کارشناس عملیات پدافند هوایی در برنامه ثریا:

پهپاد آمریکایی حریم هوایی ما را کاملا نقض کرده بود/ این شلیک مُشتی بر دهان تکنولوژی روز دنیا است/ ما در مقابل آنها خویشتن دار هستیم

سرگرد خدابخش گفت: ماموریت این پرنده شناسایی و جاسوسی با استفاده از سنسور‌های خود است. در بحث نظامی، اشراف اطلاعاتی حرف اول را می‌زند.

پهپاد آمریکایی حریم هوایی ما را کاملا نقض کرده بود/ این شلیک مُشتی بر دهان تکنولوژی روز دنیا است/ ما در مقابل آنها خویشتن دار هستیمبه گزارش خبرنگار حوزه دفاعی امنیتی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، سرگرد پاسدار محمدعلی خدابخش از کارشناسان عملیات پدافند هوایی نیروی هوافضای سپاه در برنامه تلویزیونی ثریا که با موضوع بررسی سرنگون کردن پهپاد متجاوز آمریکایی پخش شد، اظهار کرد: یک فروند پهپاد MQ۴-C در ساعت ۴ دقیقه بامداد روز پنجشنبه از پایگاه الظفره امارات برخاسته و وارد مسیر پروازی خود می‌شود.

وی ادامه داد: ماموریت این پرنده شناسایی و جاسوسی با استفاده از سنسور‌های خود است. در بحث نظامی، اشراف اطلاعاتی حرف اول را می‌زند و این اشراف باید به گونه‌ای باشد که تمام پرنده‌های نظامی و شناور‌های نظامی در منطقه را تحت اشراف خود داشته باشیم و این پرنده نیز از زمان پرواز خود از مبدا تحت نظر بود.

سرگرد خدابخش با اشاره به نحوه نقض حریم هوایی ایران از سوی این پهپاد متجاوز تاکید کرد: این پرنده در مسیر بازگشت در ساعت ۴ بامداد حریم هوایی را نقض می‌کند که در ارتفاع بالای ۵۰ هزار پا بوده است. هواپیمای همراه او نیز که پی-۸ بود در ارتفاع ۳۰ هزار پایی پرواز می‌کرد و در فاصله کمتری هم پهپاد MQ-۹ پرواز می‌کرد.

وی افزود: ما این سه پرنده را زیر نظر داشتیم تا دیتا‌های رد و بدل شده آن‌ها را تحت نظر داشته باشیم. ما همچنین هواپیمای دیگری را با نام پی-۸ کهوظیفه گشت دریایی دارد را شناسایی کردیم که در نزدیکی آن پهپاد پرواز می کرد. زمانی که پروژه ترایتون رقم خورد، یک ورژنی از پروژه‌ها به نام «BAMS» اتفاق افتاد تا هواپیمای MQ-۴C را با هواپیمای P-۸ مرتبط کند.

این کارشناس عملیات پدافند هوایی با بیان اینکه این هواپیما ۳۰ نفر به بالا سرنشین دارد که در آن لحظه ۳۸ نفر سرنشین در این هواپیما بوده اند، تصریح کرد: در برخی رسانه‌ها گفته شد که این هواپیما ۹ نفر سرنشین داشته، اما شخص رئیس جمهور آمریکا اعلام کرد که این هواپیما ۳۸ نفر سرنشین داشته و از سرنگون نکردن آن تقدیر کرد.
 
وی ادامه داد: شلیک ما شکست پروژه ترایتون و یا لبه تکنولوژی آمریکا نبود، ما با این شلیک مشتی بر دهان تکنولوژی روز دنیا زدیم. آمریکا از برتری هوایی صحبت می‌کند، درحالی که ما در حال خویشتن داری در برابر آمریکا هستیم و اگر خویشتن دار نباشیم قطعا اینگونه نخواهد بود.
 
سرگرد خدابخش با اشاره به انهدام پهپاد آمریکایی در ارتفاع بیش از ۵۰ هزار پا، تاکید کرد: در دنیا کمتر سامانه پدافندی وجود دارد که بتواند اهداف را در ارتفاع بیش از ۵۰ هزار پا منهدم کند. زمانی که پرنده‌ای را در ارتفاع بیش از ۵۰ هزار پا منهدم می‌شود، در واقع جمهوری اسلامی ایران دارد به دنیا می‌گوید که دیگر برتری هوایی وجود ندارد.

وی افزود: هدف قراردادن پرنده‌هایی که سقف ارتفاع بالایی دارند بسیار سخت است. پرنده‌هایی مانند U-۲ یا همین پهپاد ترایتون در طول سابقه خدمتی‌شان فقط یک مورد سقوط U-۲ وجود داشته که آن هم به علت اشتباه خلبان بوده است.
 
پهپاد آمریکایی حریم هوایی ما را کاملا نقض کرده بود/ این شلیک مُشتی بر دهان تکنولوژی روز دنیا است/ ما در مقابل آنها خویشتن دار هستیم

این کارشناس عملیات پدافند هوایی با اشاره به پرسش پیامکی یکی از بینندگان برنامه، عنوان کرد: اینکه فرمودند چرا با ناو‌ها برخورد نمی‌کنید، به این علت است که آن‌ها تاکنون هنوز نقض حریم نکرده اند و اگر نقض کنند، حتما با آن‌ها برخورد می‌کنیم.

وی با اشاره به تناقض به وجود آمده در رسانه‌ها در خصوص اینکه پهپاد ساقط شده گلوبال هاوک است یا ترایتون، گفت: بلاک‌های مختلفی از هواپیمای گلوبال هاوک وجود دارد، اما این پرنده ساقط شده از نوع MQ-۴C است که سطح تکنولوژی بالاتری نسبت به گلوبال هاوک دارد و تنها دو نمونه از آن عملیاتی است.

سرگرد پاسدار خدابخش درباره برخی اخبار منتشر شده درباره چرایی ورود این پهپاد، تصریح کرد: در برخی رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی گفته شد این پرنده برای تست سامانه‌های پدافندی آمده است؛ در پاسخ باید گفت ما در مورد رژیم تروریستی آمریکا صحبت می‌کنیم، اخلاق نظامی این رژیم تروریستی این است که اگر یک درصد احساس کنند مشکلی برایشان پیش می‌آید، عملیاتشان را لغو می‌کنند، همانگونه که ترامپ عملیاتش را لغو کرد.

وی ادامه داد: این شلیک در واقع بیانگر این بود که اگر F-۳۵ و یا F-۲۲ هم نزدیک مرز‌ها شود، ساقط خواهد شد. سامانه‌های پدافندی در دنیا ضریب خطایی دارند، اگر سامانه‌های پدافندی دنیا را رصد کنیم، ضریب خطایشان ۲یا ۳ موشک است. سامانه سوم خرداد، که به دست دانشجویان و نخبگان ساخته شده است، تکنولوژی‌اش به گونه‌ای است که با یک شلیک هدف خود را ساقط می‌کند.

وی با اشاره به تلاش آمریکا برای پنهان ماندن از چشم سیستم های پدافندی ایران تاکید کرد: آمریکا گمان می‌کند با خاموش کردن سیستم‌های شناسایی پهپاد، استفاده از مواد جاذب تشعشع و ساختار کاهند سطح راداری می‌تواند از چشم پاسداران دور بماند. بدنه این پهپاد از نوع لانه زنبوری است که از دو جداره مستحکم تشکیل شده است، این بدنه در فرکانس‌های مختلف پنهانکاری دارد.

سرگرد پاسدار خدابخش با اشاره به ویژگی‌های سامانه سوم خرداد، اظهار کرد: ایده ساخت سامانه سوم خرداد در سال ۸۴ رقم خورد و توسط خود کارشناسان و جوانان نیروی هوافضای سپاه ساخته شد. این سامانه می‌تواند به سمت اهدافی تا ارتفاع ۹۰ هزار پا و در برد ۱۰۰ کیلومتری شلیک کند.

وی با اشاره به لزوم جوانگرایی در سطح کشور بعنوان عامل پیشرفت، گفت: اگر جوانگرایی در دولت و بخش‌های دیگر اتفاق بیافتد، رشد تکنولوژی اتفاق خواهد افتاد.

وی در پایان با اشاره به لفاظی‌های ترامپ در خصوص لغو حمله به ایران به دلیل به خطر افتادن جان ۱۵۰ نفر، عنوان کرد: سردار حاجی زاده در جلسه‌ای گفت «آماده باشید اگر آمریکایی‌ها خطایی بکنند به لحظه آن‌ها را نابود کنیم. » ناو آمریکایی که ۶ هزار نیرو روی آن است اگر نابود شود، قطعا متضرر خواهند شد.

انتهای پیام/
برچسب ها: سپاه ، هوافضای سپاه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۷ ۰۶ تير ۱۳۹۸
دم همتون گرم خوب مشتی به آمریکا زدید. خداقوت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۰ ۰۶ تير ۱۳۹۸
امام فرمود خرمشهر را خدا اذاد کرد وامروز هم پهپاد گوبال امریکایی خدا سرنگون کرد وقتی خافظ ما خدواند باشد به یاری او ناو هایش مثل باد بادک می ترکانیم بنظر وتحلیل که دارم همه نیروی دریایی امریکا در برابر خذابالله لبنان هم داوم نمی اورد چه رسد جمهوری اسلامی ایران شما فرض کنید 5000 هزار نفر در یه صحرایی بدون سنگر در برابر 5 قبضه مسلسل می توانند استقامت کند چگونه امریکا می خواهد با ناوی بجنگد که انباری از باروت مواد منفجره وزیرش اب هست بجنگد
Iran (Islamic Republic of)
بهروز
۲۳:۵۹ ۰۵ تير ۱۳۹۸
باسلام ادب اولا تمامی رادارهای پدافندهوایی ارتش ازلحظه برخاستن تاحدودپروازیشو داشتند باید خسته نباشید هم بگیم به پرسنل زحمت کش پدافندهوایی ارتش که درطول 24ساعته درخدمت امنیت هوایی کشورهستند وسپاه باموشک سوم خرداد نابودش کرده واقعا میتونستین خبره های پدافند هوایی ارتش ازمهندسین هوافضا که درطول سالهادرحال رهگیری هواپیماها نقش بسزایی دارندبازهم خسته نباشید به این سرگرد جوان وهمکارانش که موشک سوم خردادناوبری کردن ونابود کردن هواپیما بدون سرنشین امریکا وترامپ رو به خاک کشیدند تابفهمد چشمان بیداری توایران هست اگریک سرسوزن تواسمان ایران نفس بکشه نفسشو میبریم باموشکهای دست ساز مهندسین ایرانی ماسربازان سیدعلی هستیم دشمنان ایران سیدعلی حکم جهادم دهد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۴۹ ۰۵ تير ۱۳۹۸
سردار حاجی زاده در یکی از مصاحبه های خود گفته بود ما بخاطر مسئولیت های اخلاقی ناو هواپیمابر آمریکا رو غرق نمی کنیم چون 6000 نفر انسان داخل آن است. ولی عقل سلیم می گوید دشمن دشمن است و باید نابود شود حالا 6000 یا 100000نفر.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۴ ۰۶ تير ۱۳۹۸
شانس آورديم امثال شما تو مشاغل حساس نيست و الا فاجعه بود؟؟؟!!!!!
آخرین اخبار