کد خبر: ۶۹۸۳۷۴۷
تاریخ انتشار: ۲۱ مهر ۱۳۹۸ - ۰۰:۰۵

بازاریابی ایمیلی یکی از اشکال بازاریابی الکترونیکی است که به آن هدف قرار دادنِ مشتری بالقوه از طریق پست الکترونیکی نیز گفته می‌شود.

بررسی مزایا و معایب ایمیل مارکتینگ در مقایسه با سایر روش‌های بازاریابی

به گزارش خبرنگارحوزه دریچه فناوریگروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، بازاریابی از گذشته‌های دور معنا و مفهوم خود را در میان مردم ثابت کرده است و با رشد و گسترش فناوری نیز توانسته خود را در قالب این دنیای پررمز و راز به اثبات برساند و حتی می‌توان گفت، توانسته انواع و اقسام مختلفی از روش ها را برای افراد و یا بنگاه ها عرضه کند. یکی از این روش ها ایمیل مارکتینگ یا بازاریابی ایمیلی است. ایمیل مارکتینگ یا بازاریابی ایمیلی به هر نوع بازاریابی اطلاق می‌شود که از طریق ایمیل انجام گردد، به بیان ساده تر شما می‌توانید در این روش از طریق ارسال ایمیل کار خودتان را ارائه و در ضمن افراد را دعوت به کار و خود را از زوایای مختلف توضیح دهید.

باید بدانید؛ ایمیلی که به شکل emarketing معرفی شده است، می‌تواند شامل یک نامه برای فروش محصول، یک نامه برای توضیح پشتیبانی و ارائه خدمات به مشتری و یا توضیح کار یا دعوت به کار باشد. در دنیای امروز که همه افراد از اینترنت برای همه کار‌ها استفاده می‌کنند، از طریق ایمیل مارکتینگ می‌توانید جامعه مشتریان گسترده تری داشته باشید و شاید دیگر لازم نباشد تا بازرگانان بنشینند و منتظر بمانند تا مشتریان آن‌ها و سایت و محصولات را در اینترنت جست‌و‌جو و سپس به سراغ آن‌ها بیایند بلکه خود شرکت ها، از طریق ارسال ایمیل می‌توانند خود و محصولات و خدماتشان را به افراد معرفی و نقاط تماس و ارتباط را معرفی کنند.

حتی می‌توانند از این طریق به دنبال نیروی کار بگردند. حسن این روش این است که بسیار سریع، راحت، ارزان و فراگیر است و طی یک فرآیند ساده و کم هزینه می‌توانید کل کسب و کار را به افراد زیادی معرفی کنیم. در واقع می‌توانیم بازاریابی ایمیلی را یکی از اشکال بازاریابی الکترونیکی حساب کنیم، اما این روش را باید از زوایایی که مشکل به حساب می‌آیند بررسی کنیم:

  1.  چگونه اطمینان حاصل کنیم که پیام به دست مخاطب رسیده است؟
  2.  برخورد و پاسخ مخاطب چیست؟
  3.  چگونه بین ایمیل مارکتینگ و اسپم تفاوت قایل شویم؟

بررسی مزایا و معایب ایمیل مارکتینگ در مقایسه با سایر روش‌های بازاریابی

مزایا و معایب ایمیل مارکتینگ در مقایسه با دیگر روش‌های بازاریابی

همانطور که می دانید، بازاریابی ایمیلی به هدف قرار دادنِ مشتری بالقوه یا بالفعل از طریق پست الکترونیکی گفته می‌شود و اغلب با به‌کارگیری داده کاوی (Data Mining) می‌توان از بازاریابی ایمیلی برای تحت تاثیر قرار دادن مشتری استفاده کرد، به طور کلی ایمیل مارکتینگ، فرم تکامل یافته و دیجیتالی شیوه سنتی بازاریابی پُستی است.

در ادامه می‌خواهیم به مزایا و معایب Email Marketing نسبت به دیگر روش‌های بازاریابی اشاره کنم:

معایب ایمیل مارکتینگ

تنها نقطه ضعفی که برای بازاریابی ایمیلی می‌توان برشمرد، نرخ اسپم ایمیل‌ها توسط کاربران است که به صورت منفی روی نرخ تحویل (Delivery) اثر می‌گذارد. البته این ضعف، تا حدی با قابلیت Opt-in کردن کاربران به منظور دریافت ایمیل روی موضوعاتی که به آن‌ها علاقه دارند، کمرنگ شده است، اما هنوز تا نقطه ایده‌آلی که تنها محتوای مرتبط و مورد علاقه هر گیرنده به Inbox او ارسال شود، خیلی فاصله داریم.

مزایای ایمیل مارکتینگ

  • بازگشت سرمایه (ROI):

به زبان ساده ROI یعنی چه مقدار پول به ازای هر ریالی که یک شرکت خرج می‌کند به جیب آن شرکت باز می‌گردد. بازگشت سرمایه‌ی ایمیل مارکتینگ را می‌توان به طور دقیق محاسبه کرد و ثابت شده است اگر بازاریابی ایمیلی به درستی انجام شود، این بازگشت سرمایه بسیار بالا خواهد بود. در سال‌های اخیر Email Marketing به عنوان مؤثرترین تاکتیک بازاریابی آنلاین شناخته شده است.

 

 

بررسی مزایا و معایب ایمیل مارکتینگ در مقایسه با سایر روش‌های بازاریابی

مقایسه بازگشت سرمایه ایمیل مارکتینگ با انواع بازاریابی

  • ارزان و سریع: ایمیل مارکتینگ به طور قابل توجهی نسبت به روش‌های دیگر بازاریابی ارزان‌تر و سریع‌تر است. در ساده‌ترین حالتِ ایمیل مارکتینگ، به یک لیست و یک آدرس ایمیل نیاز است.
  • انعطاف پذیری: همانطور که پیش‌تر هم گفتیم، ایمیل مارکتینگ هیچ محدودیتی ندارد. هر نوع محتوایی را می‌توان از طریق ایمیل ارسال کرد: متن، عکس، ویدئو، فایل و لینک. شما هر نوع زنگ، سوت و علامت خطری که بخواهید را می‌توانید ضمیمه ایمیل کرده و کمپین Email Marketing خود را اجرا کنید.
  • رفتار مصرف کننده: با پیشرفت تکنولوژی، فراهم کنندگان سرویس‌های ایمیل (ESPs) به راحتی می‌توانند اطلاعاتی در مورد رفتار گیرنده‎ی ایمیل به فرستنده بدهند. در نتیجه، سازمان‌ها و شرکت‌هایی که در حجم بالا Email Marketing انجام می‌دهند می‌توانند با خرید این سرویس‌ها از رفتار حجم کثیری از مصرف‌کنندگان نسبت به بازاریابی ایمیلی خود مطلع شده و از آن بهره گیرند.
  • هدف‌گیری مستقیم: بازاریابان ایمیلی این امکان را دارند که پیغام هدف‌گیری شده و حتی پیام‌های شخصی‌سازی شده برای افراد مختلف بفرستند. به عنوان مثال اگر خانمی از یک برند کفش در گذشته خرید کرده باشد، بازاریاب با توجه به اینکه از علاقه آن خانم به آن برند کفش مطلع است، می‌تواند یک ایمیل حاوی بن خرید برای او بفرستد. این در حالی است که بیشتر کانال‌های بازاریابی، به صورت مکرر محتوای تبلیغاتی خود را به جامعه‌ای ارائه می‌کنند که درصد بالایی از آنها، هیچ علاقه‌ای به محصول پیشنهادی ندارند.
  • بستر آزمایش محتوا: از Email Marketing می‌توان به عنوان یک روش مقرون‌به‌صرفه برای تست محتوا‌های مختلف استفاده کرد و از داده‌ی تست شده از طریق ایمیل مارکتینگ در کانال‌های دیگر بازاریابی بهره برد.
  • ضرورت: این که برای ثبت نام و وارد شدن به هر شبکه اجتماعی به یک آدرس ایمیل نیاز است این حقیقت را در ذهن شما نمایان نمی‌سازد که حتی در همین لحظه هم به ازای هر فرد حداقل یک آدرس ایمیل وجود دارد! مردم حتی در شلوغ‌ترین روز‌ها که وقت سر زدن به شبکه‌های اجتماعی خود را هم ندارند ایمیل خود را چک می‌کنند، پس می‌توان گفت ایمیل مارکتینگ از بازاریابی شبکه‌های اجتماعی هم می‌تواند مؤثرتر باشد، البته به شرط استفاده صحیح!
  • ارتباط موضوعی: قابلیت Opt-In کردن ایمیل (کاربران با مشترک شدن یا Subscribe در یک سرویس انتخاب می‌کنند که روی موضوعات مورد علاقه خود ایمیل دریافت کنند) به بازاریابان ایمیلی این امکان را داده است که پیغام مرتبط، شخصی‌سازی شده به کاربران علاقمند به یک موضوع بفرستند.

انتهای پیام/

پیام رسان های باشگاه خبرنگاران - پایین شرح خبر
پیام رسان های باشگاه خبرنگاران - پایین شرح خبر
پیام رسان های باشگاه خبرنگاران - پایین شرح خبر
پیام رسان های باشگاه خبرنگاران - پایین شرح خبر
پیام رسان های باشگاه خبرنگاران - پایین شرح خبر
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اپلیکیشن باشگاه خبرنگاران- صفحه خبر