فضای مجازی یک ابررسانه در دنیای جدید است

معاون امور استان‌های صدا و سیما گفت: لازم است مدیران مراکز در فضای مجازی فعالیت داشته باشند ضمن اینکه حمایت از نیرو‌های معاونت فضای مجازی هم در دستور کار قرار بگیرد.

فضای مجازی یک ابررسانه در دنیای جدید استبه گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ، علی دارابی معاون امور استان‌های صدا و سیما در همایش مدیران کل مراکز استان‌های رسانه ملی که با شعار «گام دوم، رسانه استانی، آینده‌نگری، مخاطب‌محوری» در مشهد برگزار شد، گفت: مدیران و کارکنان صداوسیما بیش از همه محتاج به مراقبت، پایش، رصد، محاسبه اعمال رفتار و کردار خود هستند که در دین اسلام به‌عنوان محاسبه نفس مطرح شده است.

دارابی افزود: امام خمینی (ره) در یکی از بیانات خود فرمودند: «ما همه هیچ هستیم» هر چه هست خداست، همه ما بدانیم در معرض این مهلکه‌هایی همچون غرور، تکبر، حسد، نفاق، دروغگویی، شهوت پرستی، دنیا پرستی و مقام پرستی هستیم.

وی با اشاره به ویژگی‌های این نهاد بزرگ مردمی گفت: مدیری که با هنر تئاتر، نمایش، سینما، فیلم و رادیو بیگانه است اشتباهی آمده است، ما حتی به‌دلیل مسئولیتی که داریم باید مرتب دانش، آگاهی و اطلاعات حرفه‌ای و کاری خود را بالا ببریم، این یک توصیه صرف نیست یک دستور سازمانی، یک وظیفه و ماموریت کاری و یک اقدام حرفه‌ای برای همه ما است.

دارابی ادامه داد: در سخنان ابن سینا، ویژگی‌های مدیران و معلمان خوب و نمونه بیان شده که از آن جمله می‌توان به خردمندی، دینداری، وقار، مروت، پاکدامنی و معاشرت با دیگران بر اساس حسن اخلاق اشاره کرد.

معاون امور استان‌های صدا و سیما به اولویت‌های رسانه ملی در سال جاری پرداخت و گفت: تلاش بایسته و گام برداشتن برای آنکه «رونق تولید»، اهتمام به شناخت و ارائه راهکار برای رفع آسیب‌های اجتماعی و نیز ترویج حجاب و عفاف، تابستان و گذراندن اوقات فراغت مراسم‌ها و مناسبت‌های مهم سال، امیدآفرینی و پرهیز از سیاه‌نمایی، برجسته‌سازی خدمات نظام و مسؤولان و تلاش برای عملیاتی شدن توسعه پایدار در استان‌ها برخی از این اولویت‌ها هستند.

وی بیان کرد: انتخابات اسفند ۹۸ مجلس شورای اسلامی و میان‌دوره‌ای خبرگان در برخی از استان‌ها کاری مهم پیش روی مراکز است، راهبرد رسانه ملی انتخاباتی پرشور، با مشارکت بالا است، حفظ استقلال رسانه یک اصل است از سوی دیگر ما باید به نهاد‌های نظارتی و اجرایی کمک کنیم تا انتخاباتی قانونی، رقابتی، مشارکت جو و امن را برگزار کنند.

دارابی مهم‌ترین رسالت رسانه ملی را «مشارکت گسترده مردم» در انتخابات دانست و تصریح کرد: برای این مهم باید از ساختار‌های مختلف برنامه‌سازی استفاده شود، ستاد انتخابات استان (مرکز) تشکیل و با ستاد معاونت در ارتباط باشد و برای «مشارکت مردم» برنامه‌ریزی کند.

معاون امور استان‌های صدا و سیما با بیان اینکه سال ۹۸ سال مستند در مراکز است گفت: مستند‌های تاریخی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی، فهرستی بالغ بر ۲ هزار عنوان در سیمای استان‌ها مطالعه و در اختیار مراکز قرار داده شده است، هر استان امسال باید برابر ظرفیتی که در سیمای استان‌ها و مرکز توافق می‌کنید با تزریق منابع مالی از ستاد معاونت و استان آن را تولید کند، این کار بسیار مهمی است که باید امسال تحقق یابد.

وی به دو جشنواره مهم پیش روی معاونت امور استان‌ها در سال جاری اشاره و افزود: تیرماه «دومین جشنواره پویانمایی» و «نخستین دوره کارگاه عروسکی» در کرمانشاه و مرداد «بیست و دومین جشنواره تولیدات مراکز» در خراسان شمالی برگزار می‌شود.

دارابی ارتقا غنای بصری شبکه‌ها را از دیگر اولویت‌های کاری مراکز در سال جاری برشمرد و گفت: رنگ، فونت نوشتن، لوگو و شکل و سیمای ظاهری تلویزیون که به آن هویت یا غنای بصری می گوییم در جذب مخاطب و افزایش آن تاثیر دارد، این مهم را همه شبکه‌های تلویزیونی در سال ۹۸ مورد اهتمام قرار دهید همچنین توجه به اهمیت و جایگاه زیرنویس در شبکه‌های تلویزیونی هم باید در دستور کار مدیران قرار بگیرد.

معاون امور استان‌های صدا و سیما به جایگاه صدای مراکز و اهمیت رادیونما اشاره کرد و افزود: لازم است نرخ برنامه‌های پرمخاطب و فاخر رادیو را با تشخیص مدیران مراکز افزایش دهیم همچنین توجه به اهمیت موسیقی، ترانه، سرود و شعر در رادیو و استفاده هنرمندانه از این ابزار‌ها هم ضروری است.

وی به‌مسئله فضای مجازی به عنوان یک ابررسانه در دنیای جدید پرداخت و گفت: لازم است مدیران مراکز در فضای مجازی فعالیت داشته باشند ضمن اینکه حمایت از نیرو‌های معاونت فضای مجازی هم در دستور کار قرار بگیرد.

دارابی بر ضرورت صیانت از زبان و ادبیات فارسی تاکید و تصریح کرد: لازم است موسیقی‌ها به‌سمت افزایش کیفیت و محتوا حرکت کنند چرا که از سال ۹۵ تا کنون تولیدات از ۳۴۰ قطعه به ۶۴۰ قطعه افزایش یافته است حالا زمان توجه به کیفیت است همچنین تولید نماهنگ و ویدئو کلیپ‌های فاخر و جذاب نیز به‌عنوان یک اولویت مطرح باشد.

معاون امور استان‌های صدا و سیما مدیریت جدول پخش را از دیگر اولویت‌های کاری مراکز دانست و گفت: شخص مدیرکل فرماندهی و ریاست عالیه جدول پخش در صدا و سیمای مرکز را بر عهده دارد، ذکر این نکته ضروری است که جدول پخش‌ها نیاز به‌دگرگونی و بازنگری جدی دارند.

وی با تاکید بر نوآوری و حمایت از ایده‌های جدید در برنامه‌سازی مراکز تصریح کرد: می‌توان بخشی را برای دریافت نظرات مردمی و استفاده از آن‌ها در برنامه‌های مختلف در نظر گرفت همچنین بهره‌گیری از ظرفیت نخبگانی و گروه‌های مرجع، رصد و پایش شبکه‌های مختلف رادیویی و تلویزیونی و نگاه به آینده و تحولات رسانه در مسیر پیش رو هم امری ضروری است.

انتهای پیام/ م

معاون امور استان‌های صدا و سیما در مشهد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار