وزیر نیرو در قزوین: ۶۶درصد آب مصرفی در کشور تبدیل به پساب می‌شود

وزیر نیرو با اشاره به تولید ۶۶درصدی پساب در کشور گفت: از شش میلیارد و ۵۰۰ میلیون لیتر آب مصرفی در کشور ۴ میلیارد و ۳۰۰ میلیون پساب تولید می‌شود.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ،رضا اردکانیان امشب در حاشیه سفر یک‌روزه خود به قزوین و افتتاح طرح‌های پست برق دشتابی و تصفیه‌خانه آب محمودآباد قزوین گفت: کشور امروز در شرایط خاص آبی به‌سر می‌برد، شرایطی که سبب شده برای تأمین آب مورد نیاز در عرصه کشاورزی و صنعت به‌دنبال راهکار‌های جدید باشیم.

وی بیان کرد: بر اساس بررسی‌ها بیش از ۶۶ درصد از آب مصرفی در کشور به پساب تبدیل می‌شود و قابل استفاده مجدد نیست.

وزیر نیرو افزود: این در حالی است که بخش قابل‌توجهی از آب مصرفی کشور در بخش‌های صنعتی و کشاورزی استفاده می‌شود از این رو استفاده از سیستم تصفیه که می‌تواند پساب‌ها را برای مصارف صنعتی و کشاورزی مناسب‌سازی کند می‌تواند بسیار کمک‌کننده باشد.

اردکانیان گفت: با اجرای درست طرح‌های صنعتی و تصفیه‌خانه‌های مدرن می‌توان مطمئن‌ترین منبع تأمین آب کشاورزی و صنعتی کشور را از تصفیه پساب‌ها در این تصفیه‌خانه‌ها ایجاد کرد.

وی ابراز داشت: استفاده از پساب‌های تصفیه‌خانه در سال‌های گذشته به‌صورت جدی در دولت پیگیری شده است و در این مدت بیش از ۵۲ تصفیه‌خانه در کشور اجرا شده و به بهره‌برداری رسیده است.

وزیر نیرو با اشاره به فعالیت بیش از ۲۲۲ تصفیه‌خانه در کشور خاطرنشان کرد: فعالیت این تصفیه‌خانه‌ها از هدررفت بخش قابل‌توجهی از پساب‌های تولیدشده در کشور جلوگیری و آب مورد نیاز مزارع و صنایع این مناطق را تأمین می‌کند.

اردکانیان عنوان داشت: با توجه به نیاز کشور به تصفیه آب‌ها و استفاده بهینه از این پساب‌ها در تصفیه‌خانه‌ها دولت با جدیت در مسیر اجرای طرح‌های تصفیه‌خانه آب در کشور وارد عمل شده است و تا پایان کار این دولت بیش از ۳۲ تصفیه‌خانه جدید با اعتبار ۱۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان به بهره‌برداری خواهد رسید.

وی خاطرنشان کرد: برای اجرای این تصفیه‌خانه‌ها ۱۴۳ قرارداد سرمایه گذاری در کشور تنظیم شده است.

وزیر نیرو گفت: در استان قزوین هم ۶ تصفیه‌خانه جدید در دستور کار قرار دارد که با تأمین اعتبارات امیدواریم هرچه زودتر شاهد بهره‌برداری از این تصفیه‌خانه‌ها باشیم.

اردکانیان با اشاره به تأثیر فراوان فعالیت این تصفیه‌خانه‌ها در حفظ منابع آبی کشور عنوان کرد: در هر دوره‌ای از زمان انسان برای حفظ منابع آبی با استفاده از ابزار‌های در دسترس فعالیت‌هایی انجام داده که در دوره‌ای مثلاً قنات یکی از همین راه‌حل‌ها بوده است، اما در شرایط امروز تصفیه‌خانه می‌تواند از ابزار‌های مهم و تأثیرگذار در این زمینه به‌حساب آید.

وی در پایان سخنان خود گفت: پساب‌های تصفیه‌شده در تصفیه‌خانه‌ها حتی قابلیت تزریق به منابع زیرزمینی آب را دارد که همین مسئله می‌تواند از کاهش سطح آب سفره‌های زیرزمینی جلوگیری کند.

 

انتهای پیام/پ

افتتاح تصفیه‌خانه محمودآباد 

برچسب ها: وزارت نیرو ، آب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.