت درباره برجام؛

روسیه: ناخرسندی ایران از روند تحولات قابل درک است/ آمریکا: آماده توافقی بهتر با ایران هستیم

نشست شورای امنیت سازمان ملل برای بررسی میزان پایبندی ایران به توافق هسته‌ای برگزار شد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از شبکه تلویزیونی الجزیره مباشر، نشست شورای امنیت برای بررسی میزان پایبندی ایران به قطعنامه ۲۲۳۱ در مورد برنامه هسته‌ای این کشور برگزار شد. 

رزماری دیکارلو، معاون دبیرکل سازمان ملل در امور سیاسی، در سخنرانی خود در این نشست، گفت: از ایران می‌خواهیم به نگرانی‌های بین المللی درباره برنامه هسته‌ای این کشور توجه داشته باشد. دبیرکل سازمان ملل در پی حوادث اخیر در منطقه خلیج (فارس)، همه طرف‌ها را به خویشتنداری دعوت می‌کند.

او اعلام کرد: تصمیم‌های آمریکا در مورد نفت ایران و معافیت‌های تحریم‌های هسته‌ای، ممکن است مانع از توانایی ایران و دیگر کشور‌ها برای اجرای توافق هسته‌ای شود.

این مقام سازمان ملل در ادامه بدون اشاره به عهدشکنی‌های طرف‌های غربی برجام افزود: بیانیه‌های اخیر ایران در مورد تعهدات به توافق هسته‌ای، کمکی به حفظ این توافق نمی‌کند.

نماینده اتحادیه اروپا نیز در این نشست با تاکید بر ادامه حمایت از اجرای توافقنامه هسته‌ای مدعی شد این توافقنامه دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای را متوقف کرد.

او افزود: ایران همچنان به توافقنامه هسته‌ای پایبند است. ایران باید به پایبندی به تعهدات خود در این توافقنامه ادامه دهد. بار دیگر تاسف خود را از خروج آمریکا از این توافقنامه اعلام می‌کنیم.

این نماینده با اعلام اینکه «درباره تصمیم ایران برای کاستن از پایبندی به تعهداتش در توافقنامه هسته‌ای نگران هستیم»، گفت: ما در برابر نقطه عطف خطرناکی درباره برنامه جامع اقدام مشترک با ایران قرار داریم. از همه طرف‌ها برای کاستن از تنش و خودداری از نظامی کردن نزاع با ایران، دعوت می‌کنیم. برنامه جامع اقدام مشترک، مهمترین دستاوردی است که تا زمانی که ایران به آن پایبند باشد، نباید آن را رها کرد.

نماینده انگلیس در سازمان ملل در نشست شورای امنیت نیز با اتهام‌زنی به کشورمان، در اظهاراتی مغرضانه گفت: باید مانع از دستیابی ایران به توانایی‌های هسته‌ای شویم که خاورمیانه و اروپا را تهدید می‌کند. تلاش می‌کنیم مانع از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای شویم که تهدیدی برای جهان است.

نماینده  انگلیس همچنین وعده‌های پوچ و تکراری برای راه انداختن اینستکس را تکرار کرد.

نماینده فرانسه نیز در این نشست گفت: پاریس تا زمانی که ایران تعهداتش را اجرا کند به اجرای این توافق متعهد است.

او درباره خروج آمریکا از برجام گفت: خروج آمریکا از برجام و بازاعمال تحریم‌ها علیه ایران به ایجاد روال‌های مبهم و نگران‌کننده‌ای منجر شد.

نماینده فرانسه ضمن ابراز نگرانی از بیانیه ایران برای کاستن از تعهداتش، مدعی شد: ضروری است که ایران به طور کامل به اجرای تعهدات هسته‌ای خود ادامه دهد. ایران باید از انجام اقداماتی که این کشور را ناقض برجام قرار می‌دهد، خودداری کند. ایران به اقدام‌های بی‌ثبات‌کننده در زمینه موشکی ادامه می‌دهد. ضروری است که ایران این فعالیت‌ها را متوقف کند.

در همین حال، نماینده آلمان در سازمان ملل متحد در نشست شورای امنیت درباره ایران گفت: از تصمیم آمریکا مبنی بر خروج از توافق هسته‌ای با ایران متاسفیم.

او افزود: مسائلی که به طور مستقیم با توافق هسته‌ای ارتباطی ندارد نباید باعث از بین رفتن این توافق شود.

واسیلی نبنزیا، نماینده روسیه در سازمان ملل در نشست شورای امنیت درباره ایران بر پایبندی روسیه به توافق هسته‌ای تاکید کرد و از برخی کشور‌ها خواست که از تهدید کردن ایران خودداری کنند.

او افزود: ایران به تعهدات خود پایبند بوده است و این موضوع در گزارش‌های متعدد آژانس بین‌المللی انرژی اتمی انعکاس یافته است.

نبنزیا گفت: آمریکا با خروج یکجانبه از برجام و تضعیف این توافق مهم، اکنون در تلاش است تا تقصیر را به گردن دیگران بیاندازد. آن‌ها نه تنها از اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ که خود آن را تایید کرده‌اند، خودداری می‌کنند، بلکه دیگر کشورها را نیز به دلیل اجرای تصمیمات شورای امنیت به تنبیه تهدید می‌کند.

نماینده روسیه تصریح کرد: آمریکا تأکید می‌کند که کسی به دنبال تغییر نظام در ایران نیست، اما همزمان تهدید به نابودی را می‌شنویم و تحریم‌های تازه‌ای اعلام می‌شود. خواستار گفت‌وگو می‌شوند، اما به موازات آن اعلام می‌کنند که قصد دارند حضور نظامی خود را در منطقه افزایش دهند. نباید اجازه داد کسانی دست بالا را بیابند که معتقدند صرفا با فشار و ارعاب سیاسی و همچنین توسل به زور می‌توان به اهداف دست یافت.

نبنزیا همچنین گفت: ما ناخرسندی عمیق ایران از روند تحولات را درک می‌کنیم. اینکه از آن‌ها خواسته می‌شود به طور کامل به توافق هسته‌ای پایبند باشند، بی‌آنکه در ازای آن چیزی دریافت کنند.

پس از روسیه، نماینده چین در سازمان ملل نیز در نشست شورای امنیت درباره برجام گفت: چین از تلاش‌های ایران برای اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ و توافق هسته‌ای تمجید می‌کند و امیدوار است که ایران به اجرای برجام ادامه دهد.

او افزود: ما از طرف‌های درگیر می‌خواهیم تا به طور مناسب مشکلات مربوط به حفظ روابط نرمال تجاری با ایران را برطرف کنند. تهران بار‌ها خاطرنشان کرده است که برنامه موشکی این کشور ماهیت متعارف و دفاعی دارد.

نماینده آمریکا در سازمان ملل هم مدعی شد: اینکه گفته می‌شود ما (آمریکا) مسئول وخامت اوضاع اقتصاد در ایران هستیم، کذب است!

او مدعی شد: ایران از گروه‌های تروریستی در خاورمیانه حمایت می‌کند که این مخالف با قطعنامه‌های بین المللی است. ایران با پافشاری بر سیاست‌های تند و خشن خود موجب می‌شود هر چه بیشتر منزوی شود.

نماینده آمریکا همچنین در بخش دیگری از سخنانش مدعی شد که آمریکا تمایل خود را برای گفت‌وگو با ایران جهت دستیابی به توافقی بهتر اعلام کرده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار