استحصال بیش از ۲ هزار کیلوگرم خاویار در گیلان

مدیرکل شیلات گیلان از تولید ۲ هزار و ۵۰۰ کیلوگرم خاویار پرورشی در این استان خبر داد.

به گزارش خبرنگار  گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از رشت، صمد درویشی، مدیرکل شیلات گیلان گفت: سال گذشته حدود ۲ هزار و ۵۰۰ کیلوگرم خاویار پرورشی در استان تولید شده است و از این مقدار حدود ۵۰۰ کیلوگرم به خارج از کشور صادر و مابقی صرف مصارف داخلی شد.

وی، با بیان اینکه در حال حاضر ۴۷ مزرعه پرورش ماهیان خاویاری در گیلان فعال است، افزود: این استان شمالی هم‌اینک از حیث وجود تعداد مزارع خاویاری در رتبه نخست کشوری قرار دارد.

مدیرکل شیلات گیلان، به انعقاد یک توافقنامه سه‌جانبه میان بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی، استانداری گیلان و متقاضیانی که قصد ایجاد واحد‌های پرورشی ماهیان خاویاری در سطح استان دارند اشاره کرد و گفت: تمهیداتی اندیشیده شده تا به‌وسیله این توافقنامه متقاضیان از تسهیلات کم بهره برای شروع فعالیت خود بهره‌مند شوند.

صمد درویشی، با بیان اینکه اعتباراتی معادل ۱۰ میلیارد تومان برای حمایت از متقاضیان ایجاد واحد‌های پرورش ماهیان خاویاری پیش‌بینی و اختصاص داده شده است، افزود: افرادی که به‌عنوان متقاضی ایجاد واحد‌های تولید ماهیان خاویاری اعلام وجود کنند و از امکانات اولیه برخوردار باشند می‌توانند از این منابع اعتباری بهره‌مند شوند.

وی با اشاره به پتانسیل و ظرفیت قابل توجه عرصه‌های ساحلی گیلان برای تولید ماهیان خاویاری گفت: این عرصه‌ها می‌توانند امکان بهره‌برداری از آب حوزه دریای خزر را برای تولید ماهیان خاویاری در اختیار فعالان این حوزه قرار دهند.

مدیرکل شیلات استان گیلان افزود: توسعه امر تولید و پرورش ماهیان خاویاری در قالب مشاغل خرد خانگی مسئله‌ای است که مجموعه شیلات گیلان با جدیت تمام به‌دنبال ترویج و رونق آن در سطح استان است.

درویشی، با بیان اینکه برای هر متقاضی که امکان دستیابی به آب را در حیاط خانه روستایی خود داشته باشد مجوز فعالیت در حوزه تولید و پرورش ماهیان خاویاری صادر می‌شود، تصریح کرد: علاقمندان می‌توانند در یک فضای محدود و محصور با استفاده از امکانات لازم و مخازن مخصوص امکان تولید سالانه ۲ تن گوشت ماهیان خاویاری را در مزارع خانگی خود فراهم کنند.

 

انتهای پیام/م.ع

تولید ۲ هزار و ۵۰۰ کیلوگرم خاویار پرورشی در گیلان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.