اجلاس گروه ۲۰ بی‌نتیجه اما پرحاشیه!

چهاردهمین نشست سران گروه ۲۰ جمعه و شنبه (۷ و ۸ تیر ۱۳۹۸) در شهر «اوساکا» ژاپن بدون هیچ دستاورد ملموس، اما با حاشیه‌هایی پررنگ که به شدت بر نشست‌های اصلی سایه افکند بود برگزار شد.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، گروه ۲۰ با حضور کشور‌هایی که، ۸۵ درصد ثروت و اقتصاد جهان را در اختیار دارند در شهر اوساکای ژاپن و با حضور رهبران، آمریکا، اتحادیه اروپا، فرانسه، انگلیس، آلمان، ایتالیا، چین، ژاپن، روسیه، عربستان، اندونزی، استرالیا، ترکیه، برزیل، آرژانتین، کانادا، هند، کره جنوبی، آفریقای جنوبی و مکزیک برگزار شد. نشست‌های این گروه از سال ۲۰۰۸ و پس از اینکه رهبران کشور‌های عضو برای بحث درباره بحران مالی جهانی یک جلسه اضطراری تشکیل دادند، آغاز و تا کنون هر ساله برگزار شده است.

اجلاس گروه ۲۰ بی‌نتیجه، اما پرحاشیه!


بیشتربخوانید: تخت روانچی: اینستکس مانند ماشینی بسیار زیبا اما بدون بنزین است


نشست دو روزه امسال، بر اساس گزارش‌ها قرار بود برای بحث درباره تجارت، نوآوری فناورانه و تغییرات آب و هوایی و موضوعات دیگری باشد، اما ظاهرا تنها موضوعاتی که در دیدار‌های رهبران این کشور‌ها مورد توجه قرار نگرفت، همان موضوعات اعلامی بود.
بحث‌های مرتبط با جنگ تجاری چین و آمریکا، روابط روسیه با آمریکا و اتحادیه اروپا، تنش‌ها در روابط ترکیه با آمریکا بر سر اس ۴۰۰، قتل خاشقچی، کره شمالی و موضوع ایران سایه سنگین خود را بر نشست‌های گروه ۲۰ پهن کرده بود. سران گروه ۲۰ در بیانیه پایانی خود، به «بی فروغی این نشست» و «تشدید تنش‌های تجاری و ژئوپولیتیک در جهان» اذعان کردند.

چرا عربستان؟

حضور رژیم عصر حجری سعودی در گروه ۲۰ و اینکه عربستان رسما میزبان نشست گروه ۲۰ در سال آینده میلادی خواهد بود، اما از دیگر مواردی است که این پرسش را در میان کارشناسان مطرح «چه توجیهی برای حضور عربستان در میان گروه بیست کشور صنعی وجود دارد؟»، زیرا عربستان نه تنها یک کشور بزرگ صنعتی به شمار نمی‌رود بلکه اساسا اقتصاد آن با چالش‌هایی روبرو است که از سال‌ها پیش عربستان را به سمت آینده‌ای مبهم سوق داده است. این سؤال فقط یک پاسخ دارد: «عربستان نفت دارد».
درآمد‌های نفتی این کشور تنها رکن اصلی اقتصاد عربستان است و تولید بالای نفت باعث شده این کشور نقشی در بازار جهانی انرژی بازی کند.

تشکر حقوق بشری از آل‌سعود؟!

از حاشیه‌های بسیار پررنگ نشست امسال گروه ۲۰ دیدار‌ها و خوش و بش‌های ترامپ با گاو شیرده خود یعنی «بن سلمان» ولیعهد سعودی و تشکر از او به خاطر اصلاحات حقوق بشری! و مبارزه وی با تروریسم! بود. آن هم چند روز پس از اینکه سازمان ملل رسما اعلام کرد، مقامات سعودی از جمله بن سلمان در قتل وحشیانه خاشقجی مستقیما نقش داشته‌اند.

«دونالد ترامپ»، در حاشیه نشست ضمن دیدار با «بن سلمان»، دراظهاراتی مضحک از آنچه تلاش‌های عربستان در مبارزه با تروریسم خواند، قدردانی کرد: «این مایه افتخار من است که با ولیعهد عربستان دیدار می‌کنم. او دوست من است. او در پنج سال گذشته کار‌های زیادی برای باز کردن فضای عربستان سعودی انجام داده است. من از طرف بسیاری از افراد از شما تشکر می‌کنم. من فکر می‌کنم کاری که شما به طور خاص برای زنان انجام دادید -با توجه به آنچه روی داده- مانند یک انقلاب در مسیری بسیار مثبت است. ما از اینکه در کنار شما هستیم خوشحالیم. این مایه افتخار ما است. از حضور شما در اینجا تشکر می‌کنم. همه دنیا از عربستان به علت مبارزه با تروریسم ممنون است!»

البته ترامپ پس از این دیدار به سؤال‌های مکرر خبرنگاران پیرامون قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار و منتقد عربستانی پاسخی نداد.

جنگ تجاری چین و آمریکا

شاید بسیاری از کارشناسان انتظار داشتند اجلاس گروه ۲۰ محلی برای مذاکرات روسای جمهور چین و آمریکا بر سر جنگ تجاری بین دو کشور باشد. ترامپ دیروز (شنبه) پس از دیدار با شی جین پینگ رئیس‌جمهور چین گفت مذاکراتی «عالی» با وی داشته است و به اعتقاد او، روابط دو کشور به «وضعیت عادی» باز می‌گردد. هم‌چنین به گفته وزارت خارجه چین، آمریکا و چین توافق کردند تا گفتگو‌های تجاری بین دو کشور از سر گرفته شود و واشنگتن تعرفه‌های جدیدی بر محصولات چینی اعمال نکند.

شی جین پینگ هم به ترامپ گفته امیدوار است آمریکا بتواند با شرکت‌های چینی منصفانه رفتار کند. وی همچنین عنوان داشته که بر اساس موضوعاتی مانند حق حاکمیت و احترام، چین مدافع منافع و حقوق خود است. بسیاری از رهبران گروه ۲۰، در آغاز اجلاس ژاپن نیز هشدار دادند که جنگ تجاری آمریکا و چین، یک تهدید برای اقتصاد جهان به شمار می‌رود.

مرد نازنین؟!

حضور پوتین در ژاپن فرصت مناسبی برای رهبران اروپا و آمریکا بود تا مناقشات قدیمی خود را با روس‌ها بار دیگر مرور کنند. ترزا‌می نخست‌وزیر انگلیس که قرار است تا چند روز دیگر جای خود را به جرمی هانت یا بوریس جانسون دهد در دیدار با پوتین از وی خواست دست از اقدامات بی‌ثبات سازی که انگلیس و هم‌پیمانانش را تهدید می‌کنند، بردارد. این اولین دیدار پوتین و می‌از زمان حادثه مسمومیت سرگئی اسکریپال در سال ۲۰۱۸ در خاک انگلیس بود.با این وجود دیدار ترامپ با پوتین به گفته رسانه‌ها بسیار گرم برگزار شد. دونالد ترامپ پس از پایان این گفت وگوی یک و نیم ساعته به تمجید از ولادیمیر پوتین پرداخت و با‌اشاره به اینکه جلسه‌اش با پوتین «عالی» بوده، او را «یک مرد نازنین» توصیف کرد! او در مصاحبه با شبکه «روسیا ۲۴» گفت: «به عقیده من، او یک مرد نازنین است. ما یک جلسه عالی داشتیم. دو کشور بزرگ ما – روسیه و آمریکا- باید با هم تجارت کنند. نشست فوق‌العاده بود و او نیز یک مرد فوق‌العاده است... افتخار بزرگی است که با پوتین دیدار داشته باشیم. نمایندگان او و نمایندگان من مسائل مختلفی برای گفتگو دارند که شامل تجارت، خلع تسلیحات اتمی و سیاست حمایت از صنایع داخلی هستند.»

پوتین نیز در جریان این دیدار گفت که تیم‌های ما در حال همکاری با یکدیگر هستند و این مسئله به رهبران آمریکا و روسیه فرصت عالی برای ادامه مذاکرات می‌دهد. در همین حال کاخ سفید در بیانیه‌ای اعلام کرد، پوتین و ترامپ در جریان این نشست درباره وضعیت موجود پیرامون سوریه، ونزوئلا، ایران و اوکراین گفتگو کردند. «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه نیز دیروز در جریان یک کنفرانس خبری گفت کشورش خواستار آغاز فصل جدیدی در روابط میان اتحادیه اروپا و روسیه است.

تلاش برای دیدار سوم

همانطور که‌اشاره شد، رهبران کشور‌های شرکت‌کننده در این اجلاس توجهی به محور‌های اعلام شده برای این نشست نداشتند و تلاش کردند، مسائل خود را حل کنند. ترامپ از فرصت حضور ژاپن برای ادامه مذاکرات شکست خورده با کره شمالی نیز استفاده کرد رئیس‌جمهور آمریکا بامداد شنبه در پیامی در توئیتر نوشت، پس از دیدار‌های بسیار مهم از جمله دیدار با رئیس‌جمهور چین، ژاپن را به مقصد کره جنوبی (با رئیس‌جمهور مون) ترک خواهم کرد.

ترامپ در ادامه این پیام توئیتری ابراز امیدواری کرد که در مرز میان کره‌شمالی و کره‌جنوبی که منطقه خلع سلاح است، بتواند «کیم‌جونگ‌اون» رهبر کره‌شمالی را ببیند و دستانش را تکان داده و با وی احوالپرسی کند. این پیام توئیتری در حالی منتشر می‌شود که دولت پیونگ‌یانگ یکشنبه گذشته اعلام کرده رهبر کره شمالی نامه‌ای از سوی رئیس‌جمهور آمریکا دریافت کرده است. از سوی دیگر ترامپ نیز پیش از این گفته بود که نامه‌ای «بسیار گرم و صمیمانه» از سوی کیم دریافت کرده و احتمال دارد دیدار سوم با او را در آینده نزدیک برگزار کند. به اعتقاد بسیاری از کارشناسان، نشست گروه ۲۰ امسال، چون به اهداف خود نرسید شکست خورد و حاشیه‌های آن کاملا بر متن چربید.

منبع: روزنامه کیهان

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار