مدیر انجمن نقاشان ایران در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح کرد؛

تاسیس شعبه‌های انجمن نقاشان در شهرستان‌ها/ دوسالانه نقاشی سال آینده برگزار می‌شود

امیر راد درباره فعالیت‌های انجمن نقاشان در سال جاری و برگزاری دوسالانه نقاشی در سال آینده توضیحاتی ارائه داد.

ایجاد شعبه‌های انجمن در شهرستان‌ها در آینده‌ای نزدیک/ دوسالانه نقاشی سال آینده برگزار می‌شودبه گزارش خبرنگار حوزه تجسمی گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، نقاشی در حال حاضر یکی از رشته‌های پرطرفدار بین جوانان است. در چند سال اخیر با افزایش آموزشگاه‌های هنری شاهد رشد بی رویه هنرجویان این رشته در سراسر کشور بوده ایم.

انجمن نقاشان یکی از نهاد‌هایی است که نقش مهمی در سر و سامان دادن به فعالیت‌های رشته نقاشی از جمله آموزش، برپایی نمایشگاه، برگزاری دوسالانه و جشنواره‌های معتبر دارد.

جهت آگاهی از چشم انداز‌های انجمن هنرمندان نقاش ایران در سال جاری با امیر راد مدیر این تشکل هنری گفتگو کردیم:

آقای راد درباره شرایط عضویت در انجمن در سال جدید توضیح بدهید

در اساسنامه‌ جدید که در سوم خردادماه امسال تصویب شد، شرایط عضویت را تغییر دادیم، قبلاً گونه‌های عضویت سه دسته‌ پیوسته، وابسته و افتخاری بود. البته هیچ‌کدام از گونه‌های وابسته و افتخاری در اساسنامه درج نشده بود اما در اساسنامه جدید عضویت دانشجویی را هم به گونه‌های پیشین افزودیم.

در حال حاضر اعضای انجمن در چهار گروه دسته بندی می‌شوند؟

بله. اعضای افتخاری را هیئت مدیره تعیین می‌کند، اما برای عضویت پیوسته و وابسته متقاضیان باید از طریق وب‌سایت ثبت نام کنند، پس از بازبینی اولیه نمونه کارها از آن‌ها دعوت می‌شود که همراه با آثار خود به انجمن آمده و آثار خود را به داوران مدعو ارائه بدهند، اگر امتیاز لازم را به دست آوردند عضو پیوسته‌ انجمن می‌شوند و اگر هم موفق به کسب امتیاز نشوند به عنوان عضو وابسته فعالیت خواهند کرد.

برای عضویت دانشجویی در مقطع کاردانی و کارشناسی باید یک سال از تحصیل هنرجویان در رشته نقاشی گذشته باشد، البته این بخش دیگر مشروط به داوری حضوری آثار نیست.

علاوه بر شرایط عضویت، تغییرات دیگری هم در اساسنامه اعمال شد؟

بله، اساسنامه بعد از ۲۰ سال به روز شد، این تغییرات بر اساس خواسته ها‌ی اعضا و نیاز‌های امروز به‌ روز شده‌ است.

ایجاد شعبه‌های انجمن در شهرستان‌ها در آینده‌ای نزدیک/ دوسالانه نقاشی سال آینده برگزار می‌شود

از برنامه‌های نمایشگاهی انجمن در سال جاری بفرمایید

کارگروه نمایشگاه انجمن، نمایشگاه‌ها را برنامه ریزی و برگزار می‌کند، در فصل بهار نمایشگاه و بزرگداشت خانم منیژه میرعمادی را برگزار کردیم که برای بزرگداشت او کارگروه پژوهش و انتشارات هم مشارکت کردند. اولین جشنواره‌ «شهروند: نقاش» از دیگر برنامه‌های انجمن در سال جدید بود و از هفتم تیرماه هم نمایشگاهی از آثار اعضای جدید که بین سال‌های ۹۵ تا ۹۷ به انجمن پیوسته‌اند در خانه هنرمندان برگزار شد‌ه‌ است. این نمایشگاه متشکل از آثار هنرمندانی است که تاکنون کار‌های آنان را نمایش نداده‌ایم. در شهریورماه و مهرماه هم نمایشگاه‌های دیگری خواهیم داشت که اطلاعات آن را در زمان مقرر اعلام خواهیم کرد.

آیا رویکرد جدیدی هم برای نمایشگاه‌ها در نظر گرفته‌اید؟
بله دیدگاهمان این است که برگزاری نمایشگاه فقط به صورت گردهم آوردن آثار نباشد و به سمت نمایشگاه‌های کیوریتوریال پیش برویم. به همین دلیل از کیوریتور‌های حرفه‌ای برای همکاری در نمایشگاه‌های انجمن دعوت کرده‌ایم و قرار است این نمایشگاه‌ها در گالری‌های حرفه‌ای و معتبر برگزار شوند.

برای تاسیس شعبه در شهرستان‌ها فکری ندارید؟

در اساسنامه جدید به تأسیس شعبه هم فکر کرده‌ایم و قرار است در شهرستان‌ها شعبه داشته باشیم، اتفاقاً به محض تصویب اساسنامه، دو تقاضا برای راه‌اندازی شعبه‌ انجمن به دستمان رسید. در حال حاضر، از نظر تعداد اعضا، انجمن هنرمندان نقاش ایران در کنار انجمن صنفی گرافیک و انجمن خوشنویسان از بزرگترین انجمن‌های تجسمی است که برای توسعه فعالیت‌ها در حال تدوین آیین‌نامه شعب در شهر‌های دیگر هستیم.

آیا اعضا از تسهیلات و خدمات رفاهی بهره مند می‌شوند؟

بله. همانطور که می‌دانید انجمن هنرمندان نقاش ایران یک انجمن صنفی نیست و وظایف صنفی ندارد، اما برای برخی امور مانند بیمه تکمیلی و برخی دیگر از خدمات رفاهی  که انجام آن از عهده انجمن خارج است اعضا را به موسساتی، چون موسسه توسعه هنر‌های تجسمی معاصر و صندوق اعتباری هنر و سایر سازمان‌های مربوطه معرفی می‌کنیم.

به نظر شما افزایش بی‌رویه هنرجویان نقاشی اتفاقی مثبت است یا منفی؟

در دوره‌ای به دلیل افزایش ناگهانی جمعیت، متقاضی ورود به دانشگاه‌ها، تعداد نهاد‌های آموزش عالی و به تبع آن ظرفیت رشته‌های تحصیلی از جمله رشته‌های هنری افزایش پیدا کرد. طبیعی است که این افزایش منجر به افزایش فارغ‌التحصیلان این رشته‌ها نیز شد اما متأسفانه زمینه‌های شغلی برای به کارگیری این فارغ‌التحصیلان و امکانات مورد نیاز به همان اندازه رشد پیدا نکرد. این پدیده مختص رشته‌های هنری نیست و در تمامی حوزه‌ها قابل مشاهده است و اصولاً یکی از مشکلات بزرگ حال حاضر کشور بیکاری افراد تحصیل کرده‌ است که این اتفاق پدیده‌ای منفی است. اما از سوی دیگر این افزایش هنرجو و فارغ‌التحصیل در سطح دیگری و در درازمدت می‌تواند اثرات مثبت هم داشته باشد، چون به هر رو تعداد افراد آشنا با حوزه‌ هنر افزایش پیدا کرده‌ است که این خود می‌تواند به صورت غیر مستقیم و در طی چند نسل منجر به رشد فرهنگی شود.

آیا انجمن قصد ندارد که وضعیت تدریس نقاشی در آموزشگاه‌های خصوصی و دولتی را سامان دهد؟

انجمن یک کارگروه آموزش دارد که به امور آموزش در تمامی جنبه‌های آن می‌پردازد یعنی هم به مسائل نظری این حوزه و هم در عمل به برگزاری دوره‌های آموزشی. در بخش عملی در این دوره تصمیم گرفته شد که آموزش برون‌سپاری شود یعنی با کمک آموزشگاه‌های معتبر دوره‌های مورد تأیید انجمن برگزار شود اما در بخش نظری به دنبال تدوین روش‌های آموزشی مورد تایید کارشناسان و انجمن هستیم. نتایج این بخش نظری به صورت عمومی اعلام خواهد شد و در اختیار آموزشگاه‌ها هم قرار خواهد گرفت، اما باید توجه داشت که در نهایت این دستاورد‌های نظری، شکل پیشنهادی خواهند داشت و انجمن نمی‌تواند هیچ نهاد آموزشی را مجبور به رعایت آن کند یا این نهاد‌ها را نظارت کند چرا که نه مجوز این آموزشگاه‌ها از طریق انجمن صادر می‌شود و نه وظایف انجمن اجازه صدور مجوز، نظارت و پیگیری را می‌دهد و مرجع این امور نهاد‌های دیگری هستند. البته انجمن تلاش خواهد کرد به عنوان یک مرجع معتبر سبب شود این پیشنهاد‌ها در سطوح بالاتر به شکل دستورالعمل لازم الاجرا دربیاید.

ایجاد شعبه‌های انجمن در شهرستان‌ها در آینده‌ای نزدیک/ دوسالانه نقاشی سال آینده برگزار می‌شود

 برای معرفی معلمان تخصصی هنر به مدارس و... اقدامی نمی‌کنید؟

همانطور که اشاره کردم انجمن در چارچوب وظایف مندرج در اساسنامه خود عمل می‌کند و چنین اختیاری ندارد، اما امکان پیشنهاد برای یک شرایط بهتر را دارد و معمولاً اگر نهادی برای ارتقای وضعیت، نیاز به مرجعی داشته باشد به انجمن‌های تخصصی مراجعه می‌کند. برای مثال ما پیشنهاد می‌کنیم مربیانی که به کودکان نقاشی آموزش می‌دهند با مراجعه به انجمن دوره‌های حرفه‌ای معلمی را سپری کنند که اتفاقاً در مقاطعی با استقبال هم روبرو شده‌است. بر همین اساس ما با نهاد‌های گوناگونی در تماس هستیم و تلاش می‌کنیم در اموری که مرتبط با رسانه‌ نقاشی است وارد شویم و از طریق پیشنهاد و در ادامه همکاری و همفکری منجر به تغییرات مثبت شویم.

چند وقتی است که محتوای تابلو‌ها به ویژه آثار نقاشی در گالری‌ها حاشیه ساز شده است، یا غرب زده شده اند یا برهنگی را ترویج می‌دهند، به چگونگی مقابله با این موضوع فکر کرده‌اید؟

خلق اثر هنری و ارائه‌ آن به فضای عمومی دو امر مجزا است. خلق اثر هنری حیطه‌ شخصی هنرمند است. هیچ فرد و نهادی نمی‌تواند در روند تولید اثر هنرمند دخالت کند. آثار هنرمندان به دلیل بستر‌های فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و تقاضای بازار سمت و سو‌های مختلف می‌گیرد که ممکن است با برخی از عرف‌ها هماهنگی نداشته باشد. بی‌شک تغییرات مثبت در این بستر‌ها می‌تواند تاثیرات ملموس مثبتی بر خلق آثار بگذارد. امکان ارائه یا نظارت بر این امر هم مراجع مشخص و شناخته شده‌ای دارد که می‌توانند پاسخگوی سؤال شما باشند.

«شهروند: نقاش» طرح خوبی بود که مردم را با هنر آشناتر می‌کرد. آیا در آینده باز هم برگزار خواهد شد؟
«شهروند: نقاش» برنامه‌ سالانه‌ انجمن است که اولین دوره آن بهار امسال در تهران و رامسر برگزار شد. عنوان اولین دوره‌ این جشنواره «شهروند: پرتره» بود. این برنامه با مشارکت اداره کل هنر‌های تجسمی برگزار و تصمیم گرفته شد که این فعالیت‌ها در تهران متمرکز نباشد و در شهر‌های دیگر ایران هم برگزار شود. این جشنواره در تهران بر روی پل طبیعت برنامه‌ریزی شد که با استقبال اساتید و هنرمندان مواجه شد و در مجموع حدود ۳۵۰ هنرمند در آن شرکت کردند؛ در ادامه‌ این جشنواره در رامسر هم استقبال بسیار خوب بود و هنرمندانی از استان‌های همجوار هم در این برنامه شرکت کردند.

ایجاد شعبه‌های انجمن در شهرستان‌ها در آینده‌ای نزدیک/ دوسالانه نقاشی سال آینده برگزار می‌شود

هفته نقاشی هم داریم؟

بله هفته نقاشی در دانشگاه هنر و دانشگاه الزهرا (س) برگزار می‌شود.

از دوسالانه نقاشی چه خبر؟

امسال دوسالانه‌ مجسمه ایران برگزار می‌شود و دوسالانه‌ نقاشی ایران در سال ۱۳۹۹ برگزار خواهد شد. اولین جلسه هم اندیشی دوسالانه‌ نقاشی ایران در اسفندماه ۱۳۹۷ و جلسه دوم آن را در هفته اول تیرماه امسال برگزار کردیم. این جلسات ادامه پیدا می‌کند تا در نهایت در پایان تابستان و با تشکیل شورای سیاست‌گذاری روند برگزاری دوسالانه‌ نقاشی ایران وارد مرحله‌ جدی‌تری شود.

انتهای پیام/

برچسب ها: هنرهای تجسمی ، نقاشی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
منصور
۱۵:۲۸ ۱۸ تير ۱۳۹۸
اینها هنرمند هستن
آخرین اخبار