مدیر داروی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی قم مطرح کرد؛

فعالیت سه کارخانه تولید گیاه دارویی در قم

اورعی گفت: در این استان سه کارخانه با عنوان تولیدکننده فرآورده‌های سنتی، گیاهی و مکمل فعالیت می‌کنند.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ازقم؛ حمید اورعی مدیر داروی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی قم گفت: ۹ مجوز برای کارخانه‌های تولید دارو‌های گیاهی و سنتی در قم صادر شده، در حال حاضر سه کارخانه فعال و ۶ کارخانه دیگر که خط تولید ندارند، از ظرفیت خالی و تجهیزات سایر کارخانه‌ها برای تولید استفاده می‌کنند سال گذشته حدود ۳ میلیون عدد انواع دارو‌های گیاهی و سنتی در سه شکل قرص، شربت و پماد تولید و عرضه شد.

وی با بیان اینکه فرآورده‌های این کارخانه‌ها فقط در داخل کشور توزیع می‌شود، گفت: کارخانه‌هایی که در قم فعال است، برای سایر استان‌ها نیز تأمین دارو می‌کند و از طریق شرکت پخش بین داروخانه‌های متقاضی توزیع می‌شود.

به گفته اورعی، آویشن، بادرنجبویه، سنا، زوفا، اسطوخودوس، پر سیاوش، گل همیشه بهار و کنجد بیشترین گیاهانی هستند که در فرآورده‌های تولیدی کارخانه‌های قم استفاده می‌شود. بخشی از گیاهان به صورت بومی در قم وجود دارد و بخش عمده‌ای نیز از مزارع ویژه پرورش گیاهان دارویی خریداری می‌شود.

وی با اشاره به اینکه اداره نظارت و ارزیابی فرآورده‌های طبیعی و سنتی دانشگاه علوم پزشکی بر تولید گیاهان دارویی نظارت دارد، بیان کرد: این اداره از مراحل ابتدایی راه اندازی کارخانه، از جمله بررسی آلاینده‌های محیطی، محل قرارگیری و تجهیزات تا نظارت منظم و دوره‌ای بر تولید داروی گیاهی مسئول است.

مدیر داروی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی قم افزود: همچنین کارشناسان اداره نظارت و ارزیابی فرآورده‌های طبیعی و سنتی با آزمایش‌های مختلف کیفیت محصول تولید شده را می‌سنجند و بر فرآورده نهایی این کارخانه‌ها در سطح عرضه نظارت دارند.

وی به شهروندانی که تمایل به استفاده از فرآورده‌های سنتی دارند، توصیه کرد: فرآورده‌های طبیعی و دارو‌های گیاهی را با تجویز پزشک متخصص و از داروخانه تهیه نمایند که در این صورت این فرآورده‌ها می‌تواند در درمان بسیاری از بیماری‌ها مؤثر واقع شود.

اورعی افزود: شهروندان می‌توانند برای مشورت اثرات و عوارض دارو‌های شیمیایی و گیاهی با ۲ شماره ۱۴۹۰ و ۱۹۰ که بدون پیش شماره و از سراسر کشور قابل شماره گیری است، تماس حاصل نمایند.

انتهای پیام/الف

سه کارخانه تولید گیاه دارویی در قم فعال است

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.