بررسی و معرفی استراتژی‌های مهم و اساسی در ایمیل مارکتینگ

بازاریابی ایمیلی یک روش اصولی برای ایجاد وفاداری مشتریان به یک کسب و کار است و استراتژی‌های آن می تواند به فروش محصولات و خدمات کمک کند.

به گزارش خبرنگار حوزه دریچه فناوری گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان،  ایمیل مارکتینگ و بازاریابی ایمیلی از جمله زیرشاخه‌های بازاریابی الکترونیکی محسوب می‌شود که طی سالیان گذشته و ورود به دنیای فناوری متولد شده است و برای دستیابی و موفقیت در این عرصه باید اصول و روش هایی را در نظر گرفت. بازاریابی ایمیلی را می توان یک روش اصولی برای ایجاد وفاداری مشتریان به یک کسب و کار دانست که عاملی مهم در فروش محصولات و خدمات به‌حساب می‌آید. بطور مثال، شما از طریق بازاریابی ایمیلی می‌توانید مشتریان و یا کاربران سایت خود را همیشه درکنار خود داشته باشید.

در این مدل از بازاریابی دیجیتال شما ابتدا باید ایمیل کاربران سایت خود را دریافت کنید، سپس از طریق سرویس‌های ارسال ایمیل انبوه مانند میرلایت (MailerLite) و میل چیمپ (MailChimp) برای آن‌ها ایمیل‌های هدفمند ارسال کنید. بازاریابی ایمیلی به اصطلاح همانند شمشیر دو لبه است. اگر آن را درست و اصولی انجام دهید، مشتریان شما بیشتر و وفادارتر خواهند شد و فروش شما طبیعتا افزایش پیدا خواهد کرد و همچنین از طرف دیگر در صورت ارسال ایمیل‌های متوالی و بی‌ارزش می‌توانید مشتریان را از دست داده و همچنین به اعتبار برند خود لطمه وارد کنید.

بررسی و معرفی استراتژی‌های مهم و اساسی در ایمیل مارکتینگ

۸ استراتژی مهم در ایمیل مارکتینگ

استراتژی‌های ایمیل مارکتینگ بخشی از استراتژی کلان شما برای بازاریابی دیجیتال است و خالی از لطف نیست که بدانید، استراتژی‌های ایمیل مارکتینگ به شما کمک می‌کند تا محصولات و خدمات خود را از کانال ارتباطی ایمیل، به فروش برسانید و نرخ بازگشت سرمایه خود را به حداکثر حالت ممکن ارتقا دهید. برای اینکه به این مهم دست یابید، چندین استراتژی را که در سال جاری می‌تواند به شما کمک کند را برایتان تعریف می‌کنم:

۱-ایمیل‌های ارسالی را برای مشتریانتان شخصی سازی کنید، ولی دیگر از نام گیرنده استفاده نکنید

متاسفانه اکثر مدیران دیجیتال مارکتینگ و کارشناسان ایمیل مارکتینگ تصور می‌کنند که شخصی سازی ایمیل یعنی استفاده از نام مخاطب، ولی متاسفانه همیشه افرادی پیدا می‌شوند که از بهترین امکانات، بدترین استفاده را می‌کنند. در این میان اسپمر‌ها و کلاه‌برداران فضای مجازی به قدری از این مدل استفاده کرده اند که متاسفانه نه تنها جذابیت خود را برای گیرنده‌ها از دست داده بلکه زمانی که نام خود را در تیتر، یا ابتدای نوشته در بدنه اصلی ایمیل می‌بینند، ممکن است برای اولین بار به آن اعتماد نکنند.

عنصری که باعث می‌گردد ایمیل مارکتینگ بسیار موثر باشد، عنصر ارتباط است. ولی باید به این موضوع فکر کنید که آیا در اولین مرتبه گیرنده ایمیل به شما اعتماد می‌کند؟ اصلاً در اولین برخورد آیا گیرنده شما را می‌شناسد یا می‌داند که در چه خصوصی می‌خواهید با او در ارتباط باشید؟ وقتی که شما با ذکر نام گیرنده می‌خواهید به زور با او صمیمی شوید، مطمئن باشید که دیگر این موضوع موثر نخواهد بود، چه بسا باعث شود مخاطب از اینکه شما اطلاعاتی از وی دارید کمی آزرده و ناراحت و نگران شود که این موضوع بر تجربه وی تاثیر بزرگی خواهد گذاشت.

سعی کنید شخصی سازی ایمیل را بر اساس روش‌های ذیل برای گیرنده انجام دهید تا گیرنده بتواند موضوعاتی که می‌خواهد از شما در خصوصش ایمیل دریافت کند را مشخص کند. بدین ترتیب گیرنده می‌داند که موضوعات متفرقه برای وی ارسال نخواهد شد و به همین دلیل احتمال بالارفتن نرخ گشودن ایمیل‌ها بالاتر خواهد رفت. گیرنده بتواند تعدد دریافت ایمیل از شما در بازه‌های زمانی مشخص را تعیین کند.

یعنی گیرنده مشخص کند که هر هفته، هر ماه، هر روز یا هر فصل به صورت مشخص چه تعدادی از شما ایمیل دریافت خواهد کرد. از نام افراد در ابتدای بدنه ایمیل یا در تیتر در مرتبه نخست اصلاً استفاده نکنید؛ و سعی کنید با استفاده از در نظر گرفتن امتیازاتی از مخاطب بخواهید تا نام خود را به شما اعلام کند و پس از آن می‌توانید در بدنه ایمیل از نام وی برای نزدیکی بیشتر استفاده کنید. ضمناً استفاده از نام افراد لزوماً شخصی سازی ایمیل برای وی نیست.

۲-مطمئن باشید ارسال ایمیل زمان خاصی ندارد!

این موضوع که ارسال ایمیل زمان خاصی ندارد لزوماً بدان معنا نیست که شما محق هستید در هر بازه زمانی و به تعداد نا‌معلوم برای مخاطبان ایمیل ارسال کنید. در واقع منظور از این تیتر این است که ارسال ایمیل زمان خاصی ندارد. معمولاً افراد به ایمیل به چشم یک موضوع جدی تجاری نگاه می‌کنند و در صورتی که تیتر ایمیل شما شبیه تیتر‌هایی که اسپمر‌ها از آن استفاده می‌کنند نباشد، احتمال زیاد آن را باز خواهد کرد و مطالعه خواهند نمود. مطمئن باشید که هیچ ساعتی از شبانه روز به ساعت دیگری اولویت ندارد و خودتان را در فشار قرار ندهید که راس ساعت خاصی برای مخاطب ایمیل ارسال کنید.

تنها نکته همان است که در بخش قبلی نوشتم، از مخاطب بخواهید بازه‌های زمانی و تعداد ایمیل دریافتی را مشخص کند و در این بازه برایش به تعداد دلخواهش ایمیل ارسال کنید.

بررسی و معرفی استراتژی‌های مهم و اساسی در ایمیل مارکتینگ

۳- طولانی یا کوتاه بودن عنوان ایمیل

طبق تحقیقی که Adestra از بین ۹۰۰ میلیون ایمیل ارسالی و گزارشات مربوط به آن تهیه کرده است، افزایش نرخ باز شدن ایمیل یا نرخ کلیک هیچ ربطی به طول تیتر و تعداد کاراکتر آن ندارد. آنچه که در طراحی تیتر مهم است، استفاده از متنی است که به درستی CTA یا فراخوان به عمل داشته باشد و بتواند در همان لحظه Engagement برای مخاطب ایجاد کند.

کافیست از یک کپی رایتر در این بخش استفاده کنید و اهدافتان از ارسال ایمیل و همچنین اهداف مارکتینگی خودتان از محتوای داخل ایمیل را برای وی بازگو کنید تا ایشان در تهیه متن مورد نیاز برای تیتر کمکتان کند. پس لطفاً خام اطلاعاتی مثل این نشوید: ایمیل‌هایی با تیتر کمتر از ۱۰ کاراکتر، ۵۸% نرخ بازشدن ایمیل را تجربه می‌کنند. این آمار درست است، ولی موضوع ربطی به تعداد کاراکتر ندارد به درخواست درست ارسال کننده در تیتر ربط دارد.

۴- بهترین محتوا، محتوای رایگان است

مخاطبان شما، وقت زیادی همچنین و تمایلی هم به هزینه کردن ندارند! در تحقیقی که Bluewire Media از بین ۶۳۰۰ گیرنده ایمیل داشته، متوجه شد که ایمیل‌هایی که یک ابزار خاص یا Template را به مشتری به صورت رایگان یا حداقل برای مدت رایگان هدیه می‌دهد، نرخ کلیک و رجعت به سایت بالاتری را تجربه می‌کنند. در کسب و کار خود بگردید و بهترین پیشنهادی که می‌توانید رایگان به مخاطب بدهید را پیدا کنید و آن را ارائه دهید.

۵-موبایل، موبایل، موبایل

تقریباً نیمی از مخاطبین شما، ایمیل‌های خود را با موبایل چک می‌کنند. این انتخاب شماست که دلتان می‌خواهد یک تصویر نه چندان دلچسب و ناخوانا برای مخاطبتان درست کنید که فرار کند یا اینکه به این موضوع توجه کنید و نرخ کلیک خود را تا دو برابر افزایش دهید. برای اینکه ایمیل‌های خود را برای موبایل تنظیم کنید این پیشنهادات را از دست ندهید:

  • ایمیل‌های خود را به صورت تک ستونی تهیه کنید، بدین ترتیب در موبایل بهتر دیده خواهد شد.
  • به سایز نوشته‌های خود توجه کنید و از فونتی استفاده کنید که در موبایل به خوبی دیده شود.
  • دقت کنید که بخشی از گیرنده‌ها از آیفون استفاده می‌کنند پس دکمه‌های خود را حداقل ۴۴ پیکسل در ۴۴ پیکسل در نظر بگیرید.
  • دکمه‌های call-to-action را طوری طراحی کنید که به راحتی در گوشی‌ها قابل لمس باشد. دقت کنید که اکثر افراد گوشی را در دست میگیرند و با انگشت شست خود متن را اسکرول می‌کنند، پس دکمه‌های وسط راحت‌تر خورده خواهند شد.

۶- بیش از دو سوم لیست شما غیرفعال هستند، فعالشان کنید

طبق تحقیقی در یکی از پلتفرم‌های ارسال ایمیل، میانگین غیر فعال بودن اعضای لیست ایمیل مارکتینگ شما، حدود ۶۳% است. این یعنی حدود دو سوم و به نظر من عدد بزرگی است. برای اینکه این درصد را کاهش دهید می‌بایست از کمپین‌های Re-Engagement استفاده کنید. به این منظور کافیست به موارد ذیل توجه کنید:

گیرنده‌ها از ایمیل‌های پیگیری یا یادآوری خوششان نمی‌آید. در واقع این مدل از ایمیل‌ها به آن‌ها یادآوری می‌کند که تنبل هستند و این اصلاً تجربه خوبی ایجاد نمی‌کند. ایمیل‌هایی با تیتر: “۳۰ روز است که به ما سر نزده اید” می‌تواند به شدت تخریب تجربه مخاطب را در پی داشته باشد. وقتی افرادی در لیست تان دارید که ایمیل‌ها را باز نمیکنند بهتر است برایشان پیشنهادات هیجان انگیز ارسال کنید. بدین ترتیب احتمال باز شدن ایمیل و افزایش نرخ مرتبط با آن به شدت انتظار می‌رود.

وقتی افرادی در لیست ایمیل خود دارید که ایمیل‌های شما را باز نمی‌کنند به این فکر کنید که شاید تیتر ایمیل‌های قبلی به اندازه کافی انگیزشی نبود، به این فکر کنید که شاید این بخش از خدمات شما برایش مورد توجه نبوده است؛ لذا مدام پیشنهادات خود را تغییر دهید.

۷-لیست مخاطب نخرید، جمع کنید!

لیست‌هایی که در اختیارتان می‌گذارند یا بفروش می‌رسانند، محض رضای خدا حتی به درد سطل آشغال هم نمی‌خورد. دقت کنید که ایمیل فارغ از اینکه به پوشه اسپم برود یا اینکه در اینباکس مخاطب بنشیند اگر با اجازه گیرنده برایش ارسال نشود اسپم است. فقط یک اسپم که بزک شده است.

کلید این معماً فقط و فقط در تولید محتواست. باید سعی کنید در زمینه تجاری خود، محتوا‌های ارزشمند و با کیفیت تولید کنید. محتوای می‌تواند جذبه فوق العاده‌ای برای مخاطب ایجاد نماید و باعث شود خواننده بخواهد مطالب بیشتری در این خصوص دریافت نماید. اینجا درست جایگاهی است که می‌توانید از وی برای ثبت نام در خبرنامه شما درخواست کنید.

بررسی و معرفی استراتژی‌های مهم و اساسی در ایمیل مارکتینگ

فقط دقت کنید که شیوه درخواست شما بسیار مهم است. به موارد ذیل دقت کنید: اگر محتوای خود را در قالب ebook تولید می‌کنید میتوانید از مخاطب بخواهید تا ایمیل خود را وارد نماید و کتاب الکترونیکی را برایش ایمیل کنید. معمولاً این مدل تجربه بسیار خوبی در مخاطب ایجاد خواهد کرد و ایمیل شما برایش ارزشمندتر از حالت عادی خواهد بود.

سعی کنید در صورتی که مخاطب مطلب شما را در بلاگتان میخواند در صورتی که مدت زمان معقولی در صفحه شما بود برایش پاپ آپ ثبت نام در خبرنامه را نمایش دهید. سریع نمایش دادن پاپ آپ، از engagement وی با محتوا جلوگیری می‌کند و باعث می‌شود ارتباط خوبی شکل نگیرد. برای کسانی که در خبرنامه شما ثبت نام می‌کنند، حتماً امتیاز خاصی در نظر بگیرید. برایش هدیه‌ای ارسال کنید یا برای وی دسترسی‌های خاصی را در نظر بگیرید. بهتر است در زمان ثبت نام یا از مخاطب بخواهید زمان و تعداد ایمیل دریافتی خود را مشخص کند یا اگر نمی‌توانید اینکار را انجام دهید بهتر است که تعداد ایمیلی که برایش ارسال خواهید کرد را به ایشان اطلاع دهید.


بیشتر بخوانید: بررسی مزایا و معایب ایمیل مارکتینگ در مقایسه با سایر روش‌های بازاریابی


۸-از محتوای تعاملی استفاده کنید

یکی از روش‌هایی که می‌تواند گیمیفیکیشن بسیار خوبی در متن ایمیل ایجاد نماید، ایجاد محتوای تعاملی است. در این شیوه می‌توانید سوالی را مطرح کنید و سه پاسخ برایش در نظر بگیرید که همانجا مخاطب بتواند مثل یک آزمون گزینه مورد نظر خودش را انتخاب کند. صحت پاسخ را همانجا برایش نمایش دهید. ضمناً می‌توانید در هر دو صورت درست یا غلط جواب دادن، ایشان را به سمت توضیحی جامع در خصوص سوال پرسیده شده به سمت وب سایتتان هدایت کنید.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار